Öppet i morgon från 09:30

Lekterapin Kalmar

Patientvägen 5, Kalmar

Lekterapin Kalmar

Till oss kommer barn och ungdomar, som vårdas på sjukhus, tillsammans med sina familjer. Hit kommer ni för att leka, busa, skratt, skapa och koppla av i en lugn och trygg miljö. Hos oss sker inga undersökningar eller provtagningar. På lekterapin ger vi både dig som närstående och barnet/ungdomen möjlighet att samla kraft inför kommande undersökningar och behandlingar. Vi fokuserar på det friska hos barnen och ungdomarna och ger dem möjlighet att utvecklas. Vi vill ge dem hopp och glädje genom till exempel teater, drama och sagor. De barn som är isolerade får besök av oss på lekterapin på sina rum istället. Då försöker vi ta reda på vad deras intressen är och vad vi kan göra för att glädja dem. Vi har även ett tonårsrum som är inrett för att passa lite större barn och ungdomar. Där finns det en dator, synt, tv, tv-spel, gitarr, tidningar, böcker och sällskapsspel. Varannan tisdag besöks lekterapin av sjukhusets clowner.

Informationen uppdaterades 17:07 - 11 mar, 2021

Måndag - Torsdag : 09:30 - 16:00