Eksem

Eksem är när huden inflammeras och blir röd, torr och kliar. Det finns flera eksemformer utifrån orsaken eller lokalisation: atopiskt (böjveckseksem är vanligast hos barn), seborroisk (mjälleksem), kontakteksem (som kan bero på irritation eller allergi), nummulärt eksem (myntformat eksem), handeksem och staseksem (vanligast hos äldre). För att läka huden är det viktigt att du dagligen och noggrant smörjer in med mjukgörande krämer. Det minskar hudens torrhet och förbättrar dess skyddsfunktion. I vår guide har vi sammanställt det som gäller för dig som letar information om eksem och var du ska vända dig för att få hjälp.

Sammanfattning

SymtomOftast blir huden torr, röd och kliar.
EgenvårdEksem går att behandla själv.
OrsakEksem beror på en inflammation i huden.
VårdgivareOm du behöver vård, kan du vända dig till en vårdcentral eller hudläkare.
NätläkareEksem kan behandlas av nätläkare.

Symtom vid eksem

Eksem känns igen från dessa symtom:

• Huden är röd, och syns tydligare på ljus hud än mörk.
  • Huden känns torr, oftast förtjockad och fjällar.
  • Huden kliar, och du kan få rivmärken av att klia mycket
  • Dessa rivmärken kan bli infekterade
  • Det kan uppstå små blåsor och knottror som kan spricka och vätska sig. Då bildas små sår och sårskorpor.
  • Du får sprickor i huden som gör ont.
  • Efter eksemet har läkt kan du få ljusare fläckar på eksemområdet – mest på ansiktet.

Vad kan man göra åt eksem?

Lyckligtvis finns det många saker man kan göra själv för att lindra eksem. Här följer några råd:

• Smörj regelbundet med ett medel som mjukgör huden, till exempel mjukgörande kräm.
  • Försök att inte torka ut huden, det vill säga duscha och bada inte i onödan.
  • Använd gärna duscholja istället för tvål.
  • Använd inte ämnen som kan ge dig besvär, till exempel parfymerat tvättmedel, sköljmedel, diskmedel eller vatten med klor.
  • Se till att du inte har mycket damm hemma, för det kan göra eksemet värre.
  • Klä inte dig för varmt, för då det kan det klia när du svettas.
  • Istället för att klia – smörj in ditt eksem med mjukgörande kräm.
  • Du kan sova med bomullsvantar på natten om du kliar i sömnen.
  • Du kan dämpa eksemet med receptfritt kortison, som lindrar klådan. Följ instruktionerna som anges på läkemedlet.

Vad beror eksem på?

Eksem är när huden inflammeras i dess yttre lager. Grundorsaken till denna inflammation beror på vilken typ av eksem det handlar om. Nedan listar vi orsaker till de olika formerna av eksem:

Atopisk eksem, eller böjveckseksem som det också heter, är mycket vanligt hos små barn. Det kan bero på både ärftliga faktorer (eksem, höstsnuva, astma, allergi) och att huden är överkänslig av miljön omkring, till exempel mot damm, att luften är väldigt torr och oftast försämras höst-vintern halvåret. Tidigt i barndomen kan födoämnesallergi spela viss roll. Vissa ämnen som till exempel citrusfrukter och tomater kan förvärra klådan och eksemet, utan att man är allergisk mot dem.

Kontakteksem uppstå oftast som en irritation eller reaktion till något du rört vid. Det kan till exempel vara om du haft på dig kläder av syntet eller ull, eller att du ofta använt något som avfettar och irriterar huden, till exempel vatten, lösningsmedel, tvål och rengöringsmedel samt smuts, jord, och oljor. Du kan även få en väldigt lokal allergisk reaktion, alltså precis vid kontaktområdet, mot nickel, parfym, gummi, konserveringsmedel, plåster eller kemikalier. Detta kan bekräftas med lapptest.

Mjälleksem är vanligt återkommande eksem med fet fjäll, klåda och rodnad. Detta finns där det finns talgkörtlar och hår, det vill säga oftast i hårbotten, ansiktet och armhålor. Mjälleksem kan bli värre under vintersäsongen, men också av trötthet och stress.

Nummulärt eksem är kliande utslag som är myntformade, runda och välavgränsade. Oftast hittar man denna typ av eksem på armar och ben hos vuxna.

Staseksem, eller underbenseksem som det också heter, uppkommer på torr och stram underbenshud. Detta beror oftast på grund av svullnad, åderbråck och bensår.

Vem kan hjälpa dig vid eksem?

Om du ändå känner att du vill söka vård för ditt eksem, kan du få hjälp hos dessa vårdgivare:

Vill du få hjälp med eksem redan idag?

Då kan du boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.

Källor

Relaterade blogginlägg

Vem får egentligen utföra en botox- eller fillerbehandling? Vi berättar vad som gäller i vårt senaste blogginlägg.

Innehåll från Liljeholmskajen Medical by LMD Nordic.

Brukar din hud bli extra torr under vintern? Det är en naturlig flöjd av kallare väder och torr inomhusluft. Vi tipsar om sätt att ta hand om huden i vinter!

Publicerad: 16 oktober 2020 kl 04:13
Uppdaterad: 21 oktober 2020 kl 04:35

Författare: Desirée Hylander

Faktagranskad av: Beti Velkoska, Leg. Hudläkare, Grimmereds Hudläkargrupp

Snabba fakta

Om eksem

• Ordet eksem kommer ifrån grekiskans “ekzema” och betyder “koka över”.
  • Idag lider cirka en miljon svenskar av atopisk eksem.

Viktiga länkar

Boka tid för att få hjälp med ditt eksem

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.