null

Hälsokontroll Stor

Hälsokontroll Bas

Graviditetstest

Prostatatest

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk Provtagning Danderyd erbjuda dig en hälsokontroll fokuserad på kost!

Därför är kosten viktig

Vad vi äter spelar stor roll för vår hälsa och många av de mineraler och vitaminer som kroppen behöver för att fungera kommer från kosten. Om vi inte får i oss det vi behöver riskerar vi drabbas av brister, vilket kan ge en rad olika symtom. Både D-vitaminbrist och magnesiumbrist kan till exempel ge symtom som trötthet och muskelsvaghet, men man kan också ha brister utan att man märker av det. Därför är det viktigt att testa sig.

Det här kontrollerar Svensk Provtagning Danderyd

I vår mest omfattande hälsokontroll för kost (Vegan och vegetariskt kostpaket) tittar vi på sex stycken viktiga områden, för att ta reda på om du har några tecken på brister.

1. Blodstatus - Det här testet visar om du lider av blodbrist, och ger en indikation på hur ditt immunförsvar fungerar.
  2. Hjärta / Kärl - Ger insikter om blodets fett- och sockernivåer, och om du löper ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  3. Njurfunktion - Det är viktigt att njurarna fungerar som de ska, då de t.ex. filtrerar blodet, producerar urin och reglerar blodtrycket.
  4. Blodsocker - Genom att regelbundet kontrollera nivån av blodsocker i blodet kan du tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla diabetes typ 2.
  5. Vitaminer / mineraler - Det är viktigt att vi får i oss lagom mängder av vitaminer och mineraler genom en varierad kost.
  6. Sköldkörtel - Sköldkörteln fyller en viktig funktion med att reglera ämnesomsättningen i kroppen, och om den är över- eller underaktiv kan det ge många olika symtom.

Få reda på om du behöver justera kosten

När du har lämnat dina provsvar hos Svensk Provtagning Danderyd får du vänta några dagar innan du får dina provsvar. Det kan variera lite hur lång tid det tar, men för det allra mesta har du svaren inom 1-2 dagar. Tillsammans med svaren får du också en kommentar från en legitimerad läkare. Det hjälper dig få en tydligare bild av dina resultat, vad som påverkar dem och vad du eventuellt behöver göra för att förbättra dina värden.

Praktisk information när du ska lämna prover för hälsokontrollen

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Danderyd på Entrévägen 2 så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • är inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflammatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Välkommen att göra en hälsokontroll för kost hos oss på Svensk Provtagning Danderyd!

Välkommen till Svensk Provtagning Danderyd!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Entrévägen 2 i Danderyds sjukhus. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Vad erbjuder vi för typer av hälsokontroller?

Hos oss på Svensk Provtagning hittar du ett antal olika hälsokontroller, som fokuserar på lite olika tester, beroende på vad du vill få reda på. Några exempel på hälsokontroller som vi erbjuder är:

• Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll stor
  • Hälsokontroll bas
  • Hälsokontroll kost
  • Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest

Läs mer om och beställ våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Danderyd

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur går en hälsokontroll hos Svensk Provtagning till?

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.

2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Danderyd ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i 5 månader.

3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Danderyd finns på Entrèvägen 2 och drivs av Provtagningscentral Danderyds Sjukhus, Karolinska Universitetslaboratoriet.

4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.

5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Boka din hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Danderyd i dag!

Informationen uppdaterades 12:37 - 15 jun, 2023

Loading map