Beroendecentrum Ljusdal

Om Beroendecentrum Ljusdal

Sjuksköterskor och läkare på beroendecentrum tillhör vuxenpsykiatrin i Region Gävleborg. Sjuksköterskorna kartlägger och screenar problemtyngden av alkohol och droger. Läkare ställer diagnos. Hos oss kan du få hjälp med läkemedel mot sug av alkohol och droger, samt få medicinsk lindring eller behandling av abstinenssymtom. Provtagning och vaccination mot hepatit finns. Sjuksköterskorna arbetar med MI (motiverande samtal) som förhållningssätt. De kan erbjuda MET (manual för motivationshöjande behandling av alkohol) samt metoden ÅP (återfallsprevention). Vi initierar och deltar vid vårdplaneringar och samverkansteam med vårdgrannar om samtycke finns.$$I Beroendecentrums lokaler arbetar även kommunens alkohol och drogbehandlare med psykosociala behandlingsmetoder. Vi samverkar med kommunens terapeuter samt socialtjänst i de ärenden där patienten ger samtycke.

Granbacken 6,827 35 Ljusdal - visa på karta