Drottninggatan 114 - Visa på karta

4,7

Logo Adolf Fredriks Fysiocenter

Norrmalm-City, Stockholm

Adolf Fredriks Fysiocenter erbjuder behandling, rehab, träning och ergonomiska konsultationer. På adresser i Stockholms city arbetar naprapater, sjukgymnaster, kiropraktor, arbetsterapeut, dietist, läkare, kostrådgivare och massörer.

Med högsta engagemang, professionalitet och tillgänglighet kan de erbjuda behandling, rehabiliteringsträning och förebyggande insatser för människor med besvär i ryggrad, muskler och leder.

Kompetensbredd inom OMT, OMI, idrottsmedicin, akupunktur, laser, stötvågor (shockwave), ergonomi, redcord, kinesiotejpning, diagnostiskt ultraljud med mera.

Adolf Fredriks Fysiocenter på uppdrag av SLL

Två mottagningar centralt i Stockholm

Drottninggatan 116. Primärvårdsrehabilitering med Landstingsavtal, ingår i vårdvalet. Patienttaxa 200 kr, högkostnadsskydd och frikort gäller. Här erbjuds vård av sjukgymnaster, naprapat, kiropraktor, arbetsterapeut och dietist.

Kungsgatan 24. Privatvårdsmottagning där patienter står för hela kostnaden själv eller kommer på remiss via sin sjukvårdsförsäkring. Här erbjuds vård av naprapat, sjukgymnast, kiropraktor, smärtläkare och massageterapeut.

Historien om Adolf Fredriks Fysiocenter

Adolf Fredriks Fysiocenter AB startades 1994 på Drottninggatan 114 i Stockholm. Loggan med katten symboliserar smidighet vilket är ett mål att uppnå vid behandlingar såväl som en del av verksamhetens arbetssätt. Vi anpassar oss efter dina behov och skapar smidiga lösningar för dig som patient eller ditt företag.

Hur har vi lyckats? – Med högsta engagemang, professionalitet och tillgänglighet kan vi erbjuda behandling, rehabiliteringsträning och förebyggande insatser för människor med besvär i ryggrad, muskler och leder.

Välkommen till Adolf Fredrik Fysiocenter du också!

Informationen uppdaterades 20 mars 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Adolf Fredriks Fysiocenter

Kiropraktorbehandling hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

200 kr Högkostnadsskydd och frikort gäller.

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom att behandla leden förbättras både nervsystemets funktion och muskulaturens spänningstillstånd medan smärta och värk lindras.

Ryggen består av många leder mellan kotorna och det är ofta ryggen som kiropraktorn behandlar även om den upplevda smärtan sitter utanför ryggraden.

Före en kiropraktorbehandling

Du behöver inte förbereda dig inför ett besök hos oss.

Under behandlingen

Besöket inleds med att vi gör en ordentlig undersökning för att förstå vad ditt besvär är och vad det beror på. Behandlingen utförs främst med händerna och en behandlingsmetod som många känner till är kiropraktisk justering. När kiropraktorer justerar en led kan gas som finns mellan lederna frigöras och på grund av tryckutjämningen kan då ett ljud, ett ”knäpp”, uppstå.

Efter behandlingen

Det flesta upplever att besväret minskar redan under behandlingen. Ibland kan man uppleva en känsla som påminner om träningsvär efter en behandling men detta är ingen fara. Ofta kan det vara bra att ta det lugnt någon dag efter behandlingen men det är från fall till fall.

Hur många gånger behöver man genomgå en kiropraktorbehandling?

Svaret på detta är individuellt men mellan 3-6 gånger är vanligt.

Massage hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

fr. 485 kr

Vad är massage bra för? Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och fle...

Vad är massage bra för?

Den primära effekten är att lösa upp spända muskler, rörelseförmågan ökar när musklerna är mjuka, smidiga och flexibla. Massage kan även öka blodcirkulationen, frigöra endorfiner som har en smärtlindrande effekt och hormonet oxytocin som kallas ”lugn-och-ro-hormon”.

Rätt utförd massage har få biverklningar, många upplever dock en kortvarig men ökad stelhet dagen efter massagen men när det lagt sig brukar rörligheten vara bättre än innan massagetillfället. Man kan bli trött och dåsig efter en massage. Många blir också kissnödiga och törstiga av massage, detta beror på att blodcirkulationen ökar.

När är massage inte bra?

En kraftig och djupgående helkroppsmassage kan vara olämpligt för personer med högt blodtryck, pågående infektion med feber, cancer, hjärtsjukdom, blodpropp, benskörhet eller andra svåra sjukdomar.

Nästan alla kan däremot få mjuk och lätt massage. Man ska inte få massage kring ett öppet sår, benbrott, inflammerade leder, åderbråck, skadade muskler, trasiga senor och ledband eller stora blåmärken.

Klassisk svensk massage

En relativt kraftig massage där massören bearbetar huden och musklerna både ytligt och på djupet. Den metod som oftast avses när man bara säger massage. Massören använder sig av knådningar, tryck och strykningar. Ökar rörligheten, mjukar upp spända och stela muskler, ger avslappning och stärker immunförsvaret.

fr. 485 kr

Naprapatbehandling hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

200 kr Högkostnadsskydd och frikort gäller.

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar både muskler och leder.

Vi behandlar både akuta och kroniska besvär.

Före besöket

Du behöver inte förbereda något inför ditt besök.

Under en naprapatbehandling

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och att minska smärta. De vanligaste behandlingsmetoderna är mobilisering, manipulation, massage, töjning och naprapaten kan ibland även utföra akupunktur.

Efter besöket

Du mår oftast bättre direkt efter ditt besök, du känner dig mer rörlig och har mindre smärta. Ibland kan man dock bli lite trött och uppleva att man har ”träningsvärk”.

När man genomgått en serie naprapatbehandlingar och blivit kvitt sitt besvär så kvarstår en viktig del - att se till att besväret inte kommer tillbaka. Av det skälet kommer du som patient få råd och hjälp kring ergonomi och hur du kan träna upp din muskulatur för att undvika att besväret återkommer.

Hur många gånger behöver man få en naprapatbehandling?

Detta är väldigt individuellt och beror på vilken typ av besvär man har och hur länge man haft besväret etc. Men tre till fem gånger är vanligt.

Sjukgymnast hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

200 kr Högkostnadsskydd och frikort gäller.

Vad gör en sjukgymnast? Sjukgymnastik har idag en mycket bred grund att stå på vad gäller såväl grundmedicinska och humanbiologiska kunsk...

Vad gör en sjukgymnast?

Sjukgymnastik har idag en mycket bred grund att stå på vad gäller såväl grundmedicinska och humanbiologiska kunskaper. Något som speciellt gäller sjukgymnastikens karaktärsområden rehabilitering av rörelseapparaten.

Utred och förebygg problem

Sjukgymnastens specialitet är att kombinera en hög kompetens inom ortopedisk medicin med mycket god kunskap om rörelseorganens specifika funktion. Något som innebär en stor bredd när det gäller teoretiska kunskaper, med goda differentialdiagnostiska möjligheter, såväl som rent kliniskt/praktiska kunskaper. Vilket ger en mångfald av möjligheter vid behandling av patienter.

Sjukgymnastik förbereder, breder ut och behandla funktionsrubbningar samt smärttillstånd i rörelse- och stödjeorganen. Behandlingen sker genom att kombinera rehabiliteringsträning med mobiliseringstekniker med muskeltöjning och massage i syfte att återställa funktionen i rörelse- och stödjeorganen.

Ergonomi är också ett område som sjukgymnaster behärskar väl. Detta förstärker möjligheterna till en helhetssyn samt medger behandling av de flesta patientkategorier med besvär och smärta från rörelseorganen.

Arbetsterapeut hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

200 kr Högkostnadsskydd och frikort gäller.

Vad kan en arbetsterapeut hjälpa till med? Arbetsterapeuten arbetar med att rehabilitera och träna människor som på grund av olika funkti...

Vad kan en arbetsterapeut hjälpa till med?

Arbetsterapeuten arbetar med att rehabilitera och träna människor som på grund av olika funktionsnedsättningar har en nedsatt förmåga att utföra dagliga aktiviteter i hemmet, på arbete och fritid så självständigt som är möjligt.

Hos oss kan du få hjälp med:

• Handrelaterade besvär

• Handträning och behandling av handskador

• Utprovning av handledsortoser

• Utprovning, rådgivning och förskrivning av tekniska hjälpmedel

• Ergonomisk rådgivning

• Bostadsanpassning – Intygsskrivning

• ADL-bedömning

• Arbetsförmågebedömning

Välkommen att kontakta oss om du har några frågor!

Dietist hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

200 kr Högkostnadsskydd och frikort gäller.

Vad kan en dietist hjälpa till med? Dietisten arbetar med kostbehandling och rådgivning vid kostrelaterade sjukdomar och besvär. Vi arbet...

Vad kan en dietist hjälpa till med?

Dietisten arbetar med kostbehandling och rådgivning vid kostrelaterade sjukdomar och besvär. Vi arbetar också förebyggande med rådgivning och stöd för att förbättra matvanor och din hälsa.

Hos oss kan du få hjälp med ändrade kostvanor vid:

• Högt kolesterol

• Diabetes

• Mag- och tarmsjukdomar

• IBS

• Högt blodtryck

• Övervikt

• Allergier/intolerans

• Ensidig kosthållning

• Nedsatt aptit och ofrivillig viktnedgång

• Förskrivning av kosttillägg då behov finns

Välkommen att kontakta oss om du har några frågor!

Hembesök hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

Kostnadsfritt

Hembesök av sjukgymnast, arbetsterapeut, dietist Vi utför besök i hemmet utan avgift till dig som på grund av skada eller sjukdom är i be...

Hembesök av sjukgymnast, arbetsterapeut, dietist

Vi utför besök i hemmet utan avgift till dig som på grund av skada eller sjukdom är i behov av rehabiliteringsinsatser. Vi är anslutna till Stockholms läns landsting och vår målgrupp är de boende främst i Norrmalm och Östermalm. Vi hjälper till med bedömning och utprovning av hjälpmedel, kosttillägg, bostadsanpassning, förflyttningsförmåga och instruktion av träningsprogram i hemmet.

Kontakta oss om du har några frågor!

Kostnadsfritt

Ergonomi hos Adolf Fredriks Fysiocenter i Stockholm

800 kr Per timme

Ergonomikonsult Anders Jansten kommer ut till arbetsplatsen och utför föreläsning samt individuellt ergonomiska genomgångar. Justerar felaktiga inställningar, sammanställer och lämnar rapport.

800 kr

Per timme

Karta - Drottninggatan 114

4,7

• 16:49 - 19 feb, 2017 skrev:

Personalen ställer upp på tagning av blodtryck före- och efter träningspasset, som utgör en naturlig del i övriga rehabiliteringensinsatser. Rehabiliteringsträning erbjuds med generositet och kunskap vid sidan av bokad tid hos sjukgymnast, vilket är bevis på hög kompetens och utvecklad servicekänsla. Har Du hälsobesvär som kräver extrakoll under träning och rehabilitering, har du hittat rätt. Här behöver Du aldrig känna dig ensam! Det finns åtminstone en i personalen som ser just dig och dina behov.

Träningsredskap bör hållas i avskilda i respektive avdelning, så att risken för att kliva på saker elimineras helt. Tänk gärna också på ljudnivån under instruktion och bakgrundsmusik.
    Tack för hjälpen!

4,2

• 12:27 - 20 dec, 2016 skrev:

Jag har fått fantastisk proffsig och bra hjälp med bl.a. mina leder. Snabbt omhändertagande vid akuta besvär.

• 15:57 - 13 dec, 2016 skrev:

Gått hos dem under många år för att bibehålla kroppen - mycket bra!

• 15:31 - 18 nov, 2016 skrev:

Mycket bra, alla var duktiga och trevliga. Jag fick hjälp för mina besvär.

• Fråga ställd 15:00 08 okt 2018

Hej!
    Jag har problem med ryggen, nacken karpaltunnel i bägge händerna, och det värsta i mitt tillstånd, min inflammerade tennisarm.
    Har testat akupunktur på en annan klinik, men svimmade av pga blodtrycksfall och mådde dåligt och vågar inte fortsätta med det.
    Tror att massage kan lindra mina smärtor och vill helst ha massagebehandlingar nu för att mjuka upp mina stela leder och rygg.
    Tar ni emot mig med frikort, har även remiss från läkare?

Adolf Fredriks Fysiocenter svarar:

Hej massagebehandling räknas som friskvårdande behandling och täcks därför inte av högkostnadsskyddet.

• Fråga ställd 09:13 28 sep 2018

Hej
    Undrar om frikortet gäller för massage?

Hej Stina,
    Massagebehandlingar går tyvärr inte under primärvård och en behandling kostar för friskvårdsmassage 35 min 650 kr inkl. moms och rehabmassage 35 min 520 kr, ingen moms.
    Vänliga hälsningar Christine, receptionen

• Fråga ställd 09:46 11 mar 2018

Hej, jag planerar att gå på naprapatbehandling på Adolf Fredrik fysiocenter som tillämpar frikort och högkostnadsskydd. Jag undrar om denna form av behandling då täcker frikort vilket jag då borde få efter ca 2 besök då det kostar drygt 600kr per gång. Stämmer detta så att jag kommer enbart behöva betala 1100kr totalt, oavsett hur många gånger jag går på behandlingen? Mvh Carl Johan

Adolf Fredriks Fysiocenter svarar:

Hej Carl Johan, det stämmer att naprapatbehandlingar hos oss täcker frikort. Vi har dock några veckors väntetid hos naprapat. Du är välkommen att höra av dig på telefon 08300402 för tidsbokning, telefontid 8-9.30 samt 14.30-18 (fredagar 17).
    Mvh Ingela

• Fråga ställd 13:01 31 jul 2017

Behandlar ni yrsel?

Hej Lena,
    Tack för din fråga. det beror lite på vad som orsakar yrselbesvären. är det kristallsjuka eller muskelrelaterat kan en sjukgymnast eller naprapat hjälpa dig men det är bra om du först går till läkare för en diagnos innan påbörjad behandling. Välkommen att kontakta oss igen. Vänliga hälsningar Christine, Adolf Fredriks Fysiocemter

• Fråga ställd 10:09 10 okt 2013

Jag behöver ett läkarintyg för ett maratonlopp (http://www.marathon06.com/2013/dl/Medicalcertificate.pdf). Vad kostar det att utfärda hos er?

Adolf Fredriks Fysiocenter svarar:

Hej, vi kan ordna ett läkarintyg efter hälsokontroll hos oss. Om du vill boka in dig vänligen ring vår reception på tel 08-300402. Priset för hälsokontroll är 2150 kr. Mvh Adolf Fredriks Fysiocenter/Ingela