Helsingborg
Filter
Lediga tider
99+

Bettskena i Helsingborg

Här på vården.se kan du hitta flera mottagningar i Helsingborg som erbjuder Bettskena. Få mer information och boka tid redan idag!
119 mottagningar i närheten av Helsingborg
Smile Helsingborg

Pris 295 kr

Digital vårdgivare
Folktandvården Online

Tandgnissling och press Kostnadsfritt för barn och unga under 24 år, samt för vuxna med frisktandvårdsavtal. Övriga patienter: 400 kr.

Söder Tandvård

MyDentist - Helsingborg
Öppet idag till 19:00

Pris 99 kr

Öppet idag till 19:00

Vad används en bettskena till?

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Diagnos ställs ofta av tandläkaren som kan se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna. Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande. Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.