Hematologmottagningen Sunderby sjukhus

Sjukhusvägen 10, 971 80 Luleå

Hematologmottagningen Sunderby sjukhus

Hematologisektionen vid Sunderby sjukhus är länets specialistklinik för utredning och behandling av blodsjukdomar. Verksamheten är framför allt inriktad på maligna sjukdomstillstånd som lymfom, akuta och kroniska leukemier och myelom, men omfattar förstås även benign hematologi med utredning av t ex anemier och trombocytopenier av olika slag.

Sektionen är bemannad av fyra specialister i hematologi samt två ST-läkare. Specialutbildade sköterskor finns på avdelning, dagvård och mottagning.

Vi har ett gott samarbete med universitetessjukhuset i Umeå. Dit remitteras patienter bl a för strålbehandling och för autologa och allogena stamcellstransplantationer. Vi har regelbundna telemedicinska konferenser där patolog, onkolog och hematolog i Umeå deltar och även för övrigt täta kontakter med såväl lab som kliniker kring gemensamma patienter.

Informationen uppdaterades 17:21 - 13 feb, 2021