Klinisk Oral Fysiologi

Om Klinisk Oral Fysiologi

Klinisk Oral Fysiologi / bettfysiologi är en specialitet inom tandvården. Vi arbetar med utredning och behandling vid smärta och funktionsnedsättning i käkled och käkmuskulatur. Behandling kan ske för att minska smärta och förbättra funktionen genom att påverka ogynnsamma beteenden, minska belastning med bettskena eller annan bettstabilisering samt introducera individanpassad rörelseträning.

Undantagsvis krävs käkledskirurgi eller kron- och brokonstruktioner vid rehabilitering.

Norrlands Universitetssjukhus,Tandläkarhögskolan - visa på karta
Ja