, Södermalm

Åsögatan 155, Stockholm

Åsö Psykoterapi

Välkommen till Åsö Psykoterapi!

Åsö Psykoterapi hittar du på Åsögatan 155, i hjärtat av Södermalm. Här arbetar och samverkar en grupp psykoterapeuter med olika bakgrund och inriktning.

Tillsammans utgör de ett team med såväl bred som djup kompetens inom det psykoterapeutiska fältet. Flertalet terapeuter är legitimerade och övriga har minst grundläggande psykoterapiutbildning, så kallad steg 1-utbildning.

Till Åsö Psykoterapi är alla välkomna. Mottagningen tar emot enskilda privatpersoner, par och familjer, chefer och arbetsgrupper som söker hjälp, vägledning och utveckling.

Här erbjuds psykoterapi, samtalsstöd, handledning och coachning inom ett flertal områden.

Exempel på områden som vi jobbar med

• Stress, utmattning, sömnproblem

• Psykosomatiska besvär

• Arbetsrelaterade svårigheter

• Personlig utveckling

• Neuropsykiatriska problem

Åsö Psykoterapi är en privat psykoterapimottagning. Ingen av oss är ansluten till det statliga högkostnadsskyddet. Hör med respektive terapeut om dennes taxa.

Informationen uppdaterades 09:39 - 30 maj, 2024

Erika Henriksson

Anita Krokström

Anita Krokström

24 maj, 2024

Gått i 1 år i kbt hos Tiina och hade mitt sista besök i förrgår. Verkligen jätte nöjd!

11 apr, 2024

Mycket tacksam för min tid hos Paul och det arbetet vi lyckades utföra tillsammans. Ett otroligt varmt bemötande och alliansbyggande som bara fördjupades under de 2 åren vi träffades och jobbade tillsammans. Fick hjälp med att identifiera allt från maladaptiva tankemönster och förvridna självuppfattningar till att förstå mina interpersonella relationer på ett djupare plan. Paul har en otroligt tålmodig, fin och inlyssnande framtoning i sitt arbete, och är mycket kompetent i att konversera kring vardagliga teman såväl som mer abstrakta intellektualiserande utsvängningar. Mycket nöjd!

6 feb, 2024

EMDR behandlingen hjälpte mot min post traumatiska stress efter att jag blivit knivhuggen sex år tidigare. Trodde inte att det skulle fungera direkt och vara så effektivt. Jag rekommenderar det verkligen.

23 jan, 2024

Jag har gått till Louise i drygt ett år nu. Hon har hjälpt mig uttrycka mina känslor samt hantera svåra situationer. Efter varje samtal har jag känt en förstärkt moral som har hjälpt mig att ta mig vidare även när allt har känts hopplöst. Jag känner mig förstådd av henne och hon ger mig relevanta råd för att förbättra min situation. Jag skulle starkt rekommendera att välja Louise som terapeut.

23 jan, 2024

Fråga ställd 20:45 - 28 jan, 2020

Hej! Är ni anslutna till landstinget så högkostnadsskyddet gäller? Mvh Christine

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Nej ingen av psykoterapeuterna som arbetar på Åsö Psykoterapi är ansluten till högkostnadsskyddet. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 17:25 - 10 nov, 2019

Hej, jag har börjat inse efter många år att jag lider av flera slags trauman. Jag märker på mig själv att jag överkompensationer när jobbiga känslor som t.ex tror att jag har alla svaren själv, eller misstänker/rädd att dom flesta (ibland alla) är efter att manipulera dig. Jag blir då tillbaka dragen då som när jag upplevde känslan att folk vill ont så reagera jag väldigt fysisksvåldsamt och väldigt hatful. efter alla dessa år så insåg jag att jag hamna i för många problem så jag valde isolation och tillbakadragen och valt att bara gömma mina riktiga känslor och det förstör mina relationer. När jag bara får höra något eller själv tänker på hur jag hade det och som påminner mig att min barndom var inte normal blir jag alldeles känslomässig. Var dagligen så känner jag mina väldigt känslor och nästan typ omedvetet ignorera dom. Jag har även missbruksproblem för att hjälpa mig klara av vissa dagar. Jag undrar om du har kunskapen att kunna vägleda mig från mina destruktiva beteenden?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej Idrees! Tack för din fråga. Det finns en del olika aspekter i det du tar upp. Det är lättare att undersöka de olika delar av dina problem om jag kan träffa dig. Många försöka självmedicinera när problemen väcker ångest. Själva substans påverkan kan hindra ångestbearbetningen i terapi. EMDR kan var en möjlig behandlingsmetod för trauman du talar om. Du är välkommen att boka en tid ifall du vill diskutera deltagande i terapi hos mig. Du är välkommen att kontakta mig per epost eller mobil som finns på denna hemsida. Vänligen Kate Bradshaw Tauvon

Fråga ställd 13:50 - 2 nov, 2019

Hej Vi har en sjuttonårig pojke som sedan i somras varit nedstämd. Han säger själv att han inte känner någon glädje över något, och att han helst vill vara för sig själv. Han har svårt att ta sig för saker och ting, känns liksom "bortkopplad" från oss och vardagen. Han är ofta irriterad men sällan aggressiv. Vi har tänkt att det är ålder och hormoner som är anledningen men han uttrycker nu själv att han inte känner glädje över något alls. Trots detta verkar han trivas i skolan, han har ett umgänge i sitt idrottsutövande, men uttrycker att han lika gärna skulle kunna ligga hemma i sängen. Att umgänge och sociala tillställningar känns meningslösa. Han presterar i skolan och är inte frånvarande från lektioner. Han har ännu inte haft en flickvän och säger att han inte längtar efter det, vilket skrämmer honom. Allt detta sammantaget gör att vi tänker att han kanske har en mild depression och skulle behöva prata med någon som har kunskap om depression i tonåren och hur de ska hanteras. Kan ni hjälpa oss? Med vänlig hälsning, mamma Susanne

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej Susanne! Jag har svarat dig tidigare och vill nu bara försäkra mig om att du fått mitt svar? Skriv/svara till denna adress: louise.beck-friis@pruggler.com Vänligen Louise Beck-Friis

Fråga ställd 14:05 - 14 apr, 2019

Gör ni utredningar på personer som redan har en ADHD/ADD-diagnos, om personen behöver ett bevis på att hen inte har ADHD? Personen kan nämligen inte göra en GMU utbildning med ADHD/ADD.

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej och tack för din fråga! Nej tyvärr, ingen hos oss gör sådana utredningar. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 15:18 - 4 feb, 2019

vad kostar en konsultation kbt mot fobi tex

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Tack för din fråga! Den är tyvärr svår att besvara eftersom alla på vår mottagning arbetar i egen privat verksamhet och själv sätter sin taxa. Vi delar bara lokal och samarbetar med varandra. Vanligtvis ligger taxan hos en legitimerad psykoterapeut i Stockholm på någonstans mellan 900 och 1300kr/timme. Det kostar ofta något mindre att gå till terapeut utan legitimation med steg 1-utbildning i psykoterapi. Gå in på hemsidan och leta reda på vilka av terapeuterna som har den utbildning, erfarenhet eller behandlingsmetod som du önskar och skicka sedan din fråga direkt till de personerna. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 09:23 - 16 jan, 2019

Hej! Jag är intresserad av familjerekonstruktion. Jag jobbar som familjebehandlare med inriktning ungdomar. Min fråga är om du vet vart man kan utbilda sig inom familjerekonstruktion eller trauma behanding? Och om du kan tipsa om någon bra litteratur på ämnet? MVH Sophie

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej Sophie! Jag kan tyvärr inte svara på vem som utbildar i familjerekonstruktion. När det gäller trauma så finns en alldeles färsk och mycket bra bok som heter "Leva nu - om trauma och dissociation" skriven av Annica Lilja Ljung och Christina Lejonöga. Det kommer regelbundet flera kortare kurser kring trauma och det finns också längre. En gedigen utbildning som löper över flera terminer, med Ellert Nijenhuis, har anordnats i Stockholm tidigare. Kris- och traumacentrum bör kunna upplysa dig närmare om såväl kortare kurser som längre utbildningar. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, leg psykoterapeut Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 09:19 - 7 feb, 2018

Hej. Hur lång kötid har ni för att få börja gå hos er? Och gäller frikort?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej och tack för din fråga! Hos oss är det psykoterapeut Tiina Carlstedt som har den inriktning som du efterfrågar. Skriv direkt till henne och fråga om väntelista. Du hittar hennes kontaktuppgifter på vården.se eller på vår egen hemsida åsöpsykoterapi.se. Frikort gäller inte hos oss. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykotrapi

Fråga ställd 14:56 - 15 sep, 2017

Hur vet jag att traumarbetning är det bästa för mig? Vart utsatt som barn o vuxen

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Som jag förstår det bär du på trauman från tidigt i livet och upp i vuxen ålder som fortfarande plågar dig och gör livet komplicerat på olika sätt. Det går inte att peka ut en specifik metod som passar dig bäst utan att känna dig bättre men du bör söka en legitimerad psykoterapeut med lång erfarenhet av att arbeta med människor som har svåra händelser (trauman) i bagaget. Ställ frågor till terapeuten om detta innan du bestämmer dig. Sedan är det under terapins gång som du och terapeuten diskuterar eventuella specifika tekniker. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 04:00 - 14 sep, 2016

Ger ni hypnos mot kroniskt illamående?

Åsö Psykoterapi svarar:

Gudrun, första steget är att kartlägga illamåendets ursprung. Titeln på en artikel belyser detta --"Secrets kept from the mind bur not from the body or behaviour". De metoder att kontakta kroppen på, både för att förstå samband och för att påverka ditt illamående finns inom hypnosvärlden. Jag har lång erfarenhet av liknande problematik, och det går inte att förutsäga hur prognosen är. Dock vet jag inget annat förhållningssätt som kan fungera. Jag har tider,tar 900/knapp timme, första mötets dubbeltimme samma arvode. Om du vill fråga mm går det bra att nå mig på 08 658 64 64 denna fm fram till 11.00. Mvh Björn Enqvist (Se Åsö Psykoterapi för mer inf)

Fråga ställd 15:28 - 20 mar, 2016

Arbetar ni med ACT? Är ni landstungsanslutna?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej LilyAnn! Ja, flera av terapeuterna på Åsö Psykoterapi arbetar med ACT. Klicka på fliken ACT under vår sida på vården.se så ser du vilka. Nej vi är inte landstingsanslutna och man kan alltså inte gå på högkostnadsskyddet hos oss. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard

Fråga ställd 22:04 - 15 mar, 2016

Hur ska jag veta vilken typ av behandling som lämpar sig bäst för mina problem?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Lämpligast väljer du ut en av terapeuterna och skickar ett mail direkt till henne/honom där du beskriver din situation, dina problem och vad du önskar ha hjälp med. Ställ också dina eventuella frågor om terapi i detta mail. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 15:33 - 15 mar, 2016

Har en son på 28 år som bor hemma . Han har Add och ångest. Han är mycket isolerad I hemmet. Vad finns för hjälp att få? Har sökt hjälp I flera år utan resultat.

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej Sara! Delar av Stockholms psykiatri har nyss genomgått en omorganisation. Du får vända dig för information till närmaste öppenvårdsmottagning där bör man veta till vilken specialistmottagning som din son tillhör. Psykiatri södras områdesansvar är Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Skarpnäck och Södermalm. Specialistmottagningen för neuropsykiatriska funktionshinder ligger i Hagsätra, Hagsätra torg 13. Kan vara till praktisk hjälp: www.habilitering.nu/klaramera . Vänliga hälsningar, Tiina Carlstedt, Leg Psykoterapeut (KBT) www.tiinacarlstedt.se

Fråga ställd 15:50 - 10 feb, 2016

Hej! Jag undrar om man kan få bort rädslor att prata inför en grupp med emdr? Mvh Liselotte

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej Liselotte! EMDR kan användas för att behandla svårigheter att tala i grupp, speciellt om dessa svårigheter har uppkommit i samband med en specifik händelse. Ofta går det dock lika bra att arbeta igenom det med KBT. En fobi behöver tränas bort. Ibland kan det vara bra att gå en sk våga-tala-kurs, det brukar finnas på kursverksamheten. Om du inte vill det tycker jag att du ska välja en KBT-terapeut med EMDR-utbildning, då får du behandling utifrån hur just dina svårigheter ser ut. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 15:03 - 21 jan, 2016

Gör ni adhd utredningar och finns det platser?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Hos oss görs det inga neuropsykiatriska utredningar, dvs. adhd utredningar. Hänvisar till: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Psykisk-halsa/Soka-vard-och-hjalp/Soka-vard/Att-genomga-en-neuropsykiatrisk-utredning-som-vuxen/. Det finns också privata aktörer som gör utredningar och dem får man söka efter på nätet. Vänliga hälsningar, Tiina Carlstedt, Leg. Psykoterapeut (KBT)

Fråga ställd 09:52 - 28 jun, 2015

Utför ni hypnos för att gå ner i vikt? Vad kostar det per gång och hur många gånger krävs?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hypnos är ett komplement till terapi där den egna motivationen är viktigast. Kombinationen MI, motiverande samtal, KBT och hypnos innebär att även ta med faktorer som självrespekt, självmedkänsla. Det är inte möjligt att ange antal besök. Jag tar 800/knapp timme. Se gärna på min hemsida www.hypnosmetodik.com Jag kan skicka kompl information som beskriver mer/Björn Enqvist

Fråga ställd 16:47 - 28 apr, 2015

Jag undrar om ni använt hypnos för att lindra bruxande. Jag har haft bettskena i mer än 15 år och mitt bruxamde har nu lett till hörselproblem. Liknar tinnitus. Går det att behandla med hypnos? Jag har ägnat mig åt avslappningsövningar men det förslår inte.

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej Johan! Jag föreslår att du vänder dig direkt till Björn Enqvist, leg psykoterapeut. Han han har gedigen utbildning i klinisk hypnos och mångårig erfarenhet av att behandla olika sjukdomstillstånd. Du når honom via vår sida på vården.se. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

Fråga ställd 16:57 - 23 okt, 2013

Har ni högkostnadskort/skydd?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Nej vi har inte högkostnadskort/frikort. Alla terapeuter på Åsö Psykoterapi arbetar privat och ingen har avtal med landstinget eller andra bidrag som ger nedsatt taxa. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard

Fråga ställd 15:45 - 1 okt, 2013

Hej. Jag undrar om man får vänta länge på en tid och vad det kostar per gång. Tack.

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Hos oss arbetar många psykoterapeuter och ofta brukar någon kunna ta emot snabbt, inom en till två veckor. Det kan ta längre tid beroende på vad du söker för och om du önskar någon specifik metod. Läs gärna mer under fliken behandlingar. Vad gäller kostnaden så kan den variera. Terapeuterna här arbetar privat och bestämmer själva sin taxa. Att gå i KBT hos legitimerad psykoterapeut i Stockholm kostar vanligtvis från 900kr/timme och uppåt. Du får själv höra med respektiva terapeut. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard

Fråga ställd 09:57 - 24 sep, 2013

Jag hittar inga kostnadsuppgifter, är intresserad av att gå i schematerapi. Är ni anslutna till försäkringskassan så man kan gå på högkostnadskort?

Åsö Psykoterapi svarar:

Hej! Alla på Åsö Psykoterapi arbetar i privat regi och ingen har avtal med stat eller landsting eller har på annat sätt bidrag för sin verksamhet. Det betyder att du som patient måste stå för hela kostnaden. Varje terapeut bestämmer själv sin taxa. Om du vill gå i Schematerapi så skickar du lämpligtvis en förfrågan till de terapeuterna som är listade under schematerapi och frågar om taxan. Du kan läsa mer om de olika terapeuterna på vår hemsida www.åsöpsykoterapi.se. Vänliga hälsningar, Elisabet Heigard

Loading map