Infektionsmottagningen Sunderby sjukhus

Om Infektionsmottagningen Sunderby sjukhus

Infektionsmottagningen, Sunderby sjukhus är Norrbottens läns landstings specialistenhet för infektionssjukdomar.$På vår mottagning handlägger vi akuta infektionssjukdomar som inte kan skötas på vårdcentralerna till exempel hjärnhinneinflammationer, svåra lunginflammationer och allvarliga urinvägsinfektioner. Vi handlägger också infektionssjukdomar som fås under utlandsvistelser och kroniska virusinfektioner såsom HIV och hepatit. Vi erbjuder också immunbristmottagning, vaccinationsmottaging och resemedicinsk rådgivning.$På senare år har också utredning av personer infekterade med resistenta (motståndskraftiga) bakterier blivit en del av vår verksamhet. I detta arbete har vi ett nära samarbete med smittskyddet och vårdhygien inom NLL för att förebygga och begränsa spridningen av smittsamma sjukdomar i Norrbotten.$Mottagningen har både akut och planerad verksamhet. Genom konsultarbete och telefonrådgivning servar vi också såväl enskilda patienter som vårdcentraler och de övriga sjukhusen i länet.

Sjukhusvägen 10, 971 80 Luleå - visa på karta
Nej