Intensivvårdsavd Gällivare sjukhus

Intensivvårdsavd Gällivare sjukhus

, Gällivare

Gällivare sjukhus, Källg 14, 982 82 Gällivare, 98282

Välkommen till oss. IVA är uppdelad i två enheter; Intensivvård och hjärtintensivvård. IVA inrymmer även postoperativa vårdplatser under jourtid. På intensivvårdsavdelningen vårdas svårt sjuka eller skadade patienter samt patienter efter större operationer som behöver understöd av livsviktiga funktioner. På hjärtintensivvårdsavdelningen sker övervakning med ett speciellt övervak med kontinuerlig analys av hjärtat. Detta möjliggör upptäckten av små förändringar i hjärtats arbete och därmed tidigt insatt behandling. Personal på IVA utgör både en larmgrupp i händelse av hjärtstopp samt MIG (Mobil IntensivvårdsGrupp) som har en konsultativ funktion gällande kritiskt sjuka patienter inom sjukhuset. MIG är en del av ett så kallat Rapid Response System som bygger på att förutse, förebygga och behandla riskpatienter i tidigt skede.
Personalen arbetar som ett team kring patienten med specialistläkare, intensivvårdssjuksköterska, undersköterska i samråd med patientens behandlande läkare och där det finns behov även sjukgymnast, kurator och övriga specialister. Du som anhörig är välkommen att ringa när som helst, men vissa tider kan vi ha svårare att hinna med telefon. Vi är tacksamma om det är endast en eller två av de närmast anhöriga som sköter telefonkontakten.

Informationen uppdaterades 11:34 - 19 okt, 2023