Sexuell hälsa

Blogginlägg Sexuell hälsa

Två par fötter i sängen.

Könssjukdomarna ökar – ligg säkert i sommar

| Nytt på Vården.se, Sexuell hälsa

I Sverige har antalet fall av syfilis ökat kraftigt bara de senaste åren. Under 2022 rapporterades 537 fall av syfilis. Men syfilis är inte den enda könssjukdomen du behöver oroa dig för i sommar – sexuellt överförbara sjukdomar tenderar att öka generellt under sommarmånaderna. Läs mer här!

Kvinna ligger utomhus på marken, med benen uppdragna mot magen.

3 enkla knipövningar – så gör man!

| Allmän hälsa, Barn och Gravid, Rehabilitering, Sexuell hälsa

Vad är knipövningar? Varför ska man träna sin bäckenbotten? Och hur gör man egentligen? Vården.se har svaren på allt detta. Dessutom har vi listat 3 enkla knipövningar som du kan göra för att få en starkare, snabbare och mer uthållig bäckenbotten!

En hand som håller upp ett preventivmedel

Manligt preventivmedel – vad finns och vad kommer?

| Sexuell hälsa

De flesta av oss känner nog till de olika kvinnliga preventivmedel som finns, men något man pratar mer sällan om är manliga preventivmedel. Vad finns det för manliga preventivmedel idag och vad kommer ut på marknaden inom en snar framtid?

4 tips mot mensvärk

| Mag- och tarm, Sexuell hälsa

Mensvärk är något som drabbar de allra flesta som menstruerar. Vi ger dig våra bästa tips på hur du lindrar mensvärken när den är som värst.

Det här behöver du veta om HPV och cellprov

| Allmän hälsa, Sexuell hälsa, Vaccination

Du har säkert hört talas om HPV tidigare. Men vad vet du egentligen om viruset? Vi reder ut vad HPV innebär och vad du kan göra för att undvika att bli smittad.

Vanliga frågor och svar om sjukdomen endometrios

| Allmän hälsa, Sexuell hälsa

Får du så pass smärtsam mensvärk att du behöver vara hemma från skolan eller jobbet? Då kan du ha sjukdomen endometrios. Men vad innebär sjukdomen och hur behandlar man den? Det reder vi ut i det här blogginlägget.

5 vanliga frågor och svar om hiv och aids

| Sexuell hälsa

Hiv och aids räknas som en av de dödligaste epidemierna i världen. Sedan 1981 har ungefär 30 miljoner människor avlidit i aidsrelaterade sjukdomar världen över. Men de senaste 30 åren har det skett enorma framsteg inom forskningen, vilket har lett till att de som har tillgång till behandling kan leva ett normalt liv. För att uppmärksamma världsaidsdagen den 1:a december så besvarar vi vanliga frågor om hiv och aids och spräcker hål på vanliga myter om viruset.

Intressant fakta om mens som du kanske inte visste

| Sexuell hälsa

Mens är något som påverkar hälften av Sveriges befolkning och vissa har den regelbundet i upp emot 40 år. Ändå är det något som många inte vill diskutera öppet. Vi har sammanställt fyra spännande fakta om mens som du kanske inte visste innan!

Olika typer av preventivmedel

| Sexuell hälsa

Preventivmedel används för att undvika en oönskad graviditet och kommer i många olika former. Här kan du läsa mer om vilka metoder som finns, var du kan få hjälp med preventivmedelsrådgivning och vad som kan påverka ditt val.

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

| Psykisk hälsa, Sexuell hälsa

De allra flesta känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla som menstruerar drabbas är det få som söker hjälp.