BMI

Body Mass Index (BMI) är ett mått som räknar ut förhållandet mellan längd och vikt. BMI räknas ut genom att man tar kroppsvikten i kilogram och dividerar med kroppslängden i meter i kvadrat. Det finns flera begränsningar med att utgå endast från BMI. Här har vi sammanställt information om BMI.

Vill du ha hjälp att mäta ditt BMI redan idag?

Du kan få hjälp att mäta ditt BMI via några av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.

Hitta vårdcentral

Hitta personlig tränare

Hitta dietist

Sammanfattning

OmBody Mass Index (BMI) är ett mått som räknar ut förhållandet mellan längd och vikt.
MetodDu räknar ut ditt BMI på följande sätt:ställ dig på en våg och ta din vikt i kilomultiplicera din längd i meter med din längd i meterdividera vikten med summan du fick fram.
KostnadAtt räkna ut ditt BMI själv kostar inget.
FördelarFördelarna med BMI är att du får en översikt över din hälsa, du kan i en enda siffra se om du är normal eller onormal kroppsvikten är, om du är normalbyggd kan utgå ifrån BMI, det är gratis och du kan mäta ditt BMI helt själv.
NackdelarNackdelarna med BMI är att BMI tar inte hänsyn till muskelmassa, BMI går inte att applicera på barn under 18 år, du kan fortfarande ha för mycket fett på kroppen även om du är normalviktigt enligt BMI och det är inte ett säkert sätt att mäta om du är hälsosam eller inte.
VårdgivareDu kan få hjälp hos en vårdcentral, personlig tränare eller dietist.

Vad är BMI?

Det finns vissa brister med BMI. Exempelvis tar det inte i beräkning hur kroppens fett är fördelat. Mycket fett kring midjan kan vara ohälsosamt trots att ditt BMI tyder på att du är normalviktig. Tvärtom kan du som enligt BMI är överviktig ha fettet bra fördelat på kroppen. Därför kan det vara bra att ta ett midjemått i kombination med att du räknar ut ditt BMI.

Vikten påverkar din hälsa, desto mer fett som kroppen har desto högre är risken för vissa sjukdomar. Du kan läsa mer i vår guide om fetma.

Hur använder man BMI?

Du räknar ut ditt BMI på följande sätt:

• ställ dig på en våg och ta din vikt i kilo
  • multiplicera din längd i meter med din längd i meter
  • dividera vikten med summan du fick fram.

Exempelvis kan det se ut så här: 70 kg/ (1,70 X 1,70) = 70/2,89 = BMI 24,2.

Det finns också hemsidor där du kan fylla i din vikt och din längd för att få fram ditt BMI. När du har räknat ut ditt BMI vet du vilken av följande grupper du hamnade i.

BMI under 18,5 betyder underviktig

Om du har ett BMI under 18,5 betyder det att du är underviktigt. Detta innebär alltså att du väger för lite och skulle må bra av att gå upp lite i vikt. Undervikt innebär att du får i dig för lite näring och energi. Även undervikt kan öka risken för sjukdomar. Om ditt BMI ligger under 18 bör du kontakta vårdcentralen för hjälp. Du kan läsa mer i vår guide om ofrivillig viktnedgång.

BMI mellan 18,5 – 24,9 betyder normalvikt

Om du har ett BMI mellan 18,5 och 24,9 ligger du på en vikt som passar dig och din hälsa. Viktigt att tänka på att även om du är normalviktig enligt BMI så kan du ha ett för stort midjemått vilket kan resultera i sjukdomar.

BMI mellan 25,0 – 29,9 betyder övervikt

Om du ligger på ett BMI mellan 25,0 och 29.9 så ligger du på en för hög vikt för att det skulle vara bra för din hälsa. BMI mellan 25 och 27 kan innebära ökad risk för ohälsa. BMI 27 och uppåt innebär ökade risker för högt blodtryck, förhöjda blodfetter och diabetes.

BMI 30,0 eller mer betyder att du har fetma

Om du har ett BMI på 30,0 eller högre betyder det att du troligtvis har fetma. Det innebär att du har större risk för sjukdomar såsom högt blodtryck, förhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Du kan läsa mer om vad fetma innebär och hur du kan minska ditt BMI i vår guide om fetma.

Begränsningar med att utgå från BMI

Det finns flera begränsningar med att utgå endast från BMI.

Du kan inte använda BMI på barn. Barn mellan 2 -18 år används en annan formel vid namn ISO-BMI. Denna formel tar hänsyn till ålder och hur barnet växer. Detta görs på Barnavårdscentralen, BVC och på skolan.

Du kan inte heller utgå från BMI om du har mycket kroppsmuskler. Detta för att BMI inte visar hur mycket av din vikt som är muskler och hur mycket som är fett. Du kan med andra ord ha ett högt BMI men ha en mycket god hälsa.

BMI visar inte heller hur fettet är fördelat på kroppen. Därför är det bra att komplettera BMI med att ta ditt midjemått. Om du är normalviktig enligt BMI kan ändå ha mer fett runt magen än vad som är hälsosamt.

Vad kostar det att mäta BMI?

Att mäta ditt BMI är helt gratis och du kan göra det helt själv. Du kan använda den matematiska formeln eller så finns det många hemsidor där du fyller i din längd och ålder och får fram ditt BMI.

Vad är fördelarna med BMI?

• Du får en översikt över din hälsa.
  • Du kan i en enda siffra se om du är normal eller onormal kroppsvikten är.
  • Om du är normalbyggd kan utgå ifrån BMI.
  • Det är gratis.
  • Du kan mäta ditt BMI helt själv.

Vad är nackdelarna med BMI?

• BMI tar inte hänsyn till muskelmassa.
  • BMI går inte att applicera på barn under 18 år.
  • Du kan fortfarande ha för mycket fett på kroppen även om du är normalviktigt enligt BMI.
  • Det är inte ett säkert sätt att mäta om du är hälsosam eller inte.

Vem kan hjälpa dig mäta ditt BMI?

Publicerad: 21 oktober 2022 kl 11:32
Uppdaterad: 21 oktober 2022 kl 11:32

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

1177

Vården.se

Relaterade blogginlägg

Bild på pass och EU sjukförsäkringskort
Ska du resa i sommar? Glöm inte EU-sjukförsäkringskortet!

Ska du resa i Europa i sommar? Tänk på att beställa EU-kortet i god tid! Vi guidar dig till hur du beställer EU-kortet redan idag.

Närbild på gammal person och bebis
Bantningshysterin skapar läkemedelsbrist för diabetiker

Rusningen efter diabetesmedicinen Ozempic för med sig konsekvenser för diabetiker i Sverige. Läs mer om varför här!

Lova lagom – för den psykiska hälsans skull

Med jul och nyår kommer stress. Vi har samlat artiklar och poddavsnitt som hjälper dig att lova lagom i år!

man sitter på en säng och hostar
3 receptfria läkemedel för att lindra hostan

För dig som vill lindra din hosta har Vården.se 3 tips på receptfria läkemedel som du kan klicka hem redan idag!

Vill du ha hjälp att mäta ditt BMI redan idag?

Hitta vårdcentral

Hitta personlig tränare

Hitta dietist

Snabba fakta

Om BMI

• BMI står för Body Mass Index.
  • BMI kan behövas kompletteras med kroppsmått.
  • Du kan inte använda BMI på barn.

Viktiga länkar

Räkna ut ditt BMI

Läs mer om personlig träning (Vården.se)