Astigmatism

Astigmatism är ett synfel i ögat som gör att man upplever sin syn som suddig och beror oftast på att hornhinnan är ojämn. Oftast kan det behandlas genom glasögon eller linser. I vår guide har vi sammanställt det som gäller för dig som letar information om astigmatism och var du ska vända dig för att få hjälp.

Sammanfattning

OmAstigmatism är ett synfel i ögat som kan bero på ojämn hornhinna
SymtomVanliga symtom är att synen upplevs suddig och att du får huvudvärk
OrsakAstigmatism kan bland annat vara ärftligt, eller bero på en ögonskada
BehandlingAstigmatism behandlas med glasögon, toriska linser eller laseroperation
VårdgivareFör behandling av astigmatism, ska du vända dig till en optiker
NätläkareAstigmatism kan inte diagnostiseras eller behandlas av nätläkare

Vad är astigmatism?

Det är många i Sverige som lider av synfel, varav astigmatism är ett av dem. Astigmatism uppstår oftast för att hornhinnan är ojämn, vilket gör att synen påverkas, i vissa fall på både nära och långt håll. Då du behöver anstränga ögonen en del kan du få en del symtom som stör synen.

Symtom på astigmatism

Du kan uppleva några av dessa symtom vid astigmatism:

• Din synskärpa blir sämre och din syn upplevs suddig
  • Du får huvudvärk och yrsel
  • Du kanske upplever dubbelkonturer i synen
  • Ditt öga har svårt att ställa om från mörker till ljus, eller tvärtom

Varför får man astigmatism?

När du ska se något skarpt, behöver ljuset som kommer in i ögat fokusera på samma punkt. Därför ska hornhinnan, det vill säga den yttersta hinnan av ögat, vara rund som en fotboll. Då gör krökningen så att ljuset bryts och fokuseras på en punkt på näthinnan, det vill säga ögats baksida. Men om du har astigmatism, är hornhinnans yta ojämnt formad, vilket gör att ljuset inte bryts korrekt. Ljuset fokuseras inte till punkten på näthinnan och det gör att man får en suddig syn. Ibland kan även astigmatism sitta i ögats naturliga lins.

Det finns olika anledningar till varför man får astigmatism. Det kan vara ärftligt, så om du har astigmatism i familjen bör du vara uppmärksam på din syn. Det kan också orsakas av en ögonskada, till följd av en ögonoperation, eller helt enkelt på grund av en störning i ögats utveckling.

Behandling vid astigmatism

Man vill behandla astigmatism genom att korrigera den ojämna fördelningen av ljusstrålar i ögat. Först får du göra en synundersökning hos en optiker eller ögonläkare. Om de bedömer att du har astigmatism kan det behandlas på olika sätt:

1. Glasögon. Du får glasögon som innehåller så kallade cylinderglas. Dessa kompenserar för astigmatism och ser till att ljuset bryts rätt i ögat.
  2. Kontaktlinser. Du får så kallade toriska kontaktlinser, som korrigerar brytningsfelet i ditt öga. Dessa linser är anpassade efter ditt öga och är böjda i olika vinklar. Om du även har ålderssynthet, kan det vara aktuellt att ha så kallade progressiva linser.
  3. Laseroperation. Om du har ett brytningsfel så kan du behandla astigmatism med en laserbehandling. Då används oftast en så kallad excimerlaser. Då korrigerar man ögats hornhinna kirurgiskt.
  4. Vid en gråstarrsoperation byts ögats naturliga lins till en konstgjord. Då kan en torisk lins användas för att kompensera astigmatismen som finns på hornhinnan.

Vem kan hjälpa dig vid astigmatism?

En nätläkare kan inte diagnosticera eller behandla astigmatism, utan dina ögon behöver en fysisk undersökning.

Vill du få hjälp med astigmatism redan idag?

Då kan du boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.

Källor

1177 Vårdguiden

Synoptik

Synsam

Lensway

Relaterade blogginlägg

Misstänker du att du har grå starr? Vi listar 5 vanligas tecken på att du har ögonsjukdomen.

Har du alltid undrat vad skillnaden mellan en synundersökning och en ögonundersökning är? Vi reder ut skillnaderna i vårt senaste blogginlägg!

Glaukom är en relativt vanlig ögonsjukdom som kan ge permanenta skador på synen. Den kan vara svår att upptäcka, men det finns behandling att få.

Innehåll från Zebrakliniken.

Novius använder ett avancerat laserrobotsystem vid sina linsoperationer. Tekniken används vid operation av grå starr och synkorrigerande linsoperationer.

Innehåll från Novius Ögonklinik.

Publicerad: 16 oktober 2020 kl 16:14
Uppdaterad: 23 februari 2021 kl 09:08

Författare:

Faktagranskad av:

Daniel Ghawji, Leg. Optiker, Aveny Ögonklinik

Snabba fakta

Om astigmatism

• De flesta som har astigmatism är ofta också översynta eller närsynta.
  • Både vuxna och barn kan drabbas av astigmatism.

Viktiga länkar

Boka tid för att få hjälp med din astigmatism

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.