Vad har man rätt till hos tandläkaren?

Vad har man rätt till hos tandläkaren?

Det kan kännas skönt att ha koll på sina rättigheter innan man sätter sig i tandläkarstolen. Här har vi samlat det du behöver veta om dina rättigheter hos tandläkaren – till exempel att du har rätt att få information om behandling och pris innan tandläkaren påbörjar behandlingen.

Hitta en tandläkare nära dig redan idag!

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara tandläkare på Vården.se.

Sammanfattning

OmFör att få en så bra upplevelse som möjligt när du går till tandläkaren kan det kännas tryggt att känna till sina rättigheter. Här kan du läsa mer om vilka rättigheter du har i kontakten med tandvården, till exempel att du har rätt att få information om behandlingen och att få veta vad den kostar innan den påbörjas.
TandvårdsbidragDu bekostar själv en stor del av din tandvård. För att hålla kostnaderna nere kan du använda ditt tandvårdsbidrag som ser olika ut beroende på vilken typ av tandvård du behöver, och hur ofta du behöver gå till tandläkaren.


Tandvårdsgaranti
Du kan få garanti på vissa tandvårdsbehandlingar, till exempel om du ska göra kronor eller broar. Då får du göra om behandlingen kostnadsfritt om det skulle behövas. Olika mottagningar har olika bestämmelser kring tandvårdsgaranti.


Klagomål
Om du blir felbehandlad i tandvården ska du i första hand vända dig till den som har behandlat dig. Om du och din tandläkare inte kommer överens ska du vända dig till patientnämnden om du går till Folktandvården och Privattandvårdsupplysningen om det gäller en upplevelse hos en privat tandläkare. Om du anser att du har fått en allvarlig skada i tandvården ska du istället vända dig till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Rättigheter i tandvården

Innan du går till tandläkaren kan det vara skönt att känna till dina rättigheter för att få en så bra upplevelse som möjligt. Du ska få vara delaktig i vad som bestäms kring din tandvård och hur den utförs.

Du har rätt till information om behandlingen

När du går till tandläkaren utformar tandläkaren en behandlingsplan som passar just dig, och det ska ske i samförstånd med dig som patient. Du ska få information om de olika behandlingarna, och deras fördelar och nackdelar om det finns flera alternativ. Du och tandläkaren väljer tillsammans den behandling som passar dig bäst.

Du har rätt att få information om behandlingen under hela processen, redan innan behandlingen påbörjas. Din tandläkare ska vara beredd att svara på frågor som du har om behandlingen.

Du har däremot inte rätt att kräva en behandling som tandläkaren inte bedömer som lämplig, till exempel om du vill dra ut en värkande tand som tandläkaren bedömer kan räddas. Då kommer tandläkaren och du överens om en behandling tillsammans.

Du har rätt att förstå den information som du får, och det är upp till den som har behandlat dig att se till att du förstår. Om du behöver eller vill ha informationen skriftligt ska det gå att ordna.

Du har rätt att veta vad behandlingen kommer att kosta

Eftersom det är fri prissättning på tandvård i Sverige, kan priserna skilja sig från mottagning till mottagning. Du har rätt att veta vad behandlingen kommer att kosta redan innan den påbörjas, även om den sträcker sig över flera besök.

Ibland händer det att tandvården blir mer omfattande och dyrare än tandläkaren först räknat med. Du kan då behöva betala för den extra tandvården, men om det händer ska tandläkaren meddela dig så fort det upptäcks.

Om du vill eller behöver få information om priset skriftligt ska du få det.

Du har rätt att välja vilken tandläkare du vill gå till

Du ska själv få välja en tandläkare som du trivs med. Kanske vill du gå till en tandläkare i närheten av hemmet eller jobbet, eller till en särskild tandläkare som pratar ditt språk. Du väljer själv om du vill gå till en privat tandläkare eller en tandläkare inom Folktandvården.

Du får också byta tandläkare när du vill. Kanske är du inte nöjd med den behandling tandläkaren föreslår, eller vill gå till en mottagning med andra priser. 

Det finns några saker som kan vara bra att tänka på när du väljer eller byter tandläkare:

  • Pris och regler för garanti skiljer sig från mottagning till mottagning. Därför kan det vara en bra idé att kolla upp på förhand vad behandlingen kommer att kosta på din nya mottagning.
  • Den nya mottagningen kan behöva göra nya undersökningar som du betalar för, även om den gamla har gjort liknande undersökningar.
  • Mottagningen behöver vara ansluten till Försäkringskassan för att du ska kunna använda tandvårdsstöd och högkostnadsskydd.

Rätt till ekonomiskt stöd för tandvård

Friska tänder är en förutsättning för att du ska må bra. För att alla ska kunna gå till tandläkaren finns det därför olika typer av ekonomiskt stöd som man kan använda när man går till tandläkaren. Fram till och med 23 års ålder är tandvården gratis. Därefter får de flesta det statliga allmänna tandvårdsbidraget, som är 300 eller 600 kronor per år. Har du behov av tandvård oftare, till exempel på grund av vissa sjukdomar, kan du vara berättigad andra typer av tandvårdsbidrag.

Här kan du läsa mer om kostnader och bidrag i tandvården.

Garanti på tandvårdsbehandlingar

Du kan få garanti på vissa tandvårdsbehandlingar. Det innebär att du får en behandling omgjord kostnadsfritt om det behövs. 

Vilka behandlingar som omfattas av garantin skiljer sig från mottagning till mottagning, men de flesta mottagningar ger garanti på till exempel kronor och bryggor. Om du har frågor om vilka behandlingar du kan få garanti på är det mottagningen du ska kontakta.

Det kan vara en bra idé att redan innan behandlingen påbörjas ta reda på om garantin gäller den behandling du planerar att göra. Om du vill kan du också be om att få det nedskrivet, så att du har det dokumenterat om det skulle behövas.

Om du blir felbehandlad hos tandläkaren

Om du inte är nöjd med behandlingen som du har fått eller om du har synpunkter på vilken behandling du vill ha eller behöver ska du i första hand vända dig till din tandläkare. Oftast kan du och din tandläkare lösa missförstånd och klagomål tillsammans för att kunna fortsätta behandlingen på ett sätt som du känner dig trygg med.

Om du vill gå vidare med ditt klagomål ser processen lite olika ut beroende på om du har gått till Folktandvården eller till en privat tandläkare.

Om du har gått till en tandläkare i Folktandvården ska du vända dig till patientnämnden i din region. Patientnämnden gör ingen utredning och tar inte heller ställning i frågan, utan strävar efter att reda ut problemet, informera och förklara för att du som patient och tandläkaren ska förstå varandra bättre. Om du anser att du har fått en vårdskada är det inte patientnämnden du ska vända dig till, eftersom de inte gör några utredningar. I sådana fall är det istället Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som du vänder dig till. De utreder allvarliga vårdskador. Du kan också kontakta patientförsäkringen Löf, som utreder och betalar ut ersättning till patienter som har skadats i vården.

Om du har gått till en privat tandläkare ska du vända dig till de privata tandläkarnas branschorganisation, Privattandläkarna. De sköter Privattandvårdsupplysningen, som är en upplysningstjänst för klagomålshantering och den första kontakten med Privattandläkarnas förtroendenämnd. De hjälper dig vidare. Om du anser dig ha fått en skada orsakad hos din privata tandläkare ska du kontakta IVO.

Mer information om tandvård

Hitta en tandläkare nära dig

Vill du boka tid hos din tandläkare eller hitta en ny? Vi har samlat alla tandläkare i Sverige och många av dem kan du boka tid hos direkt online.


Publicerad: 18 mars 2022 kl 16:04
Uppdaterad: 7 november 2022 kl 15:54

Författare:

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan. 

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

Inspektionen för vård och omsorg 

1177 Vårdguiden

 

 

Relaterade blogginlägg

Tandläkare undersöker en röntgenbild av tänder på en datorskärm
Vad kan du om röntgen inom tandvård?

Känner du till vilka röntgenmetoder man använder inom tandvård? Vi har listat de vanligaste!

Ett barn som vickar på sin mjölktand.
Allt du behöver veta om mjölktänder

Hur många mjölktänder ska man egentligen få? Och när börjar man tappa mjölktänderna? Vården.se har samlat allt du behöver veta om mjölktänder!

Hur ändras högkostnadsskyddet för tandvård 2023?

Undrar du hur högkostnadsskyddet för tandvården ser ut 2023? Vi berättar hur ersättningen fungerar och vad som gäller i år!

En person häller upp munskölj för att skölja munnen.
Därför borde du använda munskölj

Vad är munskölj bra för? Hur sköljer man munnen på bästa sätt? Och vad ska man tänka på när man väljer munskölj? Lär dig allt om munskölj här!


Hitta en tandläkare nära dig redan idag!

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara tandläkare på Vården.se.

Fler resurser

Viktiga länkar

Hitta din patientnämnd (Inspektionen för vård och omsorg, IVO)

Informera IVO eller anmäl klagomål på hälso- och sjukvård (IVO)

Anmäl en skada (Löf, patientförsäkring)

Privattandvårdsupplysningen och förtroendenämnden (Privattandläkarna)

Rättigheter inom tandvård (1177 Vårdguiden)

Viktiga telefonnummer

010 – 788 50 00
IVOs upplysningstjänst kan du ringa för att informera om allvarliga fel och brister i vården. Den information som du lämnar till IVO dokumenteras och blir allmänna handlingar som kan begäras ut av bland annat allmänheten, men du kan välja att vara anonym när du ringer.

08 – 555 44 655

Privattandvårdsupplysningen kan du ringa om du har klagomål på behandlingen du har fått hos en privattandläkare och inte kommer vidare i ärendet genom att diskutera med din tandläkare. Då kan Privattandvårdsupplysningen hjälpa dig vidare. Där arbetar tandvårdsutbildad personal som kan svara på dina frågor och ge information om klagomålsprocessen.