Diabetesmottagning barn, Göteborg

Om Diabetesmottagning barn, Göteborg

Till diabetesmottagningen kommer barn och ungdomar från Göteborg på besök minst fyra gånger per år för att få hjälp med sin behandling. Målsättningen med behandlingen är hög livskvalitet, normal tillväxt och utveckling samt frihet från akuta och långsiktiga komplikationer till sjukdomen. De allra flesta behöver få insulin injicerat via pump eller penna. För att klara sin egenvård behövs mycket utbildning och stöd, också till hela familjen. Vi arbetar i ett team som består av diabetessjuksköterskor, undersköterska, läkare, dietister, kuratorer, psykolog, lekterapeuter samt sekreterare. Varje år nyinsjuknar ca 70 barn i alla åldrar och dessa barn brukar ligga inne på avdelningen under en dryg vecka före utskrivningen. Vi har i diabetesteamet kontakt med skolor, förskolor och diabetesföreningar och har lägerverksamhet, gruppmottagningar samt diabetesskola. På vår enhet bedrivs förutom sjukvård också mycket forskning och utvecklingsarbete.

Vitaminvägen 21, 416 50, Göteborg, Plan 1, Östra sjukhuset - visa på karta
  • Måndag - Fredag 07:30 - 13:00 1/6-31/8