Flyg- & dykmedicincenter

Flyg- & dykmedicincenter

Unfit-Ă€renden

Pris frÄn: 500 kr

Om Flyg- & dykmedicincenter

Vi Àr en vÀletablerad och vÀlrenommerad mottagning sedan 1980 med tvÄ mottagningar:

• Flyg- och dykmedicincenter i Sollentuna, Stockholm
  • Flyg- och dykmedicincenter i VĂ€sterĂ„s

Hos oss har du möjlighet till sÄvÀl EKG som audiometri.

Vi utför medicinska undersökningar och intyg för (For English see below):

• Kommersiella piloter (CPL=klass 1) och privata piloter (PPL=klass 2) med undantag av förstagĂ„ngsundersökningar vid utbildning till kommersiell pilot.
  • Helikopter, sĂ„vĂ€l kommersiella som privata
  • Segelflyg och ultralĂ€tt flyg (LAPL)
  • Flygledare (klass 3)
  • Sjöfolk
  • Yrkesdykare
  • Fritids-/apparatdykare
  • FallskĂ€rmshoppning
  • Bergsbestigning och höghöjdsarbeten

Inför ett besök hos Flyg- & dykmedicincenter

Vid samtliga undersökningar behöver du ta med dig ID-kort, samtliga aktuella mediciner och eventuellt glasögonrecept. TÀnk ocksÄ pÄ att du kan behöva lÀmna ett urinprov vid undersökningen.

Vid flygmedicinsk undersökning behöver du dessutom ta med:

• Ifyllt ansökningsformulĂ€r för medicinskt intyg
  • Ditt senaste medicinska intyg (ej vid förstagĂ„ngsundersökning)
  • Ditt flygcertifikat (ej vid förstagĂ„ngsundersökning)
  • Antalet flygtimmar sedan senaste flygmedicinska undersökningen + totalt antal flygtimmar (ej vid förstagĂ„ngsundersökning)

Vid undersökning för sjöfartsintyg behöver du dessutom ta med:

• Datum för tuberkulosvaccinering eller tuberkulintest

Varmt vÀlkommen till Flyg- & dykmedicincenter och lÀkare Jan Nyström!

Informationen uppdaterades 16:10 - 9 feb, 2023

Vi jobbar hÀr

Jan Nyström

Lisbeth Nyström

Omdömen frÄn patienter

Baserat pÄ 3 omdömen

16 jul, 2023

Det var en lycktrÀff att jag fick komma till Jan efter att min tidigare, mycket uppskattade, flyglÀkare gÄtt i pension.

25 jan, 2023

Jan har alltid varit en klippa. Inte nog med att han Àr professionell och fÄr jobbet gjort, han gÄr utöver detta och levererar en personlig touch ocksÄ!

4 feb, 2022

Toppen support, trevligt bemötande och alltid glad att hjÀlpa till! Rekommenderas starkt!

Vanliga frÄgor och svar

FrÄga stÀlld 04:56 - 7 sep, 2021

Hej! Jag tar sedan mÄnga Är tillbaka en liten dos betablockerare (Inderal 10mg/dag) mot lindrig tremor och rampfeber, Àr det ett hinder för att ta PPL- eller UL-certifikat?

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej! Nej, det finns inget hinder för PPL med den dosen betablockare. BÀsta hÀlsningar, Jan Nyström FlygöverlÀkare

FrÄga stÀlld 15:27 - 30 jun, 2021

Hejsan. Jag undrar ifall man kan fĂ„ Medical class 2 om man fick sin adhd diagnos nĂ€r man var 9 och inte varit pĂ„ BUP i över 6 Ă„r? Är 21 Ă„r gammal nu

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Mikolaj! JodÄ, jag har flera piloter som fÄtt diagnosen ADHD som unga. Alla bedöms frÄn fall till fall. Alla journaler frÄn psykiater och psykologkontakter mÄste lÀmnas in och Àr de endast frÄn tiden för BUP behöver man en bedömning av en flygpsykolog innan man kan fÄ ett godkÀnt flygmedicinskt intyg klass 2. De flesta som inte har nÄgon pÄgÄende depression eller psykiatrisk sjukdom brukar bli godkÀnda. BÀsta hÀlsningar, Jan Nyström FlygöverlÀkare

FrÄga stÀlld 22:44 - 21 aug, 2019

HejJAQn Ska göra undersökning i sept. Ser pÄ bilderna pÄ din sida ett audiogram samt EK. Förmodar att du har audiogram, men har du Àven EKG hemma?

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Christer! Inga problem! Jag gör alla undersökningar inkl audiogram och EKG. VÀlkommen! BÀsta hÀlsningar, Jan Nyström FlygöverlÀkare

FrÄga stÀlld 10:06 - 18 jun, 2018

Hej Jan. Jag blev graundad efter en hjÀrtinfarkt i april i fjol. Du sa dÄ att det inte var aktuellt med fortsatt flygning men efter klarlÀggande om att behandlingen inte var avslutad skulle en ny prövning kunna göras efter vissa kompletterande behandlingar och undersökningar. Dessa Àr nu klara och jag har fÄtt besked frÄn Akademiska hjÀrtmottagningen överlÀkare Johan LugnegÄrd. Dessa besked skulle, vad jag förstod, skickas till dig för en förnyad bedömning om min medical. Vad gör jag nu? kan jag boka en tid i VÀsterÄs och ge dig handlingarna i det sammanhanget eller vill du ha handlingara innan en ny undersökning. MVH Sven-Erik Martinell 430420-6958. VÀsterÄs Flygklubb. 0723 292799

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Sven-Erik, Du behöver inte boka nÄgon tid utan skicka samtliga handlingar till mig pÄ www.flyg-o-dykmedicincenter.com SÄ hör jag av mig dÄ jag lÀst igenom dem. BÀsta hÀlsningar, Jan

FrÄga stÀlld 08:39 - 8 sep, 2017

vore bra med tydlighet om bokningen, d.v.s. plats (SpÄnga el VÀsterÄs) inte bara tid i pÄminnelsen

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Peter! Bra förslag! Ska Àndra detta. Redan vid bokningen finns möjligheter att boka antingen VÀsterÄs eller Stockholm. Men för de som Àr osÀkra pÄ var de bokat kan det vara bra att ha med i pÄminnelsen ocksÄ. MVH, Jan Nyström FlygöverlÀkare