Öppet måndag från 00:00

Neurokirurgisk avdelning Umeå

Norrlands Universitetssjukhus,90185 Umeå

Neurokirurgisk avdelning Umeå

Här vårdas patienter som opereras för sjukdomar eller skador i hjärnan, ryggmärgen samt funktionell stereotaktisk neurokirurgi. I dag utför vi cirka 1000 operationer per år. Enligt statistik har vi mycket goda resultat då det gäller överlevnad för bland annat skalltraumapatienter. Patienterna vi tar emot kommer främst från norra regionen. Inför operation på Neurokirurgen läggs du normalt in 1–2 dagar före planerad operationsdag på Neurokirurgens vårdavdelning. Efter operationen flyttas du till IVA, NIVA eller UVA beroende på vilken operation du har genomgått. Hur länge du får ligga på varje enhet beror helt på hur du mår, det varierar mellan några timmar till flera dygn.

Informationen uppdaterades 08:04 - 23 maj, 2021