Odengatan 83, Stockholm - Visa på karta

Logo Tandläkarhuset Odenplan

Odenplan, Stockholm

Välkommen till vår mottagning som ligger på Odengatan 83 centralt belägen i Stockholm. Vi erbjuder modern, miljövänlig tandvård för hela familjen. Vi försöker arbeta vävnadsbesparande och smärtfritt och i nära samarbete med duktiga specialister ser vi som mål att du ska ha kvar dina tänder hela livet.

Moderna material som porslin och plast är självklara. Målet är att ge dig en frisk mun och ett strålande leende och större välbefinnande och ökad självkänsla.

Modern röntgen

För att ta röntgenbilder använder vi oss av OPG, denna teknik gör det möjligt att med en bara en bild röntga alla tänder. Andra fördelar är att man utsätts för betydligt lägre strålning och samtidigt slipper man ha något i munnen, något som framförallt tandvårdsrädda brukar uppskatta.

Du kan läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

Informationen uppdaterades 04 juni 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkarhuset Odenplan

Bettskena hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Odenplans Tandläkarhus kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, visa behöver den bara tillfälligt men andra använder den under flera år eller mer.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Estetisk tandvård hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

Här hos oss på Odenplans Tandläkarhus kan vi erbjuda en rad olika behandlingar inom estetisk tandvård. Oavsett vilken behandling du vill ha hjälp med kan du vara trygg i att vi erbjuder den allra bästa och säkraste tekniken i en lugn och stressfri miljö.

Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel ibland i kombination med ljusbehandling eller laser.

Om du är intresserad av att bleka tänderna hemma så kan vi hjälpa dig med en avgjutning av dina tänder. Avgjutningen tillverkas av en plastskena som du ska använda tillsammans med gelen. Behandling hemma sker under en till två timmar per dag, eller under natten. Att bleka tänderna själv tar lite längre tid, upp till sju dagar, och om missfärgningarna är svåra kan det ta upp till två veckor.

Skalfasad

En skalfasad kan sättas på tänderna för att dölja sprickor, missfärgningar eller avslagna tänder men också för att jämna ut en tandrad.

Skalen görs i tunt porslin, som sedan limmas fast utanpå den synliga delen av tanden. Att sätta på skalfasader är en relativt kostsam behandling, och oftast räcker det med att man bara gör det på tänderna som syns mest, de längst fram.

Snarkskena hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Snark el apnéskenor till dig som snarkar. Detta gör vi i samarbete med Fysiologlab, eftersom snarkning med andningsuppehåll utgör en all...

Snark el apnéskenor till dig som snarkar.

Detta gör vi i samarbete med Fysiologlab, eftersom snarkning med andningsuppehåll utgör en allvarlig hälsorisk.

Tandimplantat hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

Undersökning och konsultation i samarbete med specialisttandläkare i kirurgi och parodontologi.

Tandläkarundersökning hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

En tandläkarundersökning är den rutin undersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på en tandläkarundersökning vid vuxen ålder beror på hur mycket problem man har med sina tänder.

Tillsammans med oss på Odenplans Tandläkarhus lägger vi upp en individuell behandlingsplan för dig. Det vanliga, om man inte har några större problem, är att man gör en undersökning per år.

De vanligaste problemen är karies och tandlossning och det är viktigt att upptäcka detta i tid, därför rekommenderas man att gå på regelbundna besök hos sin tandläkare

Innan ett besök

Under tandläkarundersökningen

Vid undersökningen kontrollerar tandläkaren manuellt och med hjälp av röntgen om man har hål, hur tandköttet ser ut och om det finns risk för tandlossning. Vid besöket brukar tandläkaren även slipa bort tandsten om det finns.

Om det visar sig att du har några problem som behöver åtgärdas, till exempel ett hål så kommer vi tillsammans fram till hur och när det skall åtgärdas.

Varmt välkommen till oss på Odengatans Tandläkarhus!

Tandhygienistbehandling hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ...

Innan ett besök hos tandhygienist

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan ett besök hos tandhygienist men att ha nyborstade tänder är bra.

Vad gör tandhygienisten under en behandling?

En tandhygienist tar bland annat bort tandsten, beläggningar och överskott av fyllning. Även putsning och polering av dina tänder kan utföras.

Efter ett besök

Tandhygienisten kommer också att ge dig tips på hur du själv tar hand om dina tänder på bästa sätt för att du skall ha en god tandhälsa.

Karta - Odengatan 83, Stockholm

• 08:53 - 19 nov, 2015 skrev:

Tack Siv, för en välgjord undersökning och ett proffsigt bemötande. Jag rekommenderar varmt den här tandläkarmottagningen till andra .

P.S Tack för att du skrattade åt mitt dåliga tisdagsskämt ;-)

• 10:19 - 03 jun, 2015 skrev:

Jättebra bemötande och professionell undersökning av Siv. Tack!

• 10:35 - 04 feb, 2014 skrev:

tack Amina för utmärkt arbete med min hö framtand igår eftermiddag / Ove

• Fråga ställd 17:08 18 sep 2017

Hej. Jag ser att det finns namn och nummer till tre tandläkare men ingen tandhygienist? Jag har tidigare gått hos tandhygienist hos er, först Berit och sedan Monica. Har ni inga tandhygienister kvar eller finns deras nummer på en egen hemsida? Mvh

Tandläkarhuset Odenplan svarar:

Hej Anette! Självklart har vi tandhygienist.
    Thyg Monica Sundkvist och thyg Shirin Tavana
    Du kan ringa till oss på tel 08-322421 eller 08-301011för att boka tid hos någon av de som du önskar.
    Med vänlig hälsning,
    Tandläkare Maryam Amini

• Fråga ställd 17:05 26 jan 2017

Vad kostar det att dra ut en visdomstand?

Tandläkarhuset Odenplan svarar:

Hej Anette! En akut utdragning kostar mellan 1500- 2200 beroende på svårighets graden. Om man behöver operera tanden så kostar det mer
    Mvh
    Tandläkare maryam Amini

• Fråga ställd 11:45 17 aug 2015

Vid telefonsamtal 17 aug till nr 08-301011 upplyser en telefonsvarare "Vi har semesterstängt till tisdagen 11 augusti. Var vänlig återkom".
    Hög tid att ni öppnar upp telefonen och uppgraderar meddelandet! Känns inte speciellt förtroendeingivande om man inte ens kan komma igenom till kliniken, vare sig per telefon eller mail för tidsbokning!

Tandläkarhuset Odenplan svarar:

TELEFON SVAREN ÄR ÄNDRAR.

• Fråga ställd 13:29 15 dec 2014

Hej, vad är priset för en vanlig tandläkarundersökning hos er vid Odenplan?

Tandläkarhuset Odenplan svarar:

Hos tandläkare Maryam Amini kostar en undersökning 790 kr med tandstensbortagning kostar det extra.

• Fråga ställd 17:46 06 feb 2013

Hej min speciallist skickade in min remist för ungefär 2 månader sen och ni har inte hört av er, hur lång är eran väntetid?

Tandläkarhuset Odenplan svarar:

Hej Melina! Vi har inte fått något remiss, vad gäller remissen. Du kan kontakta oss på telnr: 08-322421 så hjälper vi dig.
    Med vänlig hälsning, tandläkare Maryam Amini