Kontaktcenter barn och unga psykisk hälsa Västerbotten
mental health

Kontaktcenter barn och unga psykisk hälsa Västerbotten

, Umeå

Kontaktcentret ger barn och unga mellan 0 och 17 år en samlad kontaktväg in till vården. Du kan ringa oss oavsett var i länet du bor och vilken typ av vård eller stöd du behöver när det gäller din psykiska hälsa. Du når oss genom att ringa telefonnummer 1177 och välja knappval 2. När du ringer får du prata med vårdpersonal och berätta vad du vill ha hjälp med. De ger dig råd och bedömer vilken typ av vård eller stöd du behöver. Nästa steg kan till exempel innebära en tid för besök på din hälsocentral eller en barn- och ungdomspsykiatrisk mottagning. Om barnet eller ungdomen redan har en pågående kontakt gällande psykisk hälsa på Hälsocentral eller Barn- och ungdomspsykiatrin ska du inte kontakta oss utan vänd dig direkt till den enhet där kontakten pågår. Om det är länge sedan din kontakt avslutades och problem tillkommit sedan dess är ni välkomna att ringa oss så hjälper vi er att avgöra om det finns behov av ny bedömning.
Vi är en hbtq-diplomerad verksamhet. Hbtq-diplomering innebär att vår personal fått kunskap om hbtq-personers livsvillkor samt hur normer kring kön och sexualitet påverkar hälsa och bemötande. Längst ner på sidan under rubriken Läs mer finns mer information om Region Västerbottens hbtq-diplomerade verksamheter.

Informationen uppdaterades 09:30 - 29 feb, 2024

vardagar

Distansenhet (BT), Psykologverksamhet, barn och ungdom, Psykiatri, barn och ungdom