Sveavägen 13, vån 4 - Visa på karta

Logo Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi

Stockholm

Välkommen till Allmänspecialisten Afshin Motamedi!

Jag håller till i Hjärt-Kärlgruppens lokaler på Sveavägen 13 vån 4, Hötorget i Stockholm City. Till mig kan du söka för alla sorters medicinska frågor och det finns inga krav på listning. Jag har avtal med Stockholms läns landsting vilket gör att du betalar gällande patientavgift och frikort gäller.

Vad kan en allmänläkare hjälpa mig med?

Hos mig kan jag hjälpa dig med utredning och behandling av allmänmedicinska sjukdomar - precis som på en vårdcentral. Vid behov kan jag remittera dig till specialist eller sjukhus.

Exempel på vad jag kan hjälpa till och behandla:

• Allergier
  • Ledvärk
  • Luftvägssjukdomar
  • Magbesvär och tarmsjukdomar
  • Sömnproblem

Kontakta mig för att boka en tid!

Informationen uppdaterades 27 augusti 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi

Allmänläkare hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Vad gör en allmänläkare? Allmänläkare är en legitimerad läkare som är specialiserad inom allmänmedicin. Allmänläkaren hjälper barn och vu...

Vad gör en allmänläkare?

Allmänläkare är en legitimerad läkare som är specialiserad inom allmänmedicin. Allmänläkaren hjälper barn och vuxna med bedömning och behandling av olika hälsobesvär. Det kan vara enklare och svårare åkommor samt kroniska sjukdomar.

Allmänläkaren vägleder dig till den vård du är i behov av. Om allmänläkaren inte kan hjälpa dig får du vägledning till rätt vårdinstans eller specialistläkare. Om du bedöms vara i behov av specialiserad vård skriver läkaren en remiss. Med en remiss får du snabbare en tid och besöket hos specialisten blir billigare.

Hos Dr Afshin Motamedi kan du få hjälp med de flesta besvär, exempelvis:

• Hudproblem
  • Sköldkörtelsjukdomar
  • Sluta röka
  • Gå ner i vikt

Välkommen att boka en tid hos Allmänspecialisten Afshin Motamedi!

Läkarintyg hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Någon gång i livet kan du behöva ett frisk- eller läkarintyg, det vill säga ett intyg som verifierar att du är frisk och har genomgått en undersökning.

När kan jag vara i behov av ett friskintyg/läkarintyg?

• Förstadagsintyg
  • Pensionsförsäkring
  • Sjukvårdsförsäkring
  • Utlandsarbete
  • Vissa utbildningar

Välkommen att boka tid hos Dr Afshin Motamedi för att få hjälp med intyg!

Högt blodtryck hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Vad är högt blodtryck? Blodtrycket är det tryck som uppstår i blodkärlen när blodet drivs från hjärtat ut i kroppen och senare tillbaka t...

Vad är högt blodtryck?

Blodtrycket är det tryck som uppstår i blodkärlen när blodet drivs från hjärtat ut i kroppen och senare tillbaka till hjärtat. Högt blodtryck försvårar hjärtats pumparbete och kan vara allvarligt om du inte får det behandlat.

Risker vid högt blodtryck

Om du har högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdom, demens och försämrad blodcirkulation i benen. Därför är det viktigt att söka sjukvård om du misstänker eller är orolig för att du har högt blodtryck.

Ungefär en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har högt blodtryck. I de flesta fall behövs behandling med läkemedel för att sänka blodtrycket.

Symtom vid högt blodtryck

Vid högt blodtryck kan du få lindriga symtom såsom lätt huvudvärk och trötthet. Vid riktigt höga blodtryck kan du få tydligare symtom av trötthet samt illamående, svår huvudvärk och andnöd.

Många som har högt blodtryck känner ibland ingenting alls och då är mätning av blodtrycket det enda sättet att veta säkert om det är förhöjt.

Välkommen att boka en tid hos Dr Afshin Motamedi för att få hjälp med högt blodtryck!

Diabetes hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Vad är diabetes? Diabetes är ett samlingsnamn för sjukdomar som alla ger för mycket socker i blodet. Diabetes är en kronisk sjukdom som d...

Vad är diabetes?

Diabetes är ett samlingsnamn för sjukdomar som alla ger för mycket socker i blodet. Diabetes är en kronisk sjukdom som du har hela livet och det finns typ 1-diabetes, typ 2-diabetes och graviditetsdiabetes.

Diabetes typ 1

Insulin är ett hormon som behövs för att cellerna ska kunna ta upp socker från blodet. Vid typ 1-diabetes har kroppen slutat tillverka insulin och du får då för mycket socker i blodet. Typ 1-diabetes är en delvis ärftlig sjukdom och utvecklas oftast när man är barn eller i tonåren.

Symtom på typ 1-diabetes är till exempel att du:

• Är trött och kraftlös
  • Snabbt går ner i vikt
  • Kissar oftare
  • Blir väldigt törstig

Diabetes typ 2

Om du har typ 2-diabetes har kroppen svårt att reglera sockerhalten i blodet. Symtomen på typ 2-diabetes kommer ofta långsamt och är vanligast att få i vuxen ålder. Vanliga symtom vid typ 2-diabetes är att du:

• Blir trött och kraftlös
  • Blir mer törstig
  • Kissar oftare och i större mängder
  • Får försämrad syn och ser dimmigt
  • Kan få klåda i underlivet

Man kan ha typ 2-diabetes utan att ha några symtom.

Graviddiabetes

Gravida kvinnor kan få en övergående form av typ 2-diabetes som heter graviditetsdiabetes och den försvinner efter förlossningen. Om du har haft graviditetsdiabetes har du en ökad risk att utveckla typ 2-diabetes senare i livet.

Välkommen att boka en tid hos Dr Afshin Motamedi för hjälp med utredning och behandling av diabetes!

Ledvärk/reumatism hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Att ha ledvärk är vanligt, särskilt bland äldre. Lederna kan kännas stela, ömma och ibland varma och svullna. Du kan också känna värk och smärta när du rör dig. Vad värken beror på kan ha många orsaker, till exempel infektioner, åldersförändringar och inflammationer.

Vad är ledgångsreumatism?

Reumatism är en inflammatorisk sjukdom som oftast börjar i små leder i händer och fötter. Lederna blir svullna, ömma och om inflammationen är kraftig kan lederna bli varma. Det går inte att bota reumatism, men med läkemedel och fysioterapi kan inflammationen dämpas och smärtan lindras.

Om du har långvariga eller återkommande besvär med ledvärk kan du söka hjälp hos Dr Afshin Motamedi. Välkommen!

Allergi hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Vad är en allergi? Allergi är en defekt i immunförsvaret som orsakar en reaktion mot normalt ofarliga ämnen. En allergisk reaktion utlöse...

Vad är en allergi?

Allergi är en defekt i immunförsvaret som orsakar en reaktion mot normalt ofarliga ämnen. En allergisk reaktion utlöses av det specifika ämne (allergen) som en person är allergisk mot. När du utsätts för detta allergen reagerar kroppen som mot en främmande inkräktare.

Det finns många olika sorters allergier och besvären varierar kraftigt från person till person. Vissa allergier växer man ifrån medans andra bör behandlas med medicinering.

Vad är du allergisk mot?

Med hjälpa en allergiutredning tar vi reda på vad du är allergisk mot och vi sätter även in rätt medicinering/vaccinering för att lindra dina besvär.

Några vanliga allergitester som görs är för:

• Födoämnen
  • Nötter
  • Pollen
  • Damm
  • Mögel
  • Djur

Välkommen att boka en tid hos Dr Afshin Motamedi för att utreda din allergi!

Boka här

Blodtrycksmätning (24 timmar) hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Vilka bör göra 24-timmars blodtrycksmätning? Alla patienter med högt blodtryck, även de som har det kontrollerat med medicinering, bör nå...

Vilka bör göra 24-timmars blodtrycksmätning?

Alla patienter med högt blodtryck, även de som har det kontrollerat med medicinering, bör någon gång i livet genomgå en 24-timmars blodtrycksmättning.

Även om mätningar som görs hos läkaren är inom normalt intervall så vet man inte hur blodtrycket är under natten. Blodtrycksmätning i 24 timmar hjälper läkaren att justera och precisera behandlingen och ge rätt blodtrycksmedicin.

Hur går blodtrycksmätningen till?

En blodtrycksmanschett fästes i överarmen. Den är kopplad till en liten bärbar datoriserad enhet som kan fästas i bältet eller över axeln med en axelrem. Enheten mäter blodtrycket var 30:e minut dagtid och varje timme under natten.

Nästkommande dag får du komma tillbaka till mottagningen och enheten kopplas då till en dator där ett program analyserar samtliga värden och sammanställer resultaten. Sedan går läkaren igenom resultatet med dig och ger förklaringar och råd samt vid behov föreslås lämplig behandling.

Välkommen att boka tid hos Dr Afshin Motamedi!

Spirometri hos Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi i Stockholm

Vad är spirometri? Spirometri är ett lungfunktionstest som kan göras för att undersöka hur bra din respiration (cellandning) fungerar. Un...

Vad är spirometri?

Spirometri är ett lungfunktionstest som kan göras för att undersöka hur bra din respiration (cellandning) fungerar. Undersökningen görs genom att du andas in samt blåser ut genom ett munstycke kopplat till en apparat som mäter lungornas förmåga.

Vid spirometri tar vi reda på lungornas volym, dvs. hur mycket luft som får plats i lungorna, något som kan avslöja om du har en restriktiv lungsjukdom. Vi kan också titta på hur snabbt du kan blåsa in eller ut, vilket kan avslöja om det finns en obstruktiv lungsjukdom.

När kan spirometri vara aktuellt?

Du kan få göra spirometri om läkaren misstänker att du har nedsatt lungfunktion, till exempel om du har astma eller kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. Undersökningen kan i vissa fall också vara ett bra komplement till hjärtutredning.

Välkommen att boka tid för spirometri hos Dr Afshn Motamedi!

Dr Afshin Motamedi

Dr Afshin Motamedi

Leg. Läkare och Specialist i allmänmedicin

Jag tog min läkarexamen från Karolinska Institutet 1995 och är specialist i allmänmedicin sedan 2004. Jag har goda kunskaper i reumatologi i samband med ST på Reumatologen på dåvarande Huddinge Sjukhus AB.

Karta - Sveavägen 13, vån 4

• Fråga ställd 12:41 09 okt 2018

Jag har tidigare gått hos Motamedi på Läkarehuset Hötorget men så slutade han o gick till Sturebadet.
    Är han hos er nu? Kan man boka tid hos honom?

Allmänspecialisten Dr Afshin Motamedi svarar:

Hej Else-Marie. Jag jobbar nu på Hötorget igen Sveavägen 13 men på plan 4 nu.
    Du svarar inte men du kan ringa på 08-122 103 05.

mvh
    Afshin Motamedi