Doktor.se hjälper dig att ta hand om din hud!

Doktor.se hjälper dig att ta hand om din hud!

ANNONS. Innehåll från Doktor.se.

App StoreGoogle Play

Huden är vårt största organ och fyller många viktiga funktioner. Därför är det också viktigt att vi tar väl hand om den och är uppmärksamma på förändringar. Det finns en rad olika hudbesvär och ibland kan det vara svårt att veta vad det är för något du fått. Hos Doktor.se kan du enkelt få hjälp med behandling när det behövs – var du än befinner dig.

10 oktober 2019 kl 11:43

Doktor.se

Därför får vi olika hudbesvär

Huden är vårt största och mest synliga organ och har i första hand som uppgift att skydda oss från yttre faktorer. Det kan till exempel handla om att hålla bakterier och virus borta, eller att skydda från solens farliga strålar. Utöver det hjälper huden oss att hålla kroppstemperaturen på rätt nivå, och hindrar dessutom kroppen från att torka ut.

Men huden kan också drabbas av en rad olika sjukdomar och besvär. Det kan både ha att göra med yttre påverkan, som till exempel solljus eller dålig rengöring, och inre påverkan, som till exempel stress, näringsbrist eller förkylning. Här kan du läsa mer om några av våra vanligaste typer av hudbesvär, som du kan få hjälp med hos Doktor.se.

Har du fått eksem?

Eksem är en inflammation som gör att huden blir torr, röd och kliar. Det finns en lång rad olika typer av eksem, till exempel mjälleksem och böjveckseksem. Eksem kan uppstå av olika anledningar, till exempel att huden är väldigt torr eller att du kommit i kontakt med ett ämne som du är känslig mot.

För att undvika eksem kan du se till att återfukta huden regelbundet, så den inte torkar ut. Du bör också undvika ämnen som kan irritera huden och låta bli att klia om ett eksem ändå uppstått. Har du problem med att bli av med ditt eksem? Då kan du kontakta Doktor.se för att få vård.

Vi hjälper dig med din acne!

Acne är ett vanligt besvär som orsakas av inflammerade talgkörtlar. Oftast uppstår inflammationen där talgkörtlarna är som störst, det vill säga i ansiktet, på bröstet och på ryggen. Acne känns igen som utslag, finnar eller pormaskar och kan variera i omfattning.

Du kan själv motverka acne genom att ta väl hand om din hud. Använd mild ansiktstvätt morgon och kväll och undvik feta krämer om du besväras av återkommande acne. Vid väldigt omfattande acne eller besvär som håller i sig länge utan att bli bättre bör du dock söka vård. Doktor.se kan hjälpa dig med bedömning och recept för behandling av acne – direkt i mobilen.

Doktor.se

Varför får man munsår?

Munsår uppstår av ett virus som heter herpes. Vissa personer har viruset i kroppen utan att få några besvär alls, medan vissa får problem som feber och ont i halsen i samband med munsåret. Munsår känns igen på att huden runt munnen eller på läpparna blir röd och svullen. Den kan också klia och kännas stickande eller pulserande.

När du har munsår är det viktigt att du undviker att röra själva munsåret, så att viruset inte sprids. Du kan även prova att använda receptfria munsårsplåster eller krämer, som kan lindra vissa besvär och hjälpa såren att läka snabbare. För det mesta räcker det med egenbehandling av munsår men om du har svåra besvär finns virushämmande läkemedel som kan ges på recept. Om du utöver munsåret också känner dig väldigt sjuk och har feber bör du söka vård. Kontakta Doktor.se så hjälper vi dig med behandling och rådgivning.

Olika typer av svampinfektioner

Att få svampinfektioner i hud och slemhinnor är inte ovanligt, och det finns många olika typer. Exakt hur svampen tar sig uttryck varierar lite beroende på var den sitter, men vanligt är att du får röda utslag, sårig och fjällig hud eller klåda och irritation.

Svamp trivs där det är varmt och fuktigt, så du kan motverka den genom att hålla huden ren och torr, och använda luftiga kläder och skor. Vissa typer av svamp kan behandlas med receptfria läkemedel, men inte alla. Har du långvariga problem med svamp som inte blir bättre eller upplever du att besvären förvärrats är det viktigt att du söker vård. Doktor.se kan hjälpa dig med bedömning och behandling.