Patientnämndens förvaltning är fristående från vården. Vi har som uppgift att ta emot klagomål och synpunkter på: - Hälso-och sjukvården i Gävleborg, det gäller även privata aktörer som har avtal med Region Gävleborg. - Folktandvården i Gävleborg. - Hälso- och sjukvården inom länets kommuner. Vi kan ge dig råd och vägledning. Vi gör inga medicinska bedömningar. Vår uppgift är att förmedla...
Patientnämndens förvaltning är fristående från vården. Vi har som uppgift att ta emot klagomål och synpunkter på:
- Hälso-och sjukvården i Gävleborg, det gäller även privata aktörer som har avtal med Region Gävleborg. - Folktandvården i Gävleborg. - Hälso- och sjukvården inom länets kommuner.
Vi kan ge dig råd och vägledning. Vi gör inga medicinska bedömningar. Vår uppgift är att förmedla synpunkter till vården och hjälpa dig att få dina frågor besvarade.
Dina synpunkter är viktiga och kan komma till nytta i vårdens kvalitetsarbete. Vi på patientnämndens förvaltning använder patientberättelser som grund för att göra olika sammanställningar och analyser som sedan lyfts till vården och politiken. Vården ansvarar för att använda analyserna i sitt förbättringsarbete.
Vi har tystnadsplikt och du kan vara anonym i kontakten med oss. Det är kostnadsfritt att kontakta oss.
Patientnämndens förvaltning möts av blandade omdömen. Några patienter uppskattar personalens lyhördhet och råd, medan många känner att de inte får tillräcklig hjälp eller hänvisas tillbaka utan lösning. Flera patienter har upplevt otrevligt bemötande och bristande stöd, särskilt inom psykiatrin. Det saknas dock kontaktalternativ som telefonsamtal vilket gör det svårt för vissa patienter att nå fram.