Åderbråcksklinikerna Kalmar

Åderbråcksklinikerna Kalmar

Åderbråck på benen

Åderbråcksbehandling

Varicer

Hos Åderbråcksklinikerna Kalmar kan du få hjälp med behandling av ådernät. Det är ett vanligt och ofarligt besvär, men som ibland kan upplevas som kosmetiskt störande.

Vad är ådernät?

Ådernät och åderbråck är inte samma sak. Ådernät består av små, utvidgade blodkärl i hudens allra yttersta lager. Till skillnad från åderbråck ger de ingen upphöjning av huden, utan känns igen som spindelliknande, blå eller lila missfärgningar. Ådernät är inte farliga i sig, men många upplever dem som osmickrande.

Varför uppstår ådernät?

Det finns mycket som kan påverka att ådernät bildas. Exempelvis kan hormonförändringar, graviditet, övervikt eller åderbråck vara faktorer som bidrar. Ådernät kan bildas på alla delar av kroppen, men de är vanligast på benen. Ådernät försvinner inte av sig själva och blir ofta värre med tiden.

Åderbråcksklinikerna Kalmar behandlar ådernät med mikroinjektioner

Vi på Åderbråcksklinikerna Kalmar behandlar ådernät med hjälp av mikroinjektioner, även kallat sklerosering. Detta är den mest effektiva metoden och behandlingen är oftast okomplicerad. Med hjälp av en mycket tunn nål injiceras läkemedlet Aethoxysclerol i det brustna kärlet, vilket gör att kärlet klibbar ihop och skrumpnar. Efter några veckor försvinner kärlet helt.

Injektionerna görs av en certifierad specialistsjuksköterska.

Innan behandlingen rekommenderar vi att du gör ett ultraljud, för att utesluta åderbråck, eftersom åderbråck ofta uppstår i samband med ådernät. Skulle vi upptäcka åderbråck behöver det behandlas först. Detta för att minska risken för återfall.

Pris för ådernätsbehandling

Priset på en ådernätsbehandling är ett fast pris per behandling och man ska oftast räkna med att det kan kräva flera behandlingar för att uppnå önskat resultat.

Välkommen att boka tid för behandling av ådernät hos Åderbråcksklinikerna Kalmar!

Tryggt, enkelt och skonsamt hos Åderbråcksklinikerna Kalmar

På Åderbråcksklinikerna Kalmar erbjuder vi effektiv och skonsam behandling av åderbråck och ådernät. Hos oss arbetar erfarna specialister inom kärlkirurgi som anpassar behandlingen utifrån dina besvär och använder sig av de allra senaste teknikerna.

Våra behandlingar finansieras av regionen

Vi har avtal med Region Kalmar län gällande åderbråcksbehandling. Ingen remiss krävs för dessa behandlingar och vi välkomnar också patienter från andra regioner.

Om Åderbråcksklinikerna

Åderbråcksklinikerna är ledande specialister inom åderbråcksbehandling i Norden och utför över 3000 behandlingar varje år. Idag har vi totalt 22 st kliniker, varav 15 st finns på olika orter i Sverige. Du kan besöka oss i:

• Stockholm
  • Västerås
  • Kalmar
  • Halmstad
  • Umeå

Välkommen att kontakta oss på Åderbråcksklinikerna Kalmar för att boka tid!

Informationen uppdaterades 09:27 - 29 maj, 2024

Omdömen från patienter