Karlavägen 40, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Lunchstängt kl 12:00-13:00
Logo Tandläkare Robin Pettersson

Östermalm, Stockholm

Tandläkare Robin Petterson är en av två tandläkare på tandvårdskliniken Karlatandläkarna.

Vi utför all slags tandvård, estetisk tandvård, blekning, implantatbehandling, kirurgi och allmän tandhygien. Särskilt specialiserade är vi på implantatbehandling med Astra Techs implantat.

På kliniken arbetar två tandläkare och två tandhygienister. Kliniken är väletablerad i Stockholm.

Om våra lokaler

Du hittar oss i fina lokaler på Karlavägen 40, 50 m ifrån Sturegatan. Vi sitter ljust på femte våningen.

Vilka är vi som jobbar på Karlatandläkarna

• Tandläkare Robin Petterson
  • Tandsköterska Pia Allinger
Informationen uppdaterades 03 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Robin Pettersson

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Robin Pettersson i Stockholm

Har du fått ont i en tand eller är det dags för en årlig undersökning? Hos mig tar vi väl hand om dig oavsett behov. I undersökningen in...

I undersökningen ingår röntgenbilder, bilder som hjälper oss att upptäcka bland annat tandsten och dold karies.

En normal undersökning tar ca 20-30 minuter och hittar vi något som behöver åtgärdas så sker detta oftast vid ett senare tillfälle.

Varmt välkommen till oss!

Implantat hos Tandläkare Robin Pettersson i Stockholm

För 23 år sedan utfördes på denna klinik de första behandlingarna med de implantat som i dag är Astra Tech Dental Implant System. Implantatsystemet har i dag utvecklats till ett av de ledande implantatsystemen i Sverige och i världen.

Vi har alltså en mycket lång erfarenhet av behandling av tandlöshet med dentala implantat och kan idag uppvisa mycket bra resultat hos patienter som haft sina implantatbroar i 20 år.

Bettskena hos Tandläkare Robin Pettersson i Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Tandblekning hos Tandläkare Robin Pettersson i Stockholm

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel ibland i kombination med ljusbehandling eller laser.

Före behandling av hemmatandblekning

För att kunna bleka sina tänder hemma måste en tandläkare eller tandhygienist avgjuta dina tänder för att kunna tillverka en plastskena. I denna plastskena applicerar man sedan själv ett blekmedel innan man fäster skenan på tänderna. Den ska sitta på en till två timmar. Det är viktigt att före behandling noga borsta sina tänder samt göra rent mellan dem.

Under behandling

Undvik att äta, dricka eller röka.

Efter slutförd blekning

Använd en tandkräm med extra fluor till dina tänder för att bibehålla slutresultatet.

Finns risk för biverkningar?

Man kan möjligen uppleva ökad känslighet i sina tänder under en kort period efter genomförd behandling. Skulle ett ihållande besvär uppstå ska du kontakta din tandläkare eller tandhygienist.

Kronor hos Tandläkare Robin Pettersson i Stockholm

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Vilka material används?

Ofta tillverkas en tandkrona av keramiska material, till exempel porslin. En kombination av metall och keram kan också förekomma. Metallen är då i form av guld- eller titanföreningar eller ibland medicinskt stål.

Är det viktigt att hålla rent runt den konstgjorda kronan?

Ja, det kan lätt bildas bakteriebeläggningar där den ursprungliga tandkronan och den konstgjorda möts. Kronan skyddar heller inte från hål och tandlossning.

Karta - Karlavägen 40, Stockholm