Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik

”Det kändes ingenting”

Ska du opereras för grå starr eller funderar du på att göra en linsoperation för att korrigera din syn? Novius Ögonklinik är unika i Sverige med sin linsoperationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna. Han rekommenderar nu Novius Ögonklinik till andra som ska genomgå linskirurgi.

2 Mars 2017 kl 11:26
Novius - Ögonklinik

Gjorde linsoperation hos Novius Ögonklinik

Dick Lindgren opererade sig på Novius Ögonklinik på Skeppargatan i Stockholm 7–8 juli 2016 för att korrigera sitt synfel. Han gjorde en så kallad RLE-operation, Refractive Lens Exchange, där linsen byttes ut mot en ny, konstgjord lins som korrigerade hans dåvarande synfel.

Vid Dicks linsoperation användes den allra senaste och modernaste laserrobotassisterande operationstekniken CATALYS© Precision lasersystem. Laserrobotsystemet kombinerades med ultraljud och gav ett säkert och snabbt resultat.

– Jag valde att operera mig hos Novius Ögonklinik på grund av deras teknik och långa erfarenhet, säger Dick Lindgren. Det var endast Novius i Sverige som vid tillfället hade lasertekniken som behövdes för en väsentlig del av min operation.

Novius - Stol

Avancerat laserrobotsystem

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige, och bland de första i Skandinavien, med att använda det avancerade laserrobotsystemet vid sina linsoperationer för att korrigera synfel såsom närsynthet, översynthet och astigmatism. Denna typ av behandlingsmetod används också vid grå starr (katarakt) som innebär grumlingar i ögats egen lins.
CATALYS© Precision lasersystem styrs av en inbyggd optisk tomograf som avbildar de olika anatomiska strukturerna i skikt, vilket skapar en tredimensionell bild som gör att laserpulserna endast följer det operationsmönster som kirurgen valt ut. Det gör i sin tur att linsimplantatet kan bli perfekt placerat eftersom storleken och placeringen av snittet på hornhinnan blir exakt

– Det var en väldigt snabb men samtidigt en väldig behaglig behandling, och det kändes ingenting, säger Dick. Självklart rekommenderar jag Novius till andra som funderar på att operera sina ögon. De har den senaste tekniken och är väldigt erfarna på att göra denna typ av operationer.

Novius - Anställda

Om Novius Ögonklinik

Novius Ögonklinik grundades år 2000 och har två kliniker i centrala Stockholm; Novius Ögonklinik Skeppargatan 30 och Novis Ögonklinik på Gävlegatan 22. Novius ögonkirurger har över 25 års erfarenhet och förutom landstingsuppdraget samarbetar de med alla försäkringsbolag samt erbjuder undersökningar och operationer till privatbetalade patienter.

• Nynäshamns VårdCentral Mycket trevliga och seriösa när man väl är hos läkare/innanför receptionen. Har dock haft mycket problem med kontakt både via telefon och i ... - Karl Gunnar Roos
    • Nikos Tsiaklides Läkarmottagning Trevligt bemötande och har tid vid mina besök. - Kim Tiilikainen
    • Åkermyntans Vårdcentral Jag rekommenderar Dr Apostolos Mintoglou, han är väldigt medicin competence, duktig att ge återkoppling samt följa upp patienten hela vårdpr... - Daniella Shafti
    • Hjärtintensivvårdsavdelning Gävle Tack avd 105 för en fantastisk vård av mig, allt från Läkare till städpersonal. Arne på 23.2. - Arne Berg
    • Specialistläkarna Sergel City Tack för ett proffsigt bemötande. Blev till stor hjälp hos Ulf Zetterström. Trevlig midsommar. - Christina Haaga