Rättspsykiatri avdelning 4

Om Rättspsykiatri avdelning 4

Den rättspsykiatriska behandlingen börjar med en vistelse på en av basenhetens avdelningar. Här utförs en fördjupning av diagnostiken samt en kartläggning av patientens behov av stöd och behandling inom olika områden.

När en person har överlämnats till rättspsykiatrisk vård har domstolen bedömt att denne har begått ett grovt brott under under påverkan av en allvarlig psykisk störning och därmed visat sig inte klara att ta ansvar för sina handlingar. Därför tar samhället över ansvaret och bestämmer var han eller hon ska vistas och vilka behandlingsinsatser som ska sättas in.

När en person åtalas för ett brott och det finns anledning att misstänka att gärningsmannen lider av en psykisk störning, kan domstolen begära att den åtalade ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning (RPU).

Om personen befanns ha en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och störningen kvarstår vid undersökningstillfället, överlämnas personen till rättspsykiatrisk vård med så kallad särskild utskrivningsprövning (SUP).

0224 - 585 88 Växelnummer
Norrängsgatan 26, Sala - visa på karta