Södra Agnegatan 29, Stockholm - Visa på karta

4,9

Logo Specialistcenter Scandinavia

Stockholm

På Södra Agnegatan 29 i Stockholm hittar du Specialistcenter Scandinavia. Vi är en specialistklinik som erbjuder ett heltäckande utbud av ortopediska operationer. Du hittar oss på flera orter runt om i Mälardalen och vi välkomnar alla till våra mottagningar.

Bred ortopedisk kompetens

Hos oss kan du bland annat få hjälp med:

• Impingement och AC ledartros
  • Spinal stenos
  • Hallux valgus
  • Hammartå
  • Hälsenebesvär
  • Artros i mellan- och bakfot
  • Skräddarknuta

Urologi

Specialistcenter Scandinavia har även en urologimottagning och kan hjälpa dig som lider av förstorad prostata med operation.

Våra mottagningar finns runt hela Mälardalen

Specialistcenter Scandinavia finns inte bara i Stockholm, utan har mottagningar på flera ställen runt Mälardalen. Du hittar oss i:

• Eskilstuna
  • Halmstad
  • Södertälje
  • Västerås
  • Örebro

Vi kräver ingen remiss

Till oss kan du komma på remiss från vårdcentral eller sjukgymnast, men du kan också välja att fylla i en egenremiss. I en egenremiss beskriver du själv dina besvär och skickar till oss. Oavsett om du har en remiss eller ej kan vi hjälpa dig till rätt vård.

Varmt välkommen till Specialistcenter Scandinavia!

Informationen uppdaterades 08 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Specialistcenter Scandinavia

Urologi hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Hos Specialistcenter Scandinavia kan vi hjälpa dig som har problem med urinering till följd av förstorad prostata. Vad är prostatan? P...

Vad är prostatan?

Prostatan är en körtel som sitter vid den övre delen av urinröret. Med åldern växter prostatan och från 50 års ålder får många män problem med urinering till följd av en förstorad prostata. Man kan till exempel få problem med att tömma blåsan helt och behöva urinera oftare. Då kan en operation vara aktuell.

Hur fungerar operationen?

Vid en TUR-P operation hyvlar man bort den del av prostatan som klämmer in urinröret. Det görs med ett speciellt instrument som förs in via urinröret. Operationen görs under ryggbedövning eller sövning och tar 30-60 minuter. Efter operationen bör du ta det lugnt och undvika tunga lyft och kroppsarbete. Slutresultatet av operationen kan oftast bedömas efter 3-4 månader.

Välkommen att kontakta Specialistcentrum Scandinavia för mer information!

Diskbråck hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Diskbråck är ett vanligt problem och kan orsaka mycket smärta. Hos Specialistcenter Scandinavia kan du få hjälp med operation för att lindra besvären.

Vad är diskbråck?

Diskbråck innebär att en av diskarna som ligger mellan ryggkotorna har brustit och buktar in. Diskbråck kan ge många symptom, som till exempel ont i ryggen, nacken och domningar i ben. Om besvären inte avtar inom ett par veckor bör du söka vård och i värsta fall kan operation vara aktuellt.

Operation av diskbråck

En operation syftar till att lindra besvär med strålningar ner i benen. Det är endast aktuellt om annan behandling inte hjälper. Operationen sker under narkos och tar ca 1-2 timmar.

Karpaltunnelsyndrom hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Hos Specialistcenter Scandinavia kan vi operera dig som lider av karpaltunnelsyndrom. Vad är karpaltunnelsyndrom? Karpaltunneln är en...

Vad är karpaltunnelsyndrom?

Karpaltunneln är en kanal som ligger mellan flera ben och ligament i handleden. I denna kanal går en nerv och senor till fingrarnas muskler. När utrymmet i kanalen minskar kan nerven komma i kläm och det orsakar karpaltunnelsyndromet.

Symtom och operation

När nerven kläms kan smärtor och domningar uppstå i fingrarna. Det är vanligt att man vaknar på natten av att handen har somnat och att man får skaka den för att få tillbaka känseln.

Vid en operation görs ett snitt i huden och man skär av ledbandet som täcker karpaltunneln, för att minska trycket på nerven.

Välkommen till Specialistcenter Scandinavia för mer information!

Hallux valgus hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Hos Specialistcenter Scandinavia utför vi operation av hallux valgus, en felställning på stortåns innersta led. Vad är hallux valgus? ...

Vad är hallux valgus?

Vid hallux valgus blir stortån sned och ofta bildas en förhårdnad på den innersta fotleden som blir röd och irriterad. Tillståndet är vanligare bland kvinnor än män och en orsak tros vara användandet av för trånga skor.

Operation av hallux valgus

Vid en operation gör man ett snitt över fotleden och det utskjutande benet som orsakat tillståndet mejslas ner. Man sågar även av benet så framfoten blir smalare och allt fästs sedan med hjälp av en skruv. Operationen sker under lokalbedövning.

Välkommen att kontakta oss på Specialistcenter Scandinavia!

Korsbandsskada hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Hos oss på Specialistcenter Scandinavia kan du få hjälp med främre korsbandsskador som kräver operation. Korsbandsskador är vanliga vid ...

Korsbandsskador är vanliga vid idrott

Det främre korsbandet hjälper till att stabilisera knäet. Det skadas ofta genom indirekt våld vid idrott, ofta vid snabb inbromsning i kombination med vridning. Skadorna ger för det mesta stark smärta och ibland även en känsla av att knät ger vika.

Operation av främre korsbandsskador

Det är inte alla som behöver opereras, det bedöms från fall till fall. Vanligtvis görs en titthålsoperation där knäleden kan undersökas noga. Man kan också plocka bort en bit av en menisk, ett trasigt korsband eller lösa broskbitar. Alla patienter sövs för detta ingrepp.

Spinal stenos hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Spinal stenos innebär en förtränging av ryggraden, och kan ge domningar ner i benen. Hos Specialistcenter Scandinavia kan du få hjälp med utredning och operation.

Vad är spinal stenos?

Spinal stenos är en föråldring av ryggraden och drabbar oftast personer över 50 år. När lederna i ryggraden sjunker ihop kan nerverna hamna i kläm och ofta kan en disk bukta inåt. Man får då symtom som utstrålning och domning i benen.

Operation av spinal stenos

Om nervutstrålningen i benen inte blir bättre av annan behandling kan det vara aktuellt med en operation. Det kan hjälpa till att förbättra gångfunktion och minska benutstrålning. Vid en operation avlägsnar man vanligtvis delar av eller hela de kotbågar som är föråldrade.

Välkommen att kontakta Specialistcenter Scandinavia!

Höftledsartros hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Höftledsartros drabbar ca tre procent av alla personer över 55 år och kan orsaka större eller mindre besvär. Hos Specialcenter Scandinavia kan du få hjälp med undersökning och behandling.

Vad är höftledsartros?

Höftledsartros är en degenerativ ledsjukdom som oftast drabbar äldre personer. Vid artros tunnas brosket som fungerar som ett glidmedel i lederna ut, och kan till och med försvinna helt. Det kan leda till smärta, stelhet och, i allvarligare fall, svårigheter att gå.

Så långt det går sköts behandling av höftledsartros av primärvården, där du kan få hjälp med till exempel sjukgymnastik och smärtstillande. Men vid allvarligare symtom kan det bli aktuellt med operation.

Operation av höftledsartros

Den vanligaste typen av operation vid höftledsartros är det som kallas total höftledsprotes. Då ersätts alla ledytor i höften av proteser i plast och stål. Den större delen av alla operationer håller i mer än 10 år, och med rätt förebyggande arbete är riskerna med ingreppet relativt små.

Nervblockader hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Hos Specialistcenter Scandinavia kan vi erbjuda behandling med hjälp av nervblockader. Det kan vara en lämplig metod för att lindra smärta när andra behandlingsformer inte räcker till.

Vad är nervblockader?

Nervblockader, eller smärtblockader, är ett sätt att behandla smärttillstånd. Då injiceras lokalanestetika, med eller utan kortison, i det område där smärtan kommer ifrån. Detta blockerar smärtan och kan ge en lång- eller kortvarig lindring.

När används nervblockader?

Nervblockader passar bra som behandling vid komplexa smärttillstånd, när andra typer av behandling inte räcker till. Metoden kan till exempel lindra ryggproblem, som diskbråck eller spinal stenos. Det kan också hjälpa vid smärta i höften och kallas då för höftblockader.

Välkommen till oss på Specialistcenter Scandinavia!

Ryggblockader hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Hos Specialistcenter Scandinavia kan du får hjälp med smärtblockader mot ryggsmärta. Vad är ryggblockader? Smärtblockader, eller nerv...

Vad är ryggblockader?

Smärtblockader, eller nervblockader, är en behandling mot smärta, exempelvis i ryggen (ryggblockader). Behandlingen görs med hjälp av injektioner av lokalanestetika, med eller utan tillsats av kortison. Injiceringen görs på det stället som smärtan verkar komma från och kan ge kort- eller långsiktig smärtlindring.

När passar det med smärtblockader?

Smärtblockader är ofta ett alternativ vid långvarig smärta där andra behandlingsformer inte ger tillräcklig effekt. De kan till exempel användas för att lindra diskbråck och spinal stenos.

Bäckensmärta vid graviditet hos Specialistcenter Scandinavia i Stockholm

Det är inte ovanligt med bäckensmärta (ibland kallat foglossning) under och efter en graviditet och det kan vara mycket besvärande. Du kan vända dig till oss på Specialistcenter Scandinavia för hjälp med utredning och behandling.

Varför får man bäckensmärta?

Vid en graviditet blir lederna i kroppen rörligare, eftersom bäckenet ska kunna vidga sig för förlossning. Detta kan ge problem med smärta i exempelvis bäckenet, korsryggen, ljumskarna och höfterna. Smärtan i sig är inte farlig för dig eller barnet men kan vara mycket besvärande i vardagen. Vanligtvis går smärtan över av sig själv efter förlossningen, men om du fortsätter att ha ont bör du söka vård.

Vad finns det för hjälp att få?

Om du har mycket stora besvär bör du söka professionell hjälp. Du kan exempelvis vända dig till en fysioterapeut. De kan göra en utredning och ge dig övningar för att stabilisera kroppen. Det finns också olika hjälpmedel som du kan få, exempelvis bäckenbälte, TENS, duschbräda eller sittkuddar.

Välkommen att kontakta Specialistcenter Scandinavia för mer information!

Karta - Södra Agnegatan 29, Stockholm

4,9

• 14:50 - 17 okt, 2018 skrev:

Fantastiskt bemötande från incheckning till utcheckning. Riktigt proffsiga och härliga doktorer och sköterskor.

• 16:13 - 11 okt, 2018 skrev:

Fantastiskt bemötande och otroligt snabbt handlagt!

• 14:48 - 10 sep, 2018

• 12:42 - 03 sep, 2018

• 11:09 - 19 aug, 2018

• 10:54 - 10 aug, 2018 skrev:

Den bästa vård man kan tänka sig och lite mer därtill.

• 14:41 - 08 aug, 2018

• 13:23 - 09 feb, 2018 skrev:

Tack för att ni tar vid där andra inte ser möjligheterna. Livet har kommit tillbaka tackvare er hjälp.

• 09:51 - 31 okt, 2017

• 22:43 - 16 sep, 2017 skrev:

Underbar personal, tur att ni finns, snabb hjälp,operation en vecka efter första besök. Tack Dr Adrian som fixade mitt knä o narkossköterska Anna som höll mig lugn inför narkosen

• 09:51 - 16 aug, 2017 skrev:

Superproffsigt bemötande, snabba beslut från första kontakt till utförd operation, och jag har fått ett liv.

• 18:21 - 09 maj, 2017 skrev:

Den bästa tänkbara vård en patient kan få. De tog 4 v från första besöket till operation.Fantastisk personal och läkaren Adrian Amin som opererade mig 28/4.

• 04:34 - 07 apr, 2017 skrev:

Underbar personal rakt igenom kunde inte ha blivit bemött eller behandlad på ett bättre sätt.

• 09:04 - 24 mar, 2017 skrev:

Super ställe! Snabbt och enkelt. Är så tacksam för den snabba servicen och mottagande jag fick.

• 12:32 - 04 jan, 2017 skrev:

Duktiga läkaren och trevliga personal tack Adrian , Rami och Julia 🌹

• 18:20 - 08 okt, 2016 skrev:

Här lyssnar de på mej som patient.

• 09:01 - 08 aug, 2016 skrev:

Vill bara tala om att jag inte kan vara nöjdare med den service och omtanke jag fick hos er, både från första besöket till operation av min axel den 19 maj. Allt inom tre veckor. Stort tack från mycket nöjd patient.

• 10:01 - 01 okt, 2014 skrev:

Snabb proffsig hjälp av trevlig personal!

• 09:43 - 31 jan, 2014 skrev:

Opererad i axel o, handled.28-01-2014 För mig en behaglig operationsdag. Inget behov av smärtstillande medicin efter operationen.

• Fråga ställd 11:28 22 okt 2018

Hej!
    Jag undrar om ni utför nervblokerare.
    Jag har en tid fått behandling men nu är det så lång väntar tid och mina besvär har blivit värre. // mvh Malin

Hej Malin,
    Det gör vi! Dock bara gällande ländryggar, alltså inte nacke eller bröstrygg.
    Välkommen att fylla i en enenremiss som finns att fylla i på vår hemsida.

• Fråga ställd 07:49 02 okt 2018

Hej! Jag undrar om ni har fått in någon remiss till Carl Gustafsson från Acima Care (Ekeby)?

Hej,
    Vänligen ring om detta på våra telefontider då vi inte kan lämna känslig information på denna sida,. Gå in på vår hemsida. Där kan ni också maila. Välkomna!

• Fråga ställd 12:38 01 okt 2018

Hej!
    Min son, Markus, 24 år har besvär med rygg och axlar och vill få en bedömning av specialist inom ortopedi.
    Jag var med min son till vårdcentral men han fick ingen remiss för vidare utredning av specialist (ortoped).
    Om ni undrar varför inte Markus själv skriver eller kontaktar er så beror det på att han har diagnosen atypisk autism så hans förmåga till kommunikation är nedsatt. Markus har uppdragit mig att ta kontakt med er.
    Kan Markus få komma till er för en bedömning av specialist?
    Vänligen,
    "En orolig far"

Hej.
    Via vår hemsida specialistcenter.nu kan ni fylla i en egenremiss rygg under fliken formulärer. Vi återkopplar inom någon vecka med en kallelse. Välkomna!

• Fråga ställd 12:33 25 sep 2018

var på era sida ser jag att skriva egen remis?

Specialistcenter Scandinavia svarar:

på www.specialistcenter.nu finns det en flik som heter formulär.

• Fråga ställd 23:14 16 sep 2018

Vid ryggblokad när man är extremt rädd ioch även så rädd för nålar. Kan lustgas används

Specialistcenter Scandinavia svarar:

Hej och tack för din fråga.
    Vi använder oss inte av lustgas. Däremot kan du i samråd med din läkare här komma överens om vad som passar just för dig vid din behandling.