Öppet måndag från 08:00

Elbehandlingen ECT Varberg, Varberg

Hallands sjukhus Varberg, huvudentré

Elbehandlingen ECT Varberg, Varberg

ECT-mottagningen i Varberg behandlar patienter med affektiva sjukdomar genom elbehandling. Behandlingen ges på ordination av läkare, via remiss från en psykiatrisk öppenvårdsmottagning eller via besök på psykiatrins akutmottagning. ECT är en förkortning av electro convulsive therapy och kallas i dagligt tal för elbehandling. Med hjälp av elektrisk stimulering framkallar vi en ökning av hjärnaktiviteten under 20–60 sekunder. Elbehandling är mycket effektiv vid djupa depressioner och kan ges där läkemedel inte har någon effekt. Den används främst vid depression och svåra maniska tillstånd. På ECT-mottagningen arbetar två sjuksköterskor och två skötare/undersköterskor, samt läkare och anestesipersonal. Vi tar emot patienter som är 18 år eller äldre. Anhöriga är välkomna att följa med till ECT-mottagningen.

Informationen uppdaterades 09:28 - 16 feb, 2021

4 / 5