Nu kan du vaccinera dig mot årets influensa!

ANNONS. Innehåll från Vaccinationsgruppen

Den 7/11 släpptes årets influensavaccin och Vaccinationsgruppen har två vaccinationsmottagningar i Stockholm som bland annat erbjuder vaccination mot årets influensa.

19 November 2017 kl 16:58

– Till oss är man välkommen för vaccination så länge våra mottagningar är öppna, vilket är sex dagar i veckan, såväl dag som kväll! Man kan även boka en tid om man vill, vilket görs online på vår hemsida, säger Peter Gutniak, VD på Vaccinationsgruppen.

Vad är influensa och vilka symtom har den?

Influensa är en luftburen virussjukdom som inte går att behandla med antibiotika. I Sverige är den vanligast under vinterhalvåret och den vanliga influensan kallas även för säsongsinfluensa. Viruset är väldigt smittsamt och sprids genom hosta, nysningar eller vid nära kontakt med någon som är smittad. Redan ett dygn innan symtomen bryter ut börjar du smitta andra.

Om du har blivit smittad kan dina symtom visa sig på olika sätt. Det är vanligt att du plötsligt får hög feber, huvudvärk, muskelvärk, halsont, hosta och röda ömmande ögon. Du kan också vara trött i ett par veckor efter virusinfektionen.

Influensa går oftast över av sig själv efter fem till sju dagar och för att lindra dina besvär kan du vila, dricka mycket vatten, ligga med huvudet högt och eventuellt använda smärtstillande och febernedsättande läkemedel. Ibland kan influensan leda till följdsjukdomar såsom bihåleinflammation eller lunginflammation. Personer i den äldre generationen, gravida kvinnor, samt de som av någon anledning har ett nedsatt immunförsvar eller använder vissa mediciner, löper större risk att bli allvarligt sjuka.

Vad innehåller vaccinet och hur fungerar det?

Vaccinet mot influensa stimulerar immunförsvaret att tillverka antikroppar som hjälper kroppen att motstå infektionen. Vaccinet ges vanligtvis genom en spruta i överarmen och innehåller de virusstammar som Världshälsoorganisationen (WHO) har gett som rekommendation för influensaperioden.

– Då influensaviruset inte är detsamma varje år så måste man vaccinera sig på nytt för att skydda sig mot de varianter som sprids just denna säsong, säger Peter Gutniak.

Om du vaccinerar dig mot influensa får du ett bättre skydd mot sjukdomen, och om du ändå skulle bli sjuk får du oftast mildare symtom.

– Det är viktigt att alla som tillhör en av Smittskydd Stockholm definierad riskgrupp vaccinerar sig, säger Peter Gutniak. Det är exempelvis personer över 65 år, de som har vissa kroniska sjukdomar eller nedsatt immunförsvar, alternativt gravida kvinnor. Anledningen är att de i större utsträckning än andra riskerar att drabbas av influensan, vilket i sin tur kan medföra risker för mer allvarliga tillstånd. För alla som tillhör en riskgrupp är vaccinationen kostnadsfri.

Tre vanliga myter kring influensavaccin

1. ”Vaccinet orsakar influensa.”
– Nej, det är inte sant, säger Peter Gutniak. I vissa fall kan man känna sig lite sjuk och trött dagen efter vaccineringen, men det är snabbt övergående och oberoende av vilket vaccin som använts.

2. ”Det är bättre att genomlida sjukdomen, för att det skulle få kroppen att kunna arbeta upp ett eget försvar och göra det lättare att bekämpa en influensa nästa gång.”
– Nej, det stämmer inte heller, säger Peter Gutniak. Det vi gör med vaccinet är att arbeta upp ett skydd, men utan de tråkiga konsekvenser som faktisk sjukdom innebär. Influensa är en av våra vanligaste dödsorsaker men det är svårt att mäta denna dödlighet då det är komplikationer till influensa och inte influensainfektionen i sig som de flesta dör av.

3. ”Vacciner är farligare än sjukdomarna och funkar dessutom inte.”
– Nej, givetvis är det inte så, säger Peter Gutniak. Om man pratar vaccination generellt så kan man likna det med att vi injicerar massor med fotografier på vad det är som immunförsvaret ska skydda sig mot, som i sin tur ser till att det placeras ut vakter i hela kroppen som är försedda med dessa bilder och kan försvara kroppen mot eventuella attacker. Efter en tid så tröttnar vakterna på att spana och då måste man ta en spruta till, vilket TBE-vaccin är ett typiskt exempel på. Många vacciner är dock så pass bra att man bara efter ett par sprutor har skydd hela livet, eller åtminstone i flera år. Vacciner har använts i flera decennier och getts i sammanlagt flera miljarder doser, så att vaccinerna gör sitt jobb och skyddar oss mot sjukdomar råder det inte det minsta tvivel om, vilket otaliga vetenskapliga studier kunnat bevisa.