Hitta vård

Hur väljer jag tandläkare?

Att välja tandläkare kan kännas krångligt, men det finns några saker att tänka på som kan underlätta ditt val. Kanske vill du ha en tandläkare nära hemmet eller jobbet, eller en tandläkare som du känner dig extra trygg hos. Det kan vara en bra idé att jämföra olika tandläkare innan du väljer, och här förklarar vi på Vården.se vad du kan tänka på när du gör ditt val.

Hitta en tandläkare nära dig redan idag!

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara tandläkare på Vården.se.

Sammanfattning

Vilken tandläkare?Vill du ta reda på vilken tandläkare du har? Om du inte har gjort något aktivt val blir du som vuxen inte automatiskt listad hos en tandläkare. Om du har en tandläkare har ni kommit överens om hur ofta du kallas till undersökning, om du vill bli kallad alls.
Fritt vårdvalDu får välja tandläkare fritt i hela landet, oavsett om du vill gå till en privat tandläkare eller en tandläkare inom Folktandvården. Innan du väljer tandläkare kan det vara bra att kolla upp att det är en tandläkare och mottagning som passar dig och dina behov.

Barntandvård
Ditt barn kallas första gången till tandläkaren vid tre års ålder. Väljer du inte aktivt någon tandläkare till ditt barn kallas barnet till tandläkaren som har ansvar för området där ni bor.
Privat eller Folktandvården?Att gå till en privat tandläkare eller till en tandläkare inom Folktandvården kan båda ha sina fördelar. Många tycker att det känns tryggt att välja Folktandvården om man har gått där hela sitt liv, medan privata tandläkare ibland kan erbjuda större tillgänglighet.
BytaDu kan byta tandläkare när du vill, till exempel om din tandläkare byter klinik eller om du vill hitta en tandläkare vars arbetssätt passar dig bättre. I så fall kan du be om att din journal förs över så att din nya tandläkare vet hur hen bäst ska behandla dig.

Vilken tandläkare har jag?

Som vuxen blir du inte automatiskt listad hos en tandläkare om du inte aktivt väljer en. Om du har en tandläkare blir du antingen regelbundet kallad eller bokar själv tid när du vill. Det kommer ni överens om tillsammans.

Barn blir däremot automatiskt listade på en tandläkarmottagning om du inte aktivt väljer en.

Bra att tänka på när du ska välja tandläkare

Det fria vårdvalet som vi har i Sverige innebär att du fritt får välja vilken tandläkare du vill gå till, oavsett om du vill gå till en privat tandläkare eller en tandläkare inom folktandvården. Det gäller både vuxna och barn. Men innan du väljer tandläkare finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Kanske vill du gå till en tandläkare nära hemmet eller jobbet, eller byta till en tandläkare med lägre priser eller bättre tillgänglighet.

Det här kan du tänka på när du väljer tandläkare:

• Priserna kan skilja sig mellan olika tandläkare. Det kan därför vara en bra idé att jämföra flera tandläkare. Kontakta gärna mottagningen för att ställa frågor om avbetalning och garantier.
  • Det kan vara bra att fundera på var du vill att tandläkarmottagningen ska ligga, för att det ska bli smidigt för dig att ta dig dit. Kanske vill du ha en tandläkare som ligger nära hemmet eller jobbet.
  • Leta efter en tandläkare vars arbetssätt passar just dig, så att du kan känna dig trygg med att gå till tandläkaren. Det gäller oavsett om du tycker att det känns obehagligt att gå till tandläkaren eller om det inte skapar några större bekymmer.
  • Fråga din nya tandläkare hur patientsäkerhetsarbetet ser ut på kliniken. Hur hanterar de klagomål eller om något går fel i behandlingen?
  • Om du väljer att gå till en privat tandläkare är det bra att kolla upp om kliniken är ansluten till någon branschorganisation, till exempel Privattandläkarna.

Hur väljer jag tandläkare?

När du har hittat en tandläkare som du vill gå till kan du kontakta mottagningen som kan svara på eventuella frågor om till exempel pris, behandlingar, frisktandvård och tandvårdsstöd. Många tandläkare kan du också boka tid till direkt på nätet. Du får sedan regelbundna kallelser från din nya tandläkare.

Kontakta också din gamla klinik för att meddela att du byter. Du kan samtidigt fråga hur du gör för att flytta över din journal och eventuellt frisktandvårdsavtal.

Hur väljer jag tandläkare till mitt barn?

I många regioner kallas barnet för första gången till tandläkaren vid tre års ålder.

Redan innan det kan du välja vilken klinik du vill att barnet ska gå till, oavsett om du vill att barnet ska gå till en privat tandläkare eller gå till folktandvården. Du kontaktar då kliniken, som skriver in ditt barn och ser till att ni får regelbundna kallelser.

Om du inte aktivt väljer någon tandläkare till ditt barn, kommer barnet att kallas till den tandläkare inom Folktandvården som har ansvar för området där ni bor. Vill du inte att ditt barn ska gå till den tandläkaren avbokar du tiden och kontaktar den mottagning du hellre vill ska ta hand om ditt barns tänder.

Det finns ingen åldersgräns för när barnet själv kan vara med och bestämma över sin vård och vilken tandläkare barnet vill gå till. Ju äldre barnet blir, desto viktigare är det att barnet får vara delaktig.

Privat tandläkare eller Folktandvården?

Du kan välja fritt mellan privata tandläkare och tandläkare inom Folktandvården.

Folktandvården kan kännas tryggt eftersom det ofta jobbar flera tandläkare på kliniken. Det innebär att någon kommer att kunna ta emot dig även om din tandläkare av någon anledning inte skulle finnas på plats. En annan orsak till att välja Folktandvården kan vara för att man har fått sin tandvård där sedan man var barn, vilket kan kännas säkert.

Om du väljer att gå till en privat tandläkare får du oftast komma till samma tandläkare varje gång och kan bygga upp en relation till tandläkaren. Om du väljer en privat tandläkare kan det vara bra att kolla om de är med i någon branschorganisation. Det finns tre stycken: Sveriges Tandläkarförbund, Tjänstetandläkarna och den största: Privattandläkarna. Privattandläkarna har som uppgift att värna om patientens trygghet och tar till exempel fram riktlinjer som alla tandläkare som är anslutna till organisationen måste följa. De har också en överenskommelse med Konsumentverket och etiska riktlinjer som alla medlemmar måste följa. Sveriges tandläkarförbund och Tjänstetandläkarna värnar främst tandläkarnas rättigheter, men med patienten i fokus.

Kan jag byta tandläkare?

Du kan när som helst byta tandläkare. Det kan till exempel bli aktuellt om din tandläkare byter klinik, går i pension eller om du vill byta till en tandläkare vars arbetssätt passar dig bättre och du har bättre personkemi med. Du kan byta till en tandläkare var som helst i landet.

För att byta kontaktar du kliniken som du vill gå hos och meddelar dem detta. Då kan du också be om information om exempelvis priser och behandlingar, så du vet vad du kan förvänta dig.

Vad händer med min journal när jag byter tandläkare?

Din nya tandläkare vill kanske ta över din journal för att se vilka besvär och behandlingar du har fått tidigare. Det gör att din tandläkare kan planera vården för dig så bra som möjligt.

Kontakta din gamla tandläkare för att föra över journalen. Alla legitimerade tandläkare i Sverige ska enligt lag föra över journalen om du ber om det. Ofta behöver du ge ditt tillstånd (ibland skriftligt) för överföringen. Det kan du be om trots att det var länge sedan du gick till tandläkaren, eftersom tandläkaren är skyldig att förvara journalen 10 år efter att den senaste noteringen gjordes.

Mer information om tandvård

Hitta en tandläkare nära dig

Vill du boka tid hos din tandläkare eller hitta en ny? Vi har samlat alla tandläkare i Sverige och många av dem kan du boka tid hos direkt online.

Publicerad: 18 mars 2022 kl 16:30
Uppdaterad: 7 november 2022 kl 15:53

Faktagranskad av:

Den här guiden har faktagranskats av legitimerade tandläkare som har säkerställt att informationen är korrekt.

Källor

1177 Vårdguiden

Vården.se

Allt om tänder

Relaterade blogginlägg

Tandläkare undersöker en röntgenbild av tänder på en datorskärm
Vad kan du om röntgen inom tandvård?

Känner du till vilka röntgenmetoder man använder inom tandvård? Vi har listat de vanligaste!

Ett barn som vickar på sin mjölktand.
Allt du behöver veta om mjölktänder

Hur många mjölktänder ska man egentligen få? Och när börjar man tappa mjölktänderna? Vården.se har samlat allt du behöver veta om mjölktänder!

Hur ändras högkostnadsskyddet för tandvård 2023?

Undrar du hur högkostnadsskyddet för tandvården ser ut 2023? Vi berättar hur ersättningen fungerar och vad som gäller i år!

En person häller upp munskölj för att skölja munnen.
Därför borde du använda munskölj

Vad är munskölj bra för? Hur sköljer man munnen på bästa sätt? Och vad ska man tänka på när man väljer munskölj? Lär dig allt om munskölj här!

Hitta en tandläkare nära dig redan idag!

Fler resurser

Viktiga länkar

Undersökning av barns tänder (1177 Vårdguiden)

Tandpriskollen (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV)

Privattandläkarna