Neurokirurgiska kliniken US, Linköping

Universitetssjukhuset, Linköping

Neurokirurgiska kliniken US, Linköping

Neurokirurgiska kliniken i Linköping grundades 1964. Idag är kliniken en av sex i Sverige. Kliniken har ett upptagningsområde på ca 1 milj invånare och vårdar ca 1600 patienter/år. Kliniken är en av verksamheterna i Sinnescentrum i Östergötland. Neurokirurgen består av avd 71 med femton avdelningsplatser, sex postoperativa platser och 2 intermediärvårdsplatser. Här finns också NIVA med sex intensivvårdsplatser. Vi behandlar patienter med tumörer, blödningar, kärlmissbildningar, trauma, hydrocephalus, olika smärttillstånd, rörelserubbningar, epilepsi och andra sjukdomar i centrala nervsystemet. Den neurokirurgiska verksamheten är en högkvalificerad disciplin med avancerade kirurgiska åtgärder. Verksamheten är till stor del akut, ca 50% akutfall. Kliniken har ständig beredskap för intensivvård och tillgång till högspecialiserad vård.

Informationen uppdaterades 08:07 - 13 apr, 2021

5 / 5

17 mar, 2020 Bernt J. skrev:

Äntligen! Nu är det dags för operation. Lite omtumlande att få beskedet när man väntat så länge - men jag är glad att det blir av. Jag känner mig mycket lugn och trygg!

9 dec, 2019 BERNT J. skrev:

Dr; Rafael Holmgren är en mycket empatisk och kunnig neurokirurg. Dr; Rafael Holmgren har genom sin iaktagelse-förmåga gett mig tillbaka tron på livet - litar helt och fast på honom och hans kollegor !

31 okt, 2014 jetmir skrev:

Jätte smarta personal