Kristinelundsgatan 16, 2 tr, 411 37 Göteborg - Visa på karta

Migrän

Vad är migrän?

Migrän är akuta anfall av sprängande huvudvärk som kan pågå i ett halvt till tre dygn. Värken blir oftast värre om man anstränger sig fysiskt och rör på huvudet. Migränanfall är nästan alltid ofarliga.

Vad beror migrän på?

Varför man får migrän är inte känt men den kan utlösas av exempelvis stress, hormonförändringar eller viss mat och dryck. Man kan också ha en ökad risk att få migrän om en släkting har det.

Hur behandlas migrän?

Många klarar sig med att vila eller ta värktabletter när anfallen kommer, men man kan också bli bli jättesjuk. De som lider mycket av sin migrän kan därför genomgå en profylaktisk behandling med ett nervgift. Läkemedlet injiceras enligt en mall i panna, tuggmuskler och nacke. Toxinet blockerar kontakten med muskler och bromsar smärtsignalering.

Effekten av en injektionsbehandling håller i sig i tre månader och gör att anfallen blir lindrigare och kommer mer sällan. Injektionen kan behöva upprepas för att bibehålla effekten.

Välkommen att kontakta oss på Rehdo om du har några frågor om hur vi kan hjälpa dig med din migrän!

Informationen uppdaterades 29 januari 2018 av Vården.se

Om Rehdo

Varmt välkommen till Rehdo!

Rehdo är specialister på neurologisk rehabilitering och hjälper personer i rehabiliteringen efter olika neurologiska skador och sjukdomar. Vi finns i samma lokaler som Frisk&Kry i centrala Göteborg.

Vi erbjuder professionell kompetens kombinerat med starkt personligt engagemang där målet är bästa bestående bättring och en god förståelse hur det fungerar.

Vad kan Rehdo hjälpa till med?

På Rehdo arbetar vi i huvudsak med neurologisk rehabilitering. Det kan gälla förskrivning av läkemedel, utfärdande av intyg, diagnosticering, prognos, behandlingsstrategier, råd om livsstil, fysisk aktivitet och att leva med symtom och sjukdom.

Vi har korta väntetider och bokas lättast via mail!

Samarbeten

Kliniken har ett nära samarbete med sjukgymnaster, psykologer, arbetsterapeuter, specialistläkare inom allmän medicin, neurologi, hud med flera.

Rehdo är inte ansluten till landstinget.

Informationen uppdaterades 29 januari 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Rehdo

Spasticitet hos Rehdo i Västra Frölunda

Vad är spasticitet? Spasticitet är ett tillstånd där musklerna är mer spända än de borde. Det uppstår ibland vid neurologiska skador och ...

Migrän hos Rehdo i Västra Frölunda

Vad är migrän? Migrän är akuta anfall av sprängande huvudvärk som kan pågå i ett halvt till tre dygn. Värken blir oftast värre om man ans...

Svettbehandling (hyperhidros) hos Rehdo i Västra Frölunda

Att drabbas av extrem svettning, medicinskt kallat hyperhidros, är väldigt sällsynt och tillståndet uppstår vanligtvis under puberteten elle...

Rehabilitering hos Rehdo i Västra Frölunda

Hos oss på Rehdo kan du diskutera och få hjälp med dina frågor inom neurologisk rehabilitering. Vi kan hjälpa dig och ge tips och råd om hur...

Botox hos Rehdo i Västra Frölunda

På Rehdo erbjuder vi estetisk injektionsbehandling med läkemedlet botulinumtoxin som kan man dämpa åldersrelaterade rynkor. De vanligaste om...

Dr Patrik Säterö

Dr Patrik Säterö

Jag startade verksamheten 2009 för att få möjlighet att utföra de färdigheter jag lärt mig genom åren. Från och med 2014 arbetar jag med detta på heltid.

Karta - Kristinelundsgatan 16, 2 tr, 411 37 Göteborg

09:41 - 11 jan, 2019 skrev:

Så himla nöjd, både med Patrik som läkare och resultatet av behandlingen. Han var noga, förklarade alla frågor så man kände sig trygg. Han lyssnade på mina önskemål och resultatet blev precis därefter. Kommer absolut fortsätta gå hos Patrik! Toppbetyg ✨✨✨✨✨

14:11 - 12 okt, 2018 skrev:

Jag har lidit av svår migrän i flera år , gick till vårdcentralen men fick ingen direkt hjälp , bara tabletter och nässpray . Det hjälpte oftast inte och till slut orkade jag inte och beslöt mig att leta rätt på en duktig migrän läkare . Jag fann Patrik och fick komma dagen efter . Han lyssnade på mina problem och konstaterade att jag lider av svår migrän . Blev rekommenderad att prova botox . Nu har det gått några veckor och jag har inte haft ett enda migrän anfall , jag har haft ” vanlig ” huvudvärk som oftast leder till migrän men nu räcker det bara att ta en huvudsvörks tablett och värken försvinner . Helt otroligt skönt . Det är en sådan befriande känsla att slippa migränen . Fler borde testa botox i rätt syfte 😊💕
Kan varmt rekommendera Patrik .

21:11 - 15 aug, 2018 skrev:

Gjorde en behandling för hyperhidros i ansiktet för ca 2v sedan. Hade väldigt bra mailkontakt innan detta och blev bemött otroligt professionellt av Patrik på Rehdo. En lugnande och förklarande introduktion och ca 120 stick senare i ansiktet var det klart. Nu 2v efteråt märker jag fantastiska resultat och kommer gå till Patrik för vidare behandlingar i framtiden. Rekommenderas verkligen. Mycket trevlig och duktig läkare.

15:48 - 25 maj, 2018 skrev:

Vad ska man skriva, om en person som Patrik? Han är en oerhört lugn och lyhörd, mjuk och en otrolig läkare. Ber man om recept, så får man svar innan man hunnit skriva färdigt det. Det är aldrig några problem, för han anser att om man ska må bra. Man sitter och undrar hur många armar han har, helt otroligt. Man mår gott när man sitter framför honom, för han ger mycket information, vid t.ex. Botox inj. för en som är spruträdd. Man önskar att alla som har hans utbildning, blir som han. Jag rekommenderar verkligen Patrik, väldigt mycket.
Tack, Patrik!

12:12 - 19 maj, 2018 skrev:

Supernöjd med min botox behandling hos Patrik, rekommenderas starkt och kommer självklart att försätta göra botox här!

11:50 - 02 feb, 2018 skrev:

Jag har Cervikal Dystoni, och kommer hit till Rehdo för att få Botox. Har aldrig haft besvär med injektioner någon gång. Dr. Patrik, kan verkligen det där med att ge injektioner utan att det känns! Rekommenderar alla som behöver hans hjälp att ringa till Rehdo.

14:57 - 30 jan, 2018 skrev:

Kan inte vara mer nöjd! Rekommendererar Rehdo varmt!

14:15 - 15 sep, 2017 skrev:

Jag vill tacka dig, Patrik för att du är så engagerad för mig. Det känns så bra att komma till dig. Tusen tack från Kerstin

08:57 - 04 sep, 2017 skrev:

Oerhört lyhörd, kompetent och empatisk läkare. Har efter många år med migrän och den vanliga sjukvården, som inte lyckats hjälpa mig, äntligen fått hjälp. Vet inte vad jag skulle gjort utan Patrik. Vill varmt rekommendera honom då han är den bästa läkare jag någonsin har träffat🌹

21:16 - 23 maj, 2017 skrev:

Ett bra bemötande av en läkare som bryr sig samt tar sig tiden att lyssna på sin patient. Kunnig inom sin profession och som har hjälpt mig att få rätt behandling med mycket gott resultat.

22:39 - 24 apr, 2017 skrev:

Denna klinik rekommenderas varmt och då särskilt Patrik som har allt det en patient kan önska av sin läkare,
*varmt o mkt vänligt bemötande
*förtroendegivande o informativ
*mkt skicklig.👏🏻
Patrik är verkligen genuint intresserad av det han gör och jag tror inte jag träffat en doktor som varit så mån om sin patient! Är så otroligt nöjd👏🏻😁100%

17:35 - 06 apr, 2017 skrev:

Varmt o proffesionellt bemötande, mycket nöjd patient/kund.

07:55 - 02 apr, 2016 skrev:

Fantastiskt bemötande och professionell information om migrän. Läkare som tog sig tid att lyssna 😊👏🌞

10:24 - 12 mar, 2016 skrev:

Jag har haft migrän sedan jag var 12 år och har provat precis allt. De senaste 15 åren har jag haft jobbiga anfall minst varje helg och och tagit Imigran. Detta har gjort att jag kunnat vara med på ett helt annat sätt. Nu efter 2 år med Botox har anfallen minskat markant och behöver bara ta Imigran injektioner högst en gång i månaden och det känns som om anfallen är minskande. Behandlingen jag får på Rehdo har gjort livet avsevärt mycket bättre. Jag är Patrik evigt tacksam och kan rekommendera alla med migrän att iallafall prova. Tusen tack Patrik

11:07 - 09 mar, 2016 skrev:

Från att ha haft minst ett kraftigt migränanfall i månaden är jag nu, efter ett års behandling, i princip helt migränfri. Jag har haft migrän sedan jag var tolv år, och har provat det mesta, från smärtstillande och förebyggande mediciner till akupunktur och sjukgymnastik. Inget har haft så bra verkan som botox har haft för mig och det är en otrolig lättnad! Ni med migrän vet precis hur hämmad man kan bli i vardagen av ett sådant ”osynligt handikapp”, men nu för tiden är jag inte det minsta orolig. Anfallen som tidigare kom som ett brev på posten vid planerade tillfällen eller högtider och ledighet är nu ett minne blott!

14:41 - 08 mar, 2016 skrev:

Rehdo har åter fyllt ordet "vård" med positiva känslor. Som patient får jag den tid som behövs, när jag behöver den - tillgängligheten skapar verkligen en känsla av att jag som patient är viktig. Jag får träffa samma läkare varje gång, och i mitt fall har just kontinuiteten varit ovärderlig. Patrik är en oerhört sakkunnig, professionell, empatisk och engagerad läkare som bemästrar konsten att lyssna på riktigt.

10:56 - 08 mar, 2016 skrev:

Rehdo är en kanonbra klinik😊👏🏼

10:11 - 05 mar, 2016

• Fråga ställd 21:10 26 jun 2018

Vad kostar det att komma till er?

Rehdo svarar:

Hej. Det beror på vad som ska göras. Behandling av migrän med botulinumtoxin kostar 1800:- men då ska man ha med sig läkemedlet som jag skriver ut recept på, om diagnosen är klar. /Patrik Säterö

• Fråga ställd 09:53 22 sep 2017

Om min läkare på vc skriver remiss till er för behandling av migrän med botox, ingår preparatet i högkostnadsskydd då? Mvh, åsa

Rehdo svarar:

Tack för bra fråga! Läkemedlet Botox ingår i högkostnadsskyddet för behandling av kronisk migrän, hyperhidrosbehandling och spasticitet oavsett remiss eller ej. Du behöver alltså ingen remiss. /Patrik Säterö