1/3

Åderbråck på benen

Åderbråcksbehandling

Varicer

Pris efter konsultation

Åderbråck kallas även för varicer, och är en sjukdom som uppstår av förträngningar i blodomloppet. Hos Åderbråcksklinikerna Kalmar kan vi hjälpa dig med behandling!

Vad händer i kroppen vid varicer?

Varicer, eller åderbråck, uppstår när blodet inte kan rinna som det ska i ådrorna. I venerna, de stora blodådrorna i benen, finns det klaffar som ser till att blodet rinner tillbaka till hjärtat. När dessa klaffar blir svagare eller när venerna blir slappare, slingrar och utvidgar sig venerna, vilket bildar åderbråck. De kan synas som knöliga, blå upphöjningar under huden.

För många ger inte åderbråck några påtagliga symtom, men med tiden kan åderbråcket bli värre och en större del av venen kan bli synlig. Venen kan då ömma vid beröring och huden runt omkring kan klia.

Varför får man varicer/åderbråck?

Varicer kan uppkomma på grund av flera faktorer. Sjukdomen är till stor del ärftlig och forskningen visar att det är vanligare att kvinnor drabbas. Det är till exempel vanligt att åderbråck uppstår hos kvinnor i samband med graviditet, när kroppen är tyngre och den hormonella balansen är förändrad.

Utöver detta kan livsstilsfaktorer, som övervikt och brist på motion, påverka risken att drabbas av åderbråck. Även försämrad blodcirkulation kan ha påverkan.

Varmt välkommen att kontakta oss på Åderbråcksklinikerna Kalmar för mer information om varicer!

Tryggt, enkelt och skonsamt hos Åderbråcksklinikerna Kalmar

På Åderbråcksklinikerna Kalmar erbjuder vi effektiv och skonsam behandling av åderbråck och ådernät. Hos oss arbetar erfarna specialister inom kärlkirurgi som anpassar behandlingen utifrån dina besvär och använder sig av de allra senaste teknikerna.

Våra behandlingar finansieras av regionen

Vi har avtal med Region Kalmar län gällande åderbråcksbehandling. Ingen remiss krävs för dessa behandlingar och vi välkomnar också patienter från andra regioner.

Om Åderbråcksklinikerna

Åderbråcksklinikerna är ledande specialister inom åderbråcksbehandling i Norden och utför över 3000 behandlingar varje år. Idag har vi totalt 22 st kliniker, varav 15 st finns på olika orter i Sverige. Du kan besöka oss i:

• Stockholm
  • Västerås
  • Kalmar
  • Halmstad
  • Umeå

Välkommen att kontakta oss på Åderbråcksklinikerna Kalmar för att boka tid!

Informationen uppdaterades 09:27 - 29 maj, 2024

Loading map