Övervinn din tandvårdsrädsla hos Narkoskliniken

Övervinn din tandvårdsrädsla hos Narkoskliniken

ANNONS. Innehåll från Narkoskliniken.

Lider du av tandvårdsrädsla är du långt ifrån ensam, även om det kanske är precis så det känns när du ännu en gång kastar kallelsen i soptunnan. På Narkoskliniken jobbar man dagligen för att hjälpa människor våga ta det första steget mot ett tandläkarbesök – här är du och din trygghet viktigast och besöket utformas efter dina unika behov.

2 oktober 2019 kl 11:50

Narkoskliniken

Ett vanligt fenomen

En stor del av Sveriges befolkning upplever obehag när det är dags för ett tandläkarbesök. Fem procent har så stark tandvårdsrädsla att det klassas som fobi och avstår helt från att gå till tandläkaren, även om de skulle få akuta besvär. Narkoskliniken på Kungsholmen i Stockholm är Sveriges största mottagning för smärtfri behandling av patienter med tandvårdsrädsla. Här erbjuder ett expertteam personligt omhändertagande och individanpassad tandvård när känslor av rädsla och skam tagit överhanden.

– Tandvårdsrädsla kan få stora konsekvenser. Infektioner, värk och skamkänslor är vanligt, och många berättar om hur detta påverkar livet negativt. Just därför är det så viktigt att få hjälp att komma tillrätta med sina rädslor, säger Joakim Skott, en av Narkosklinikens tandläkare.

Förlorad tilltro till tandvården

Det finns flera saker som kan ligga till grund för tandvårdsrädsla. Det kan till exempel vara ett tidigare tandläkarbesök som väckt starka reaktioner, eller oinfriade löften om smärtfri behandling. Tilltron till tandvården är helt enkelt borta. På Narkoskliniken är ambitionen att du som patient ska få tillbaka din tilltro, och att du genom personligt utformad vård åter ska våga ta makten över dina tänder och din munhälsa.

– Vi försöker erbjuda så många olika behandlingsmöjligheter som möjligt för att i sin tur kunna erbjuda tandvård utifrån den enskildas behov, säger Joakim Skott.

Narkostandvård är en av dessa möjligheter. Patienten sövs till ett djup där ingen smärta känns, och under ett och samma tillfälle kan tandläkaren utföra alla typer av nödvändiga åtgärder. Men Narkoskliniken erbjuder även tandvård med hjälp av lustgas eller lugnande medicin, tandvård med laser (ett fördelaktigt alternativ till den traditionella borren) och behandling med stöd av psykoterapi.

Narkoskliniken Narkosklinikens övernattningslägenhet, för patienter som reser långväga.

Ett första besök hos Narkoskliniken

Vill du bekanta dig med kliniken och träffa personalen, men kanske inte är redo att boka behandling, finns det möjlighet att komma på ett introduktionsbesök. Tanken är att du ska få en bättre inblick i vilka behandlingsmöjligheter Narkoskliniken erbjuder och vad som skulle kunna hjälpa just dig. Vid ett första besök hos en av klinikens tandläkare är det du som styr takten – det viktigaste är att ge dig en lugn och trygg upplevelse med tid och plats för dina känslor och frågor.

– Första gången man kommer till Narkoskliniken reserverar vi en timme, så att vi i lugn och ro ska hinna gå igenom hur det varit tidigare, vad som är jobbigt och hur vi ska komma framåt. Vi gör även en enklare undersökning av munnen med hjälp av en spegel, inga andra instrument. Om det fungerar tar vi även röntgenbilder, tillägger Joakim Skott.

En klinik för alla

Som Sveriges största mottagning för denna typ av vård och problematik, välkomnar Narkoskliniken tandvårdsrädda patienter från hela landet, och resten av världen. Redan när kliniken grundades 1999 var detta målsättningen.

– De patienter som kommer långväga kan få bo kostnadsfritt i vår övernattningslägenhet, berättar Joakim Skott.

Det är du som bestämmer

Även om du kanske skäms för att du hittills inte vågat ta itu med din tandvårdsrädsla, är det viktigt att komma ihåg att du är långt ifrån ensam – och att det finns stöd att få. Narkoskliniken finns till för att hjälpa dig bryta en ond cirkel och övervinna det du är rädd för. Det är du som bestämmer över dina tänder!