Behandla din artros med artrosskola online

Behandla din artros med artrosskola online

ANNONS. Innehåll från Joint Academy

Om du har artros i knä eller höft har du troligtvis blivit uppmanad att gå en artrosskola. Det är ett strukturerat behandlingsprogram som innefattar träning och utbildning, med syfte att minska de symtom som artros kan ge. Joint Academy är en vårdgivare som erbjuder en digital form av artrosskola, som du kan göra direkt från mobilen, var du än befinner dig. Här kan du läsa mer om hur en artrosskola går till och fördelarna med att genomföra den online.

21 december 2020 kl 14:14

Artros är en sjukdom som påverkar brosket som finns i lederna. Brosket fyller en viktig funktion, genom att se till att lederna kan glida smidigt när vi rör på oss. Vid artros minskar brosket, vilket kan leda till symtom som smärta, stelhet och svullnad. Man kan få artros i alla kroppens leder, men det är vanligt att sjukdomen drabbar knä- och höftleder.

Vad är en artrosskola?

Om du har fått diagnosen artros har du säkert hört ordet artrosskola – troligtvis har du till och med blivit uppmanad att gå i en. Vi pratade med Håkan Nero, Head of Research and Science på Joint Academy, om vad en artrosskola egentligen är.

– Artrosskola har blivit en term som ofta används för att beskriva ett strukturerat behandlingsprogram för personer med artros, där programmet innehåller patientutbildning och träning, handledd av en fysioterapeut, berättar Håkan. Man brukar också tala om det som grundbehandling av artros.

Grundbehandling är den mest effektiva behandlingen vid artros i knä- och höftled, och det finns idag en rad artrosskolor runt om i landet som erbjuder detta. Joint Academy är ledande inom digital artrosbehandling, och har tagit fram en artrosskola som du kan göra via en app i mobilen. Den har precis samma upplägg som en vanlig artrosskola, där du får personliga övningar från en fysioterapeut och utbildning i sjukdomen.

Artrosbehandling kräver eget engagemang

Forskning visar tydligt att det bästa sättet att behandla artros är genom fokuserad träning och att man lär sig mer om sjukdomen. Detta kräver naturligtvis ett visst eget engagemang, men om man får in rutiner för träningen så kan man se tydliga resultat.

– Har man väl kommit igång och får stöttning av fysioterapeut, tror jag att många kommer förvånas över hur mycket bättre man kan må av några övningar varje dag, säger Håkan Nero. På gruppnivå, i de studier vi genomfört, visar resultaten att man i genomsnitt minskar sin smärta med cirka 50 procent, om man håller igång i 3–6 månader.

Fördelar med att gå artrosskola online

Grundbehandling av artros genom artrosskola passar väldigt bra att göra online, och Joint Academy har jobbat hårt på att göra programmet så enkelt som möjligt att följa. Förutom att du har en personlig fysioterapeut som följer din utveckling och finns tillgänglig för att svara på frågor, är det också smidigt att ha programmet på din mobil. På så sätt behöver du inte ta dig någonstans för att göra dina övningar, utan kan genomföra dem precis när och var det passar dig bäst. En annan stor fördel med Joint Academy är att du får hjälp att skapa nya vanor.

– Beteendeförändring är svårt och tar tid. Jag brukar likna träning för behandling av artros med tandborstning. Det är något man lär sig att göra dagligen, som bara tar några minuter, och som efter en tids vanebildande beteende blir en del av vardagen. Här är en smartphone ett mycket bra verktyg, som via Joint Academy-appen ger dig påminnelser dagligen om när det är dags att träna, eller läsa ett kort stycke utbildning.

Utöver det har Joint Academy valt att fokusera på att göra träningen enkel och kort. Övningar tar max 5–10 minuter per dag att genomföra. Tanken är att detta är lättare att hålla fast vid, än om man ska genomföra färre, men längre träningspass.

Kan alla använda Joint Academy?

– Var du än bor i Sverige kan du använda Joint Academy, förutsatt att du har en smartphone och ett BankID, säger Håkan. Det finns en fördom om att äldre inte kan hantera modern teknik så väl, men vår data visar att medelåldern på patienterna är över 60 år, och flertalet patienter är över 70. Därmed verkar förmågan och förståelsen för hanterandet av ett sådant här program finnas även hos denna åldersgrupp.

Sagt om Joint Academys artrosskola

“Jättebra app! Jag får utbildning och kan göra övningarna när jag har tid! Känns tryggt att ha en fysioterapeut ”med sig”, att stöta och blöta tillsammans med!” Eva-Maria

“Efter att ha följt JA:s övningar under ett år är jag nästan bra i mitt knä, som tidigare gjorde att jag inte kunde ägna mig åt folkdans. Nu går det.“ Roland

“Jag hade ont i min vänstra höft, 8 på en skala 1 till 10. Kunde inte gå utan att det var som knivar som stack in i höften. Hittade joint academy av en slump på nätet. Efter 6 veckors träning så var det onda nere på 4 och nu är det nere på 1. Mycket nöjd. Hade en mycket bra fysioterapeut dessutom.” Anne-Marie

Fyll i ditt telefonnummer så får du ett sms med en länk där du kan ladda ner appen. Sedan identifierar du dig med BankID, och kan sätta igång med programmet. Patientavgift: 0 kr. Du behöver ingen remiss för att använda Joint Academy.