Dags att välja barnmorskemottagning?

Dags att välja barnmorskemottagning?

ANNONS. Innehåll från BB Stockholm Family.

Har du precis fått veta att du är gravid och har börjat fundera på vilken barnmorskemottagning du ska gå till? Eller vill du och din partner veta mer om vad som faktiskt händer hos barnmorskan? Tillsammans med BB Stockholm Family går vi igenom vanliga frågor kring valet av barnmorskemottagning och berättar mer om deras unika koncept.

20 mars 2019 kl 22:58

BB Stockholm Family

När kan jag skriva in mig på barnmorskemottagningen?

På en barnmorskemottagning får du som väntar barn och din partner hjälp med information, provtagningar och uppföljning genom graviditeten. Ni väljer själva en mottagning där ni skriver in er, och ni går sedan regelbundet till samma mottagning under hela graviditeten. BB Stockholm Family har flera barnmorskemottagningar i Stockholmsområdet: en i City/MOOD-gallerian, en på Kungsholmen och en på Ekerö, som är den enda barnmorskemottagningen på ön. Det går bra att kontakta mottagningen så fort du fått reda på att du är gravid, även om man kan vänta lite med själva inskrivningen.

– Den allra vanligaste frågan vi får är hur snabbt man kan komma, berättar Kristina Müller, Chefsbarnmorska på BB Stockholm Family City. Vissa ringer oss redan samma dag som de fått resultatet! Vi erbjuder tidig inskrivning, men vi brukar vilja att man väntar lite, så att allt har hunnit sjunka in och man har fått lite frågeställningar och tankar. Generellt brukar man skriva in sig någonstans mellan vecka 8–12 i graviditeten.

Vikten av närhet och tillgänglighet

Det kan kännas svårt att veta hur man ska tänka när man väljer en barnmorskemottagning, men en av de största faktorerna som påverkar är tillgänglighet – det ska vara enkelt och smidigt att gå till barnmorskan.

– Många väljer att komma till oss eftersom vi ligger så centralt, säger Kristina Müller. Vi har en mottagning som ligger i MOOD-gallerian och en som ligger centralt på Kungsholmen. Som gravid gör man det lite bekvämt för sig och går till en mottagning som ligger nära jobbet.

Det är också viktigt att mottagningen har bra öppettider. BB Stockholm Family har kvällsöppet några dagar i veckan, både i City och på Kungsholmen, för att göra det ännu enklare att komma på besök.

BB Stockholm Family

Allt du behöver inom samma företag

Något som är unikt med BB Stockholm Family är att deras verksamhet täcker in hela vårdkedjan. Från ungdomsmottagningen på Ekerö till barnmorskemottagningar, förlossning och barnavårdscentral. För deras patienter innebär det en ökad trygghet och kontinuitet.

– Många som kommer till oss vill vara kvar på vår barnmorskemottagning och har önskemål om att också föda hos oss. Vissa vill även gå till vår BVC, berättar Kristina Müller. De känner sig alltså väldigt nöjda och vill göra hela vårdkedjan inom samma företag.

Vad händer hos barnmorskan?

När du har valt den mottagning du vill gå till bokar du en tid för inskrivningssamtal. Inför det är det bra att ha läst på lite, till exempel om fosterdiagnostik, och du kan också fylla i en hälsodeklaration, som innehåller frågor om din hälsohistoria. Din partner är naturligtvis också välkommen att följa med på besöken hos barnmorskan.

– Vid första besöket går vi igenom hälsodeklarationen och ger information om kost, livsstil och alkohol, berättar Kristina på BB Stockholm Family City. Vi försöker också svara på de frågor som kvinnan eller paret har. Vi gör även vissa provtagningar och ger information om hur upplägget ser ut.

Efter det kommer du på regelbundna besök där man bland annat har samtal om föräldraskap, mäter magen, tar blodtryck, lyssnar på hjärtljud och pratar om amning. BB Stockholm Family erbjuder även olika kurser och förlossningsförberedande diskussioner. Man pratar också mycket om bäckenbottenträning, som är väldigt viktigt för att snabbare hitta tillbaka till kroppen efter födseln.

Hur ofta du kommer på besök beror på hur mycket komplikationer du har och om du har fött barn tidigare. Är du förstföderska går du oftast till barnmorskan någon mer gång än om du fött barn tidigare, eftersom komplikationer är vanligare när man väntar första barnet.

Välkommen till en modern och växande BVC!

BB Stockholm Family har också en BVC som ligger i anslutning till barnmorskemottagningen på Kungsholmen. Precis som med en barnmorskemottagning väljer du en fast BVC som du går till regelbundet med ditt barn. Där gör man hälsokontroller och följer barnets utveckling upp till 6 års ålder.

– Vi är en växande BVC med entusiastiska BVC-sköterskor, berättar Kristina Müller. Många som har gått hos BB Stockholm Familys barnmorskemottagningar väljer sedan också vår BVC, eftersom det känns tryggt att hålla sig inom samma företag. Man kan meddela sin barnmorska om man vill gå till vår BVC i slutet av graviditeten, och sedan ringer man direkt dit när man har fött.