Sexuell hälsa

Blogginlägg Sexuell hälsa

Fertilitetsutredning hos GynStockholm

| Barn och Gravid, Sexuell hälsa

Att ha barnlängtan men inte bli gravid är både en sorg och kan också upplevas som väldigt stressigt. Har det gått mer än ett år och man inte har lyckats bli gravid kan man få hjälp med en fertilitetsutredning. Här berättar vi mer om vad utredningen innebär och vem som kan genomgå den.

På väg in i klimakteriet?

| Sexuell hälsa

Är du i medelåldern och börjar din mens komma allt glesare? Då är du förmodligen på väg in i klimakteriet. Det kan kännas skönt att vara förberedd på vad det innebär och eventuella symtom som kan uppstå, samt vilken behandling du kan få om du upplever besvär.

Fertilitetstema: Vad kan vi få för hjälp vid ofrivillig barnlöshet?

| Barn och Gravid, Sexuell hälsa

I förra veckans blogginlägg ”Svårt att bli gravida?” kunde ni läsa om hur en infertilitetsutredning går till. Thomas Brodin, specialistläkare inom obstetrik och gynekologi på Carl von Linnékliniken, hjälper oss denna vecka att berätta om olika behandlingsmöjligheter som finns vid ofrivillig barnlöshet.

Fertilitetstema: Svårt att bli gravida?

| Barn och Gravid, Sexuell hälsa

I förra veckans blogginlägg tog vi upp temat ”Bestämt er för att skaffa barn?” och den här veckan fokuserar vi på er som har svårt att bli gravida. Vart ska ni vända er med era problem? Och när ska ni egentligen söka hjälp? Fertilitetsläkaren Thomas Brodin på Carl von Linnékliniken hjälper oss att besvara frågorna!

Fertilitetstema: Bestämt er för att skaffa barn?

| Barn och Gravid, Sexuell hälsa

Har du och din partner tagit det stora beslutet att ni ska skaffa barn? När ni fattat det beslutet finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Vi ger er därför information och tips som kan hjälpa er att öka möjligheterna till graviditet.

Behöver du testa dig för klamydia?

| Sexuell hälsa

Klamydia är den vanligaste sexuellt överförda bakterieinfektionen. Barnmorskan Jenny Kugelberg hjälper oss att berätta hur du skyddar dig, hur och var du kan testa dig samt vilka följder obehandlad klamydia kan få.

Glöm inte cellprovet!

| Sexuell hälsa

Kvinnor mellan 23-64 år får regelbundna kallelser till att gå på gynekologisk cellprovtagning. Med hjälp av Kristina Müller, chefsbarnmorska på BB Stockholm Family City, reder vi ut vad cellprovtagning egentligen innebär och varför det är så viktigt att gå på det.

Kolla pungen!

| Allmän hälsa, Folksjukdomar, Sexuell hälsa

Projektet ”Kolla Pungen” är en kampanj med syfte att informera och lyfta diskussionen kring testikelcancer.