Sankt Eriksgatan 56, - Visa på karta

Logo Tandläkare Helena Thorsell

Kungsholmen, Stockholm

Pretty Smile - behåll ditt vackra leende!

Vi fokuserar på att erbjuda dig hög kvalitativ service. Vårt mål är att du som patient skall känna dig omhändertagen och trygg. Vi kommer att göra vårt bästa för att motsvara just dina förväntningar.

Tandvårdsmottagning har bedrivits här ända sedan 1940-talet. 2010 tog Helena Thorsell över efter Tandläkare Bo Nordgren.

Hela familjens tandvård

Till oss på Pretty Smile är hela familjen välkommen. Hos oss möter du engagerad personal med bred kunskap, mycket glädje och som använder de senaste behandlingsmetoderna. Vi samarbetar med specialister inom rotfyllning, tandkirurgi, tandlossning, bettfysiologi, tandreglering och barntandvård.

Vi på Pretty Smile erbjuder dig en kvalitetstandvård på högsta nivå. För oss är kvalitetssäkring för både patienter och personal viktigt, då alla skall känna sig trygga. På kliniken arbetar också tandhygienisten Pia Jaf Andersson.

Vi tar emot betalning med betalkort och faktura.

Vi är anslutna till Privattandläkarföreningen, Tandläkarförbundet och Försäkringskassan.

Informationen uppdaterades 02 oktober 2015 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Helena Thorsell

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Helena Thorsell i Stockholm

Innan en tandläkarundersökning

Under tandläkarundersökningen

Om problem behöver åtgärdas

Välkommen till oss på Pretty Smile!

Tandhygienist hos Tandläkare Helena Thorsell i Stockholm

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ...

Innan ett besök hos tandhygienist

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan ett besök hos tandhygienist men att ha nyborstade tänder är bra.

Vad gör tandhygienisten under en behandling?

Om du kommer till oss för att träffa vår tandhygienist kommer hon bland annat att ta bort tandsten, beläggningar och överskott av fyllning. Även putsning och polering av dina tänder kan utföras.

Efter ett besök

Tandhygienisten kommer också att ge dig tips på hur du själv tar hand om dina tänder på bästa sätt för att du skall ha en god tandhälsa.

Tandblekning hos Tandläkare Helena Thorsell i Stockholm

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel ibland i kombination med ljusbehandling eller laser.

Före behandling av hemmatandblekning

För att kunna bleka sina tänder hemma måste en tandläkare eller tandhygienist avgjuta dina tänder för att kunna tillverka en plastskena. I denna plastskena applicerar man sedan själv ett blekmedel innan man fäster skenan på tänderna. Den ska sitta på en till två timmar. Det är viktigt att före behandling noga borsta sina tänder samt göra rent mellan dem.

Under behandling

Undvik att äta, dricka eller röka.

Efter slutförd blekning

Använd en tandkräm med extra fluor till dina tänder för att bibehålla slutresultatet.

Finns risk för biverkningar?

Man kan möjligen uppleva ökad känslighet i sina tänder under en kort period efter genomförd behandling. Skulle ett ihållande besvär uppstå ska du kontakta din tandläkare eller tandhygienist.

Bettskena hos Tandläkare Helena Thorsell i Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Tandimplantat hos Tandläkare Helena Thorsell i Stockholm

Har du förlorat en eller flera tänder? Bär du obekväma proteser? Vi hjälper dig med tandimplantat. Speciellt när du har friska kringliggande tänder rekommenderas varmt tandimplantat.

Vad innebär tandimplantat?

Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titanskruvar som fästs i tandbenet, på dessa titanskruvar fäster man sedan så kallade distanser och på dessa distanser fästs slutligen de konstgjorda tänderna.

Välkommen att kontakta oss för konsultation om tandimplantat!

Kronor och broar hos Tandläkare Helena Thorsell i Stockholm

Kronor Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel ...

Kronor

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Broar

Broar sitter ihop i ett stycke och ersätter en eller flera tänder som har skadats. Till skillnad från kronan fäster tandläkaren broar på så kallade stödtänder, vilket är de tänder som angränsar till luckan. Mellan dessa stödtänder hänger man sedan den nya tanden som täpper igen luckan och ersätter den gamla tanden.

Vilka material används?

Ofta tillverkas kronor och broar av keramiska material, till exempel porslin. En kombination av metall och keram kan också förekomma. Metallen är då i form av guld- eller titanföreningar eller ibland medicinskt stål.

Är det viktigt att hålla rent runt den konstgjorda kronan/bron?

Ja, det kan lätt bildas bakteriebeläggningar där den ursprungliga tandkronan och den konstgjorda möts.

Vill du veta mer om kronor och broar, välkommen att kontakta oss på Pretty Smile!

Helena Thorsell

Leg. Tandläkare.
Helena har 20 års erfarenhet av tandvård och har ett nära samarbete med specialister inom alla områden.

Monica Appelgren

Leg. Tandsköterska

Pia Jaf Andersson

Leg Tandhygienist.

Karta - Sankt Eriksgatan 56,

• 14:02 - 23 okt, 2018 skrev:

Åter räddat min framtid - ingen än Helena kan bättre !!

• 00:36 - 29 jan, 2018 skrev:

Jättetrevliga människor .De välkomna på bra sätt.Jag önskar de tjejerna lycka och framgång

• 10:04 - 12 jan, 2018 skrev:

Strålande!

• 13:47 - 01 dec, 2017 skrev:

Ännu en gång! STORT TACK!

• 13:22 - 20 apr, 2016 skrev:

Rekomenderas! Duktig och trevlig tandläkare, har hjälpt mig bli av med en stor del av min tandvårdsrädsla!

• 12:06 - 15 sep, 2015 skrev:

Alltid glad med bra behandling och råd. Rekommenderas varmt.

• 15:58 - 04 sep, 2015

• 21:45 - 30 aug, 2015 skrev:

Toppenbra tjejer som tar väl hand om en.... Känner mig alltid trygg och lugn i stolen!

• 22:03 - 28 aug, 2015 skrev:

Mycket trevligt och varmt bemötande, med kunnig och professionell personal. Måna om en som patient, förklarar noga och är lätt på handen. Är jättenöjd efter mina besök, tack Helena och Monica!

• 10:06 - 26 mar, 2015 skrev:

Helena och Monica ger mig hela tiden en perfekt vård. Känner den största trygghet och säkerhet med den adekvata vård och behandling jag får. Tillkommer en trygghet vid eventuella telefonkontakter när problem uppstår. Finns alltid tid när så krävs. Helt outstanding!

• 21:03 - 14 jan, 2015 skrev:

Kan verkligen rekommendera Pretty Smile! Ett varmt, tryggt och mycket professionellt bemötande av både Helena och Monica. Ett extra plus för den mysiga och hemtrevliga miljön.

• 11:22 - 16 dec, 2014 skrev:

Helena är en mycket professionell och omtänksam tandläkare, jag rekommenderar henne allra varmast!

• 04:11 - 10 dec, 2014 skrev:

Helena är en jättebra och omtänksam tandläkare som tar väl om hand om sina patienter.

• 13:35 - 08 dec, 2014 skrev:

Effektiv och kunnig

• 16:54 - 07 dec, 2014 skrev:

Jag är mycket, mycket nöjd med att vara patient hos Helena och Monica. Man kommer in i en varm och vänlig atmosfär, får förklaringar till allt och en mycket professionell behandling. Det kan inte bli bättre.

• 15:57 - 07 dec, 2014 skrev:

Ni har ett mycket trevligt bemötande och är bra på att informera och ger tydliga besked.

• 12:58 - 06 dec, 2014 skrev:

Tack för ett bra arbete. Behövde inte ens
    värktabletter efter tandurdragning. KANONBRA

• 10:31 - 03 dec, 2014 skrev:

Bättre tandläkarmottagning går ej att hitta! Alltid ett mycket trevligt och professionellt bemötande samt att jag nästan aldrig ens känner någon smärta. Tack för att ni finns!!

• 11:56 - 25 nov, 2014 skrev:

Trevligt och proffsigt mottagande. Noggrant och informativt utförande. Jag och Bert känner oss trygga i Helena och Monicas händer.

• 18:34 - 12 nov, 2014 skrev:

Mycket proffsig och trevlig. Kan inte bli bättre. Jättenöjd.

• 13:16 - 30 okt, 2014 skrev:

Bra mottagande och suveränt jobb. Nöjd!

• 13:41 - 28 okt, 2014 skrev:

Trevligt bemötande, lugnt och trygga händer. Känns förtroendeingivande.

• 13:35 - 20 okt, 2014 skrev:

Helena och Monica, tack för snabb åtgärd. Det senaste besöket visade ni återigen att man kan vara helt lugn.

• 22:51 - 14 okt, 2014 skrev:

Jag som inte tycker om att gå till tandläkaren trivs mycket bra hos Helena. Hon förklarar på ett bra sätt vad som skall göras och erbjuder olika ekonomiska alternativ. Bra för mig som är pensionär. Kan varmt rekommenderas.

• 09:47 - 13 okt, 2014 skrev:

Duktig och kunnig tandläkare. Trevlig stämning på praktiken. Kan varmt rekommenderas.
    Från en fd tandtekniker

• 16:23 - 07 okt, 2014 skrev:

Professionel, lyhörd och kompetent. Förklarar hela tiden vad hon gör så att man känner sig trygg. Öppen dialog avseende vilka alternativa behandlingar som är aktuella. Alltid trevligt bemötande från hela personalen.

• 12:32 - 02 okt, 2014 skrev:

Den goda stämningen på Pretty Smile och det lugna och proffsiga samspelet mellan Helena och Monica skapar en trygg atmosfär. Man är väl omhändertagen.

• 18:34 - 26 mar, 2014 skrev:

Nu tycker jag inte att det är obehagligt att gå till tandläkaren längre.Helena är lugn o proffsig hon är ju toppen.

• 14:01 - 24 mar, 2014 skrev:

Helena och Monika är lugn och trygg. Berättar alltid vad som kommer att hända och ser till att du är med i vad som händer och delaktig i beslut om rör dina tänder. Kan rekommendera varmt.

• 16:08 - 18 mar, 2014 skrev:

Hustrun och jag är mer än nöjda med Helena.
    Håller högsta klass !

• 09:25 - 16 mar, 2014 skrev:

Helena är den bästa tandläkare jag haft.

• 23:27 - 13 mar, 2014 skrev:

Kan verkligen rekommendera Pretty Smile. Jag har länge tyckt det varit obehagligt att gå till tandläkaren. De som jobbar här är väldigt professionella och pedagogiska, vilket är väldigt lugnande även för den mest rädde.

• 13:09 - 27 jan, 2014 skrev:

helena är fantastisk. trygg och tydlig. vi går hela familjen både vuxna och barn.

• 01:05 - 30 okt, 2013 skrev:

Helena är en grymt bra och proffsig tandläkare som man kan känna sig lugn att gå till. Bytte för 3 år sedan till Helena och är riktigt nöjd. Ärlig och bra service!

• 15:08 - 29 okt, 2013 skrev:

Äntligen har jag hittat en bra tandläkare :) mycket pedagogisk och lugn.

• Fråga ställd 23:17 24 jan 2016

Är ni duktiga på estetisk tandvård och att hantera patienter med mindre bra erfarenheter från tandvård som skapat tandläkarfobi? Har ni lång väntetid?

Tandläkare Helena Thorsell svarar:

Hej Inga!
    Vi har många kunder som är väldigt nöjda med det estetiska och vi jobbar mycket med estetik och ett nära sammarbete med duktiga tandtekniker.
    Vi har många tandvårdsrädda som går hos oss, dock är det alltid viktigt att personkemin fungerar och att bygga upp ett förtroende.
    Väntetiden beror på om man vill ha speciella tider annars kan vi oftast hjälpa till inom ca 1 vecka.
    Med vänlig hälsning Tandläkare Helena Thorsell

• Fråga ställd 14:18 13 okt 2014