Vitaminbrist
Närbild på skalade mandariner i en skål

Vitaminbrist

Att få vitaminbrist innebär att din kropp inte får i sig tillräckligt av någon av de vitaminer du behöver. Läs mer här.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med vitaminbrist på en plats som passar dig.

Vad innebär vitaminbrist?

Vitaminbrist är när kroppen inte får tillräckligt av vissa vitaminer. Till exempel kan man ha D-vitaminbrist, B12-vitaminbrist och C-vitaminbrist. Läs mer.

Vad innebär vitaminbrist?

Vi behöver få i oss många olika vitaminer för att må bra och utvecklas. De flesta kan vi inte tillverka själva, utan vi får i oss dem genom kosten eller på annat sätt, till exempel genom kosttillskott. I de allra flesta fall räcker det med att äta en vanlig kost, så får du i dig alla vitaminer som du behöver. Men i vissa fall kan en livssituation göra att man har mindre av en vitamin än vanligt, till exempel om du är nyfödd, är gravid eller äter läkemedel som försvårar upptaget av en vitamin.

Vitaminbristerna som uppmärksammas här är:

• D-vitaminbrist
  • B12-vitaminbrist
  • A-vitaminbrist
  • C-vitaminbrist
  • Folsyrabrist

Hur vet man om man har vitaminbrist?

Då alla vitaminer fyller olika viktiga funktioner för kroppen så leder bristen av enskilda vitaminer till olika typer av symtom, beroende på vilken vitamin du har för lite av. Oftast är det symtom som man känner igen under en längre, sammanhållande period. Vi listar de vanligaste vitaminbristerna och deras symtom:

D-vitaminbrist

B12-vitaminbrist

A-vitaminbrist

• Ögonbesvär
  • Sämre mörkerseende eller nattblindhet
  • I vissa fall ett nedsatt motstånd mot infektioner

C-vitaminbrist

Om du saknar mycket C-vitamin kan det i sällsynta fall ge sjukdomen skörbjugg.

Folsyrabrist

Varför får man vitaminbrist?

Till viss del kan vitaminbrist uppstå på grund av något genetiskt, då vi alla har en unik uppsättning gener som påverkar hur kroppen tar upp olika vitaminer. En person kanske inte behöver lika mycket av en vitamin som en annan.

Livsstilen kan också förklara vitaminbrist hos vissa, till exempel:

• Överkonsumtion av alkohol kan i vissa fall förklara folsyrabrist eller tiaminbrist (B1).
  • En kost som helt utesluter mat från djurriket kan i vissa fall förklara B12-vitaminbrist.
  • Ingen exponering för solljus kan i vissa fall förklara D-vitaminbrist.

Folsyrabrist kan dock bero på andra orsaker såsom celiaki, Crohns sjukdom eller som en effekt efter att du genomgått en gastric bypass

Vad kan man göra själv vid vitaminbrist?

Generellt räcker en varierad kost för att du ska få i dig alla vitaminer som du behöver. C-vitamin finns till exempel i grönsaker, bär och frukter, och D-vitamin finns bland annat i fet fiskm som lax och sill.

För att du ska kunna säga att du lider av vitaminbrist, behöver du konstatera detta genom att göra ett vitaminbrist test. När du väl har en konstaterad brist kan kosttillskott vara ett alternativ. Det är viktigt att tänka på att ett överskott av vitaminer faktiskt kan vara skadligt, så du bör inte ta kosttillskott om du inte har en konstaterad vitaminbrist.

I vissa fall rekommenderas kosttillskott till särskilda grupper där man har sett att de har ökad risk för vitaminbrist, till exempel:

• För barn under 2 år, sköra äldre eller de som är kroniskt sjuka och som inte exponeras för solljus, så rekommenderar Livsmedelsverket att dessa grupper tar ett kosttillskott med D-vitamin.
  • Om du endast äter vegansk mat så finns det risk att du inte får i dig tillräckligt med vitamin B12. Då kan ett kosttillskott med B12-vitamin vara aktuellt för dig.
  • Om du är, eller planerar att vara, gravid, rekommenderar Livsmedelsverket att du tar ett kosttillskott av folsyra fram till 12e graviditetsveckan, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Utredning och behandling vid vitaminbrist

Du kan göra en hälsokontroll för att ta reda på om dina värden faller inom rekommendationerna eller om du lider av någon vitaminbrist. Du lämnar då blodprover som undersöks i ett laboratorium. Vid behov, till exempel om du misstänks lida av en blodsjukdom, kan du behöva göra en gastroskopi eller en benmärgsundersökning.

I de fallen där din läkare rekommenderar kosttillskott kan dessa räcka som behandling, och genom regelbundna uppföljningar kan du se om dina värden förbättras.

• D-vitaminbrist

I samråd med din läkare får du veta om du behöver ett tillskott av D-vitamin. Det är viktigt att du följer rekommendationerna du får.

• B12-vitaminbrist

Om du har en allvarligare form av B-vitaminbrist kan du behöva en annan typ av behandling än kosttillskott. Lider du av blodbrist på grund av för lite vitamin B12 så kan du behandlas genom tabletter eller sprutor.

• A-vitaminbrist

Det är väldigt ovanligt i Sverige att få A-vitaminbrist, men om du konstaterats lida av det har du en dialog med din läkare om du skulle behöva tillskott. Det är viktigt att du inte får i dig för mycket A-vitamin i vissa fall, till exempel om du är gravid, då det kan leda till fosterskador.

• C-vitaminbrist

Idag är det ovanligt att lida av C-vitaminbrist i Sverige. En allvarlig form av C-vitaminbrist är sjukdomen skörbjugg. Här diskuterar du och läkaren fram om du kan lägga om din kost och i vissa fall komplettera med kosttillskott. Idag finns inga tecken på att för mycket C-vitamin skulle vara farligt.

• Folsyrabrist

Vid folsyrabrist kan läkaren ordinera läkemedel som kan öka mängden folsyra i kroppen.

Publicerad:
22 maj 2024 kl 15:19
Uppdaterad:
22 maj 2024 kl 15:19
Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!