Öppet måndag från 08:00

Urologmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Akademiska sjukhuset, Ingång 95/96, 1 trappa

Urologmottagningen för barn och ungdom, Uppsala

Inom barnurologi behandlas missbildningar och förvärvade sjukdomar i urinvägar och könsorgan. Vi behandlar nyfödda barn med missbildningar i urinvägar och könsorgan och barn med tumörer vid njurar och urinvägar. Vi utför rekonstruktiva ingrepp vid svåra missbildningar för att åstadkomma bästa möjliga resultat, funktionellt och kosmetiskt. Pojkar med urinrörets mynning på undersidan av penis och barn med blåstömningsrubbningar utgör en stor grupp. På barnsjukhuset finns en grupp som handlägger patienter med oklar könstillhörighet där det förutom en barnurolog ingår läkare inom klinisk genetik och hormon- och ämnesomsättningssjukdomar. Omfattande konsultverksamhet bedrivs på Folke Bernadottehemmet, där bland annat barn med ryggmärgsbråck sköts. Här arbetar barnurologerna, specialistsjuksköterskor och uroterapeuter.

Informationen uppdaterades 17:19 - 16 feb, 2021

Måndag - Torsdag : 08:00 - 16:00