10 myter om tandtråd

10 myter om tandtråd

ANNONS. Innehåll från Plackers

1. Tandtråd behöver jag bara använda när något fastnat mellan tänderna. Falskt! En vanlig myt är att tandtråd bara behöver användas när något fastnat mellan tänderna, exempelvis en popcornkärna eller ett pepparkorn. Tandtråden kan självklart användas när du är i behov av en “quick-fix” för att ta bort något mellan tänderna, men tandtrådsanvädning handlar egentligen […]

27 juni 2016 kl 20:56

Vårda dina tänder med tandtråd

1. Tandtråd behöver jag bara använda när något fastnat mellan tänderna.

Falskt!

En vanlig myt är att tandtråd bara behöver användas när något fastnat mellan tänderna, exempelvis en popcornkärna eller ett pepparkorn. Tandtråden kan självklart användas när du är i behov av en “quick-fix” för att ta bort något mellan tänderna, men tandtrådsanvädning handlar egentligen om det långa perspektivet. En regelbunden användning av tandtråd hjälper dig att få och underhålla en god tand- och munhälsa, inte bara för att ta bort matrester!

27 Juni 2016 kl 14:25

Falskt!

Eltandborstar finns i många olika modeller och studier har visat att användning av den ökar möjligheterna att få tänderna rena. Men bara för att du använder en eltandborste så lyckas du inte rengöra överallt i munnen! Tandtråd måste du fortfarande använda för att rengöra mellan tänderna, där varken en vanlig tandborste eller en eltandborste kommer åt. Tantråden är smal och kommer därför åt där det är trångt. Använd tandtråden innan du påbörjar tandborstningen så att de bakterier som tagits bort mellan tänderna borstas bort!

4 Juli 2016 kl 07:37

3. Jag har aldrig haft några hål, därför behöver jag inte använda tandtråd.

Falskt!

Tandtråd används inte bara för att förebygga hål i tänderna, det vill säga karies. Tandtråd kan användas för att förebygga tandlossning, medicinskt kallat paradontit, som är ett vanligt och väldigt allvarligt tillstånd. Om du har dålig munhygien kan en inflammation i tandköttet uppstå som kallas för gingivit. Då blir tandköttet oftast svullet, rodnande, mjukt, blankt och börjar lätt att blöda. Behandlingen mot tandköttsinflammation är att rengöra tänderna noggrant minst en gång per dag – då kan inflammationen läka ut av sig själv. Om du inte behandlar din tandköttsinflammation kan tanden eller tänderna som drabbats lossna. Så använd tandtråd för att fortsätta att vara hålfri!

11 Juli 2016 kl 07:15

4. Det blöder när jag använder tandtråd, därför passar det inte mig och mitt tandkött är för känsligt.

Falskt!

En blödning vid tandtrådsanvändning tyder normalt på att du har tandköttsinflammation, det vill säga gingivit. Behandlingen mot tandköttsinflammation är att rengöra tänderna med tandborste och tandtråd noggrant minst en gång per dag. En obehandlad tandköttsinflammation kan på sikt ge upphov till tandlossning, så om det blöder när du använder tandtråd är det extra viktigt att du använder det! Om du vill ha en skonsammare användning av tandtråd rekommenderar vi Plackers Sensitive. Den har en tunnare och mjukare tråd som gör att den passar sig som är lite extra känslig när du gör rent mellan tänderna. http://www.plackers.se/

18 Juli 2016 kl 07:46

5. Det är bra att det blöder när jag använder tandtråd.

Falskt!

Det är inte bra om det blöder när du använder tandtråd, utan det är en indikation på att du har ett inflammerat tandkött. Om du har ett inflammerat tandkött är det viktigt att du rengör tänderna noggrant minst en gång per dag. Då kan inflammationen läka ut av sig själv.

Om det ofta blöder när du använder tandtråd kan det bero på att du är för våldsam i din tandtrådsanvändning. Då kan det vara bra om du rådgör med din tandläkare eller tandhygienist för att få rätt teknik. Ta hand om ditt tandkött!

25 Juli 2016 kl 07:16

6. Barn ska inte använda tandtråd.

Delvis falskt!

När barn har tappat sina mjölktänder och de riktiga tänderna växer upp är det viktigt att dessa tas om hand ordentligt från start. I de fall som tänderna har kontakt med varandra så räcker inte tandborstning hela vägen utan tandtråd behöver då användas. Dock räcker det att använda tandtråd en till två gånger per vecka. Om barnet är under 10 år bör hen få hjälp av en vuxen.

Det är viktigt att lägga grunden till en god vana eftersom det är något som gör stor skillnad på lång sikt!

Plackers erbjuder Plackers Kids för barn mellan 7-12 år som är utvecklad för barnets mindre mun. http://www.plackers.se/

1 Augusti 2016 kl 07:23

7. När man har tandställning går det inte att använda tandtråd, och det är ändå inte så viktigt om man gör rent med tandstickor eller mellanrumsborstar.

Falskt!

När du har tandställning är det extra viktigt med tandtråd eftersom munhygienen är extra utsatt då. Det är mycket vanligt att få hål i tänderna under tiden man bär tandställning för att man inte gjort rent ordentligt.

Det finns olika lösningar för att kunna använda tandtråd om du har tandställning. Enklast är att använda tandtrådsbygeln Plackers Orthopick. Plackers Ortopick är speciellt framtagna tandtrådsbyglar för att kunna användas av dig som har tandställning. En av bygelarmarna är så pass smal att den får plats innanför tandställningens metalltråd. Så nu finns inga undanflykter för att inte använda tandtråd om du har tandställning! http://www.plackers.se/

8 Augusti 2016 kl 07:55

8. Det räcker att använda tandtråd en gång per vecka, det har min tandläkare sagt.

Falskt!

Att använda tandtråd en gång per vecka är detsamma som att säga att det räcker att borsta tänderna en gång per vecka. Tandtrådsanvändningen utgör nämligen 50 procent av din totala munhälsa. Läs Använd tandtråd!

Att vissa tandläkare säger att tandtråd ska användas en gång per vecka har mer med psykologi än munhälsa att göra. De tänker att om de säger ”varje dag” så tänker patienten ”Nä, det orkar jag inte, jag har ju klarat mig hittills så det kan inte stämma!”. Så en gång per vecka kan man ju begära , det är ju trots allt bättre än aldrig!

Daglig användning är bäst för att undvika karies, tandsten och tandköttsinflammation och är en rutin som är lättast att behålla. Rutinen ”ibland” tenderar lätt att bli mer och mer sällan och slutar oftast med ”aldrig”. Förr i världen så sågs det som ett nödvändigt ålderstecken att förlora sina tänder. Nu vet vi att det handlar om hur man sköter tänderna, så varför inte göra rätt när du ändå anstränger dig?

15 Augusti 2016 kl 07:11

9. Jag känner mig öm och svullen i tandköttet efter tandtrådsanvändning och det tar flera dagar innan det går över, därför är tandtråd inget för mig.

Falskt!

Att du blir öm och svullen är att tandköttet är inflammerat och blivit irriterat av tandtråden. Om tandköttsinflammationen inte varit mycket allvarlig kommer den att läka ut helt och hållet om du fortsätter att använda tandtråd. Snart kommer tandköttet att vara mycket friskare än innan tandtrådsanvändningen och en positiv trend för munhälsan kommer att inledas. Så använd tandtråd för att bli av med smärtan!

22 Augusti 2016 kl 07:11

10. Tandtråd som tandtråd, det är ingen större skillnad.

Falskt!

Det skiljer sig ganska mycket mellan olika tandtrådsprodukter som exempelvis olika handtag, modeller och trådtyp. Förutom dessa är det också stor skillnad på kvalitet, särskilt bland tandtrådsbyglarna där det är en liten bit tandtråd som får utstå mycket stora påfrestningar. För att veta att du använder en hållbar tandtrådsbygel av hög kvalitet ska den kunna räcka mer än tio gånger så lång tid än en tandtrådsbygel av låg kvalitet.

Du kan se alla Plackers tandtrådsbyglar här: http://www.plackers.se/

Bonusmyt! Man måste använda tandtråd mellan alla tänder.

Det är inte sant, det räcker med dem man vill behålla…

29 Augusti 2016 kl 07:11

Plackers tandvårdsskola hos Vården.se