Kvalitetssäkring

Om innehållet på Vården.se

Vi på Vården.se arbetar kontinuerligt med att säkerställa att informationen om alla vårdgivare är korrekt. Den information som syns på vår sida har vi fått direkt från enskilda vårdgivare eller hämtat från offentliga databaser. Det är respektive vårdgivares ansvar att den information som publiceras är korrekt och uppdaterad.

Vården.se skriver också redaktionellt innehåll. Detta publiceras på vår blogg, samt i form av artiklar, guider, symtomsidor och vårdtjänsttypsidor. Syftet med innehållet är att utbilda och guida våra besökare i hur vårdsystemet fungerar och vad det finns för hjälp att få. Innehållet hämtas från noggrant utvalda, pålitliga källor som anges med länk till relevant sida, och kontrolleras i så stor utsträckning som möjligt av medicinskt utbildad personal. I de fall som det redaktionella innehållet har ett kommersiellt syfte, anges detta tydligt.

Vilka vårdgivare finns med på Vården.se?

Socialstyrelsen är den myndighet som har ansvar för att granska vård och omsorg. Vi på Vården.se följer deras rekommendationer och har endast med vårdgivare som legitimerats av dem.

Inom de vårdområden som inte kräver en legitimation följer Vården.se de riktlinjer som respektive branschförbund beslutar om. Vi har i de flesta fall nära samarbeten med förbunden och enbart aktörer som godkänts av respektive branschförbund finns med på Vården.se.

Vården.se bedriver ingen vård

Vården.se är en samlingsplats med information om vårdgivare. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare, regioner eller 1177 Vårdguidens e-tjänster. Vi bedriver alltså ingen vård och tar inte heller ansvar för den vård som vårdgivarna i söktjänsten erbjuder.

Senast uppdaterad: 18 mars 2024