“Jag fick svar på varför jag var trött konstant”

ANNONS. Innehåll från Svensk Provtagning

Att känna sig trött då och då är helt normalt. Men att känna sig trött och orkeslös under en längre tid kan vara påfrestande för dig om du inte vet orsaken. Med hjälp av en hälsokontroll kan du få insikt i hur dina värden ser ut – och därmed få en förklaring till varför du är så trött. Svensk Provtagning erbjuder snabbt och smidigt hälsokontroller för just detta. En av deras kunder, Pia, berättar mer om hur hon redde ut sin konstanta trötthet.

3 augusti 2020 kl 03:26

En trötthet som inte gick att vila bort

Egenföretagen Pia, 61, levde ett aktivt liv med långa arbetsdagar och försökte motionera så mycket hon kunde. Men efter en lång period av extra mycket jobb hade Pia börjat känna av en trötthet som inte ville ge med sig. Hon kände sig inte piggare trots att hon tog det lugnt och vilade, hon hade svårt att känna glädje och kände sig håglös.

– Jag är nog lite hypokondrisk och kan noja över att jag kanske håller på att bli sjuk – eller redan har blivit sjuk – och då kunde jag inte sluta oroa mig för min ständiga trötthet, säger Pia.

Hälsokontroll för att ta reda på orsaken

Eftersom Pia snabbt ville undersöka vad hennes trötthet kunde bero på, började hon söka efter effektiv provtagning på nätet. Då dök Svensk Provtagning upp som förslag.

– Jag har ett hektiskt schema och valde Svensk Provtagning eftersom det verkade enkelt och flexibelt. Jag kunde välja var jag ville ta proverna, så jag valde en mottagning nära kontoret. Jag cyklade dit tidigt en morgon. Själva provtagningen gick väldigt smidigt.

Resultatet visade problem med sköldkörteln

Redan efter någon dag kom Pias testresultat. Det visade sig att hon hade ett högt TSH-värde, vilket kan innebära att man har ett underskott av hormoner. Det är en process som styrs av sköldkörteln, och kunde förklara den konstanta tröttheten som Pia känt. En läkare på Svensk Provtagning lade in kommentarer kring resultatet och gav Pia rekommendationer.

– Det var otroligt skönt att äntligen få en förklaring till mina symtom, trots att mitt resultat hade avvikelser. Tillsammans med läkare kan jag nu hålla koll på mina värden och förebygga framtida problem.

Hälsokontrollen gav nya insikter

Att kunna göra en hälsokontroll online och slippa stå i vårdkö och vänta på en tid har varit värdefullt för Pia i hennes stressiga vardag. Hon har nu fått en liten tankeställare kring livet.

– Testresultatet fick mig att inse att jag nog måste ta det lite lugnare, även om jag mår bra och lever väldigt sunt. Jag ska hålla koll på mina värden genom att göra fler tester framöver, men jag ska också försöka unna mig lite mer ledighet. Kanske hela sommaren, avslutar Pia.

Källor

Svensk Provtagning