Artiklar

Artiklar

Snart måste du vara listad på en vårdcentral – Svenska Läkarförbundet tycker till om nya lagen

Den 1 juli 2022 träder en ny lag i kraft inom primärvården, och den kommer att innebära en del förändringar när det gäller att lista sig på vårdcentraler som patient. Sofia Rydberg Stale, ordförande för Svenska Läkarförbundet, delar med sig av sina åsikter.

Citymottagningen för Sexuell hälsa – hos oss kan du prata om sex

Har du funderingar kring sex, behöver preventivmedel eller vill testa dig för könssjukdomar? Då är du välkommen till Citymottagningen för Sexuell hälsa! Med generösa öppettider och drop in kan du snabbt och enkelt få hjälp och rådgivning. Vi tar emot alla som är över 18 år, oavsett kön eller sexuell läggning.

Få full koll på ditt blodsocker med Chronos Cares nya program!

Lider du av diabetes typ 2? Nu kan du få hjälp genom det nya programmet “Full koll” från Chronos Care. Suzanne Fors, som kämpat med sin diabetes i flera år, testade programmet och såg snabbt resultat. “Jag hade aldrig klarat av att gå från 113 i Hba1c till 69 på några månader utan stödet jag har fick av mitt team på Chronos care,” berättar Suzanne, som nu börjar se ljust på framtiden.

Sophia Direkt säkrade snabbt trygg vårdplats

Katrins 87-åriga pappa var med om en fallolycka som slutade så illa att han behövde läggas in på sjukhus. När han inte var nöjd med den vård och service han fick, tog Katrin saken i egna händer. Inom bara några dagar fick pappan plats på Sophiahemmet – tack vare Sophia Direkt!

Höstens mest bokade område på Vården.se

Manuell terapi är den kategori som flest är intresserade av när de besöker Vården.se, och den kategorin som får flest bokningar via Vården.se. I manuell terapi ingår naprapater, kiropraktorer och fysioterapeuter. Läs mer för att se vilka de tre mest bokade vårdgivarna inom manuell terapi är!

Så tycker svenska folket om vårdsystemet

Under våren 2021 genomförde Vården.se en undersökning för att få djupare förståelse för svenskarnas kunskap och inställning till vård. Resultatet blev rapporten “Vården, svenskarna och samhället”. Vi delar med oss av våra fyra viktigaste slutsatser.

Träffa en specialist inom öron näsa hals på Sergelkliniken!

Öroninflammationer, hörselnedsättningar, halsinfektioner och nästäppa är vanliga problem som drabbar många människor. Om du är en av dem kan du med förtroende vända dig till de kunniga specialistläkarna inom området öron näsa hals på Sergelkliniken i Stockholm.

Sveriges Fotterapeuter – experter på fotbesvär!

Har du någon gång drabbats av besvär med fötterna, och funderat på vart du ska vända dig för att få hjälp? Det finns faktiskt en hel yrkeskår som är experter på fötter och redo att hjälpa dig med dina besvär! Sveriges Fotterapeuter är ett yrkesförbund för dem som är verksamma inom fotterapi, och arbetar för att alla ska få rätt behandling för sina fotbesvär.

Misstänker du ögonsjukdom? Gör en ögonhälsoundersökning hos Synsam!

Är du orolig för att drabbas av en ögonsjukdom, såsom grå starr eller grön starr? Hos Synsam kan du snabbt få tid hos en erfaren optiker som genomför en noggrann undersökning av din ögonhälsa.

Testa dig för covid-19 – få svar samma dag!

Behöver du testa dig för covid-19 och få ett säkert och snabbt resultat? Intygsmottagningen Läkarintyg Direkt i Stockholm erbjuder flera olika test för covid-19 och kan dessutom snabbt utfärda reseintyg för dig som ska resa utomlands och behöver visa upp ett negativt covid-test. Här kan du läsa mer om fördelarna med att genomföra ett test för covid-19 hos Läkarintyg Direkt.