Västmannagatan 40 - Visa på karta

Logo Rehabkliniken

Stockholm

Rehabkliniken är centralt belägen vid Odenplan i Stockholm.
Vårt mål är att du ska kunna få hjälp och råd för dina besvär. Vi arbetar i förebyggande syfte och tillsammans med dig planerar och genomför vi förändringar.

Vi har ett team av terapeuter med bred kompetens och lång erfarenhet, alla under ett och samma tak.

Utöver angivna öppentider har vi öppet vissa kvällar i veckan efter överenskommelse och vi tar även emot akutpatienter.

En av landets största hälsokliniker

Här kan du träffa naprapater, massörer och akupunktörer. Vi har valt att samarbeta med ortopedläkare, neurologer och allmänläkare. Därigenom får du tillgång till all den professionella hjälp du behöver.

Gravid?

För dig som är gravid och behöver behandling under graviditeten har vi en speciellt utformad madrass som underlättar andning och avslappning i magläge. Läs mer om behandlingen här.

Välkommen till Rehabkliniken du också!

Informationen uppdaterades 19 september 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Rehabkliniken

Naprapatbehandling hos Rehabkliniken i Stockholm

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar både muskler och leder.

Vi behandlar akuta och kroniska besvär.

Före besöket

Du behöver inte förbereda något inför ditt besök.

Under en naprapatbehandling

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och att minska smärta. De vanligaste behandlingsmetoderna är mobilisering, manipulation, massage, töjning och naprapaten kan ibland även utföra akupunktur.

Efter naprapatbehandlingen

Du mår oftast bättre direkt efter ditt besök, du känner dig mer rörlig och har mindre smärta. Ibland kan man dock bli lite trött och uppleva att man har ”träningsvärk”.

När man genomgått en serie naprapatbehandlingar och blivit kvitt sitt besvär så kvarstår en viktig del - att se till att besväret inte kommer tillbaka. Av det skälet kommer du som patient få råd och hjälp kring ergonomi och hur du kan träna upp din muskulatur för att undvika att besväret återkommer.

Hur många gånger behöver man få en naprapatbehandling?

Detta är väldigt individuellt och beror på vilken typ av besvär man har och hur länge man haft besväret etcetera, men tre till fem gånger är vanligt.

För vidare information, välkommen att kontakta oss!

Massage hos Rehabkliniken i Stockholm

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle...

Vad är massage bra för?

Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och flexibla. Massage kan även öka blodcirkulationen, frigöra endorfiner som har en smärtlindrande effekt och hormonet oxytocin som kallas ”lugn-och-ro-hormon”.

Har massage några biverkningar?

Rätt utförd massage har få biverkningar, många upplever dock en kortvarig men ökad stelhet dagen efter massagen men när det lagt sig brukar rörligheten vara bättre än innan massagetillfället. Man kan bli trött och dåsig efter en massage. Många blir också kissnödiga och törstiga av massage, detta beror på att blodcirkulationen ökar.

När är massage inte bra?

En kraftig och djupgående helkroppsmassage kan vara olämpligt för personer med högt blodtryck, pågående infektion med feber, cancer, hjärtsjukdom, blodpropp, benskörhet eller andra svåra sjukdomar. Nästan alla kan däremot få mjuk och lätt massage. Man ska inte få massage kring ett öppet sår, benbrott, inflammerade leder, åderbråck, skadade muskler, trasiga senor och ledband eller stora blåmärken.

Klassisk svensk massage

En relativt kraftig massage där massören bearbetar huden och musklerna både ytligt och på djupet. Den metod som oftast avses när man bara säger massage. Massören använder sig av knådningar, tryck och strykningar. Ökar rörligheten, mjukar upp spända och stela muskler, ger avslappning och stärker immunförsvaret.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Nackspärr hos Rehabkliniken i Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi på Rehabkliniken hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Hälsporre hos Rehabkliniken i Stockholm

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen man går efter stillasittande. Exempelvis när man kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen. Smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos oss på Rehabkliniken kan vi hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första man kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Tennisarmbåge hos Rehabkliniken i Stockholm

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss på Rehabkliniken kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Stötvågsbehandling hos Rehabkliniken i Stockholm

Stötvågbehandling kallas även för shockwave therapy. Behandling med stötvåg är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på skador och besvär i muskler och senor.

Stötvågsbehandling påskyndar läkningsprocessen och är en behandling utan biverkningar.

När bör stötvågsbehandling tillämpas?

Exempel på skador/besvär där stötvågsbehandling är lämplig:

• Tennisarmbåge
  • Kalkaxel
  • Hopparknä
  • Hälsporre
  • Tendinos

Gör en stötvågsbehandling ont?

Stötvågsbehandling kan ibland upplevas något smärtsam. Men behandlingen är snabb och normalt känner man inget efter behandlingen.

Ryggskott hos Rehabkliniken i Stockholm

Plötsliga smärtor eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av någon påfrestning som ett lyft eller en vridning. Smärtan är oftast ofarlig men ofta påfrestande.
Att få hjälp kan ofta lindra och snabba på läkeprocessen.

Vilka symtom brukar förekomma?

Många gånger kommer smärtan väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande. Men ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta. Ofta ökar då smärtan gradvis.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en ryggskott?

• Värme kan lindra smärtan en aning. Ta hjälp av till exempel en värmedyna, en varm dusch eller bastu.
  • Ibland är kyla också lindrande, till exempel med hjälp av en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.
  • Att röra sig är alltid bra. Då kommer blodcirkulationen igång vilket är bra för hela kroppen. Så om möjligt överväg promenader.

Akupunktur hos Rehabkliniken i Stockholm

Akupunktur är en form av smärtlindring där en person får nålar applicera på specifika punkter på kroppen där sjukdom, smärta eller ohälsa föreligger. Vid problem beskrivs energiflödet som störd. Akupunktur återställer dessa besvär då balansen och ett lagom flöde av energin uppnås.

Gör akupunktur ont?

Givetvis är detta individuellt. De allra flesta tycker inte att akupunktur är smärtsamt, dock kan ett visst obehag upplevas när nålen går genom huden.

Ger akupunktur några biverkningar?

Vid rätt utförd akupunktur förekommer få biverkningar då det är en mycket säker behandlingsform.

Vissa personer kan dock uppleva viss trötthet under och efter behandling, medan andra får känslan av ökad energi. Även en känsla av bortdomnande samt ömhet kan förekomma där nålen suttit.

Kostrådgivning hos Rehabkliniken i Stockholm

Vad kan en kostrådgivare hjälpa till med? En kostrådgivare kan hjälpa till med viktuppgång eller viktnedgång men även med särskild kost v...

Vad kan en kostrådgivare hjälpa till med?

En kostrådgivare kan hjälpa till med viktuppgång eller viktnedgång men även med särskild kost vid prestation. Kostrådgivaren är helt neutral gällande olika dieter och har du inga specifika krav eller önskemål så tillämpas ett allsidigt kostupplägg.

Kostrådgivning ett tillfälle

Du kan boka ett enstaka tillfälle för kostrådgivning om du känner att du har koll på det mesta gällande din kost men vill du ha råd inför uppladdning eller fylla på med kosttips.

Kostrådgivning tre tillfällen

Kostrådgivningen kan bokas som ett paket med tre tillfällen. Då får du mer hjälp och råd med den förändring du är ute efter.

Vid första tillfället går vi igenom dig och din situation, vad du vill ha hjälp med och vilka dina förutsättningar är. Du kommer att få en analys gjord av hur din kosthållning ser ut idag och utifrån den gör vi sedan ett kostupplägg som är anpassade efter just dina behov.

Under hela tiden finns möjlighet att ha kontakt med kostrådgivaren för stöd och support

Iris Lundby Andersson

Iris Lundby Andersson

Koordinator
Har jobbat på Rehabkliniken sedan 2001 och är delägare. Har många års erfarenhet av vård och omsorg och har även arbetat med friskvård och som massageterapeut.

Roger Jonsson

Roger Jonsson

Leg. naprapat
Delägare i Rehabkliniken sedan starten 1991. Med 30 års erfarenhet som naprapat föreläser Roger även på Naprapathögskolan.

Håkan Wigsén

Håkan Wigsén

Leg. naprapet
Har jobbat i 30 år som naprapat och är delägare i Rehabkliniken. Verksam som lärare på Naprapathögskolan 1984-1997. Nu handledare på Naprapathögskolans elevklinik.

Mikael Nordström

Mikael Nordström

Leg. naprapat
Är delägare i Rehabkliniken och har i 15 år jobbat som naprapat. Utbildar och inspirerar inom träning och hälsa. Ingår i The Academys utbildningsteam.

Malin Smith

Malin Smith

Leg. naprapat
Har jobbat på Rehabkliniken sedan 2009. Har bakgrund inom kampsport och engagerad inom olika idrottsevenemang. Även handledare på Naprapathögskolan och sitter i styrelsen i Naprapatförbundet.

Martin Soudah

Martin Soudah

Leg. naprapat
Jobbat på Rehabkliniken i 15år. Undervisar på naprapathögskolan och för blivande specialistläkare om diskdegenerativa sjukdomar och multidisciplinär rehabilitering.

Mats Emilsson

Mats Emilsson

Leg. naprapat
Har jobbat som naprapat i 14 år och på Rehabkliniken sedan 2011. Aktiv som löpcoach med Running Sweden. Är handledare på Naprapathögskolans klinik och ordförande i region öst inom Svenska Naprapatförbundet.

Camilla Williams

Camilla Williams

Klassisk massage / idrottsmassage
Har jobbat med massage i 13 år och är utbildad i Applied Kinesiology. Har tidigare varit tränare och tävlat internationellt i olika kampsporter.

Anders Dahlstrand

Anders Dahlstrand

Leg. naprapat och träningskonsult
Verksamhet i yrket sedan i 3 år i Stockholm och Stavanger. Har bakgrund inom handboll, kampsport och styrketräning. Kan även hjälpa till med kostrådgivning.

Cecilia Gransten

Cecilia Gransten

Leg. naprapat
Leg. naprapat sedan 2008. Arbetar som naprapat på Rehabkliniken och på Dalarö. Undervisar i ledarskap och pedagogik samt jobbar med personlig träning och kostrådgivning. Driver en omtyckt och välbesökt blogg om träning och livet som småbarnsförälder.

Petra Bollvik

Petra Bollvik

Klassisk massage/Kostrådgivning

Petra Bollvik är utbildad massör, kostrådgivare och beteendevetare. Förutom massage har hon lång erfarenhet av arbete inom området hälsa och friskvård. Petra föreläser även inom området kost, träning och balans i livet.

Jonatan Därndal

Jonatan Därndal

Leg. naprapat
Jonatan Därndal har en bakgrund inom ishockey och erfarenhet av tränings- och idrottsrelaterade skador. Verksam naprapat för Brommapojkarna och inom andra idrottssammanhang. Vidareutbildad inom dry needling, löpteknik och behandling under- och efter graviditet.

Karta - Västmannagatan 40

• 21:46 - 06 aug, 2018 skrev:

Mikael Nordström är en fantastiskt duktig naprapat. Jag går dit två gånger och sedan är jag bra och behöver inte komma igen förrän flera år senare när jag gjort något galet igen. Skillnaden mot andra jag varit hos för mina problem (naprapater, kiropraktorer, läkare, sjukgymnaster, massörer och kinesologer) är att Mikael förutom naprapat även är utbildad kinesolog och hittar felkällan omedelbart + att han är duktig på att ge stretch- och träningsråd. Dessutom är han stark och kan ta i när det behövs. Det yttrar sig i att jag blir bra på riktigt och inte bara för några dagar. Men det gäller naturligtvis att följa hans råd om stretch och träning.

• 13:12 - 06 aug, 2018

• 13:11 - 06 aug, 2018 skrev:

Topp noch

• 13:05 - 06 aug, 2018

• 13:05 - 06 aug, 2018

• 13:04 - 06 aug, 2018

• 09:34 - 07 dec, 2017

• 14:30 - 06 dec, 2017 skrev:

Anders var kunnig, lugn, förstående och professionell. Varmt rekommenderas.

• 21:18 - 22 okt, 2017 skrev:

Viktigt personligt bemötande.
    Från stel och orörlig, till rörlig och smärtfri.
    Kommer gärna tillbaka!

• 15:08 - 25 sep, 2017 skrev:

Trevligt bemötande (alltid)
    Professionell behandling som upplevs personbunden.

• 09:19 - 22 sep, 2017

• 16:32 - 21 sep, 2017 skrev:

Mycket trevligt och proffsigt bemötande :)

• 10:22 - 20 sep, 2017 skrev:

Ni är ett grymt team, proffsiga, trevliga och kunniga. Det är verkligen roligt och gör stor nytta att hamna här!

• 09:03 - 18 sep, 2017 skrev:

Bästa!

• 11:17 - 30 aug, 2017

• 11:17 - 30 aug, 2017 skrev:

Alltid proffsig och bra hjälp!

• 21:01 - 17 aug, 2017

• 14:42 - 05 jul, 2017

• 08:10 - 08 nov, 2016 skrev:

Kunniga och bra. Tack

• 16:16 - 28 apr, 2016 skrev:

Jag fick hjärtflimmer. Inte trodde jag en naprapat kunde göra ngt åt det men det kunde Mats Emilson. Tack!

• 16:10 - 28 apr, 2016 skrev:

Camilla Williams är mycket skicklig. Hon har lyckats hålla igång mig både på jobbet och i löpspåret. Väldigt tacksam för hur du kan rätta till kroppen när den inte vill som jag!

• 13:28 - 17 mar, 2015 skrev:

Har gått på mycket olika behandlingar. Och hos flera naprapater. Mats Emilson är mycket kunnig med stor erfarenhet. Skicklig helt enkelt.

• 11:52 - 10 mar, 2015 skrev:

Har gått här regelbundet i över 20 år och måste säga att de naprapater jag blivit behandlade av - Roger Jonsson, Martin Soudah, Håkan Wigsen och Mats Emilsson - är alla mycket erfarna och kompetenta. Iris i receptionen är förstås en klippa- mycket service-mindes och trevlig.

Michael Foogerbrant

• 09:50 - 26 maj, 2014 skrev:

Trevlig bemötande i receptionen som alltid ordnar allt. Mikael Nordström gör alltid underverk för kroppen och det blir alltid bättre.

• 13:38 - 15 maj, 2014 skrev:

Jag går hos Cecilia och hon har bästa nyporna i stan. Så är det.

• Fråga ställd 17:03 13 aug 2018

Hej

Jag tror jag har hälsporre. Kan jag boka er direkt eller bör jag gå via vårdcentralen först.
    Om jag ska boka tid vad ska jag i så fall välja?

Vänligen
    Kerstin

Hej Kerstin!
    Du är så välkommen att ringa så hjälper jag dig med en tid. Vill dock förtydliga att vi är en privat klinik. Gällande hälsporre brukar det påskynda läkningen med specifika övningar samt stötvågsbehandling.
    MVH Iris 08-31 02 07

• Fråga ställd 15:39 13 aug 2018

Vad kostar en naprapatbehandling?

Hej Inger!
    Ett besök kostar 690-750:-
    Välkommen att höra av dig om du vill ha hjälp.
    MVH Iris 08-31 02 07

• Fråga ställd 00:29 24 maj 2017

Är ni knutna till landstinget? Gäller högkostnadskort?

Hej Frida!
    Tyvärr gäller inte högkostnadskort hos oss. I Stockholm finns inga naprapater med vårdavtal. Välkommen att höra av dig.
    Trevlig helg, vänligen Iris

• Fråga ställd 19:23 18 mar 2017

Hej,
    Jag skulle vilja ha två tider i följd hos Roger Jonsson. Är detta möjligt på helger?

Hej Nina!
    Ring mig så ska jag hjälpa dig.
    Vänliga hälsningar Iris 08-310207