Rättspsykiatri avdelning 3

Om Rättspsykiatri avdelning 3

Den rättspsykiatriska behandlingen börjar med en vistelse på en av basenhetens avdelningar. Här utförs en fördjupning av diagnostiken samt en kartläggning av patientens behov av stöd och behandling inom olika områden.

När en person åtalas för ett brott och det finns anledning att misstänka att gärningsmannen lider av en psykisk störning, kan domstolen begära att den åtalade ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning (RPU).

Om personen befanns ha en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och störningen kvarstår vid undersökningstillfället, överlämnas personen till rättspsykiatrisk vård med så kallad särskild utskrivningsprövning (SUP).

Rättspsykiatrisk vård innebär inte att man är fri från ansvar men man straffas inte för sitt brott. Detta hindrar inte att man så långt som möjligt ska ta ansvar för gärningen. Brottsbearbetning är därför ett viktigt inslag i behandlingen.

0224 - 586 44 Växelnummer
Norrängsgatan 26, Sala - visa på karta