Ätstörningsenhet Tornet Barn- och ungdom Falun
mental health

Ätstörningsenhet Tornet Barn- och ungdom Falun

, Falun

Svärdsjögatan 19, Falun, 79131

Tornet är en länsgemensam enhet som specialiserat sig på ätstörningar (anorexia nervosa, bulimia nervosa, undvikande/restriktiv ätstörning, ätstörning UNS). Man söker först till BUP öppenvårdsmottagning som kan remittera till Tornet för fördjupad bedömning. Tillsammans med barnläkare träffar vi barnet/ ungdomen och föräldrarna för att göra en bedömning om ätstörning förekommer och av vilken hjälp som behövs. Vi arbetar utifrån ett helhetsperspektiv med medicinska, psykologiska och sociala aspekter. Detta innebär att vi eftersträvar att ungdomen ska uppnå fysisk och psykisk hälsa med närande relationer. Vi arbetar också utifrån evidensbaserade metoder och följer nationella riktlinjer. Vi samarbetar med barn/ ungdom och anhöriga för att utforma en individuell behandlingsplan. Hos oss arbetar läkare med barn- och ungdomspsykiatrisk respektive barn- och ungdomsmedicinsk kompetens, psykolog, socionom, familjebehandlare, behandlingsassistent, sjuksköterska, dietist och sekreterare.
Behandling kan ske individuellt och/eller i grupp och familjen deltar i behandlingen på Tornet. De flesta kommer på besök någon eller ett par timmar en gång i veckan eller mer sällan. Akut rådgivning på kvällstid, nätter och helger BUP:s länsgemensamma enhet i Falun Tel 023-49 20 70

Informationen uppdaterades 12:17 - 21 sep, 2023

Måndag - Onsdag:08:00 - 09:00

Psykiatri, barn och ungdom, Ätstörningsvård, barn och ungdom