Stortorget 13, Helsingborg - Visa på karta

Logo Kvinnohälsan Stortorget

Helsingborg

Välkommen till Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg!

På Stortorget i centrala Helsingborg bedriver vi sedan 15 år tillbaka en framgångsrik och mycket uppskattad mödrahälsovård. Vårt mål är att ge dig och din partner noggrann information och ett gott omhändertagande, så att ni känner er trygga under såväl graviditet som efter förlossningen. Vi har hög tillgänglighet och vid behov kan vi ordna tid hos barnmorska och läkare samma dag.

Vi har samarbete med gynekolog/obstetriker, sjukgymnast, psykolog, kurator, doula, specialistmödravården och förlossningen på Helsingborgslasarett.

Vårt övriga vårdutbud

Förutom mödrahälsovård kan vi på Kvinnohälsan Stortorget också hjälpa kvinnor med:

• Preventivmedelsrådgivning
  • Provtagning för klamydia och gonorré
  • Graviditetstest
  • Cellprovtagning (om du fått kallelse)

Alla besök är gratis hos oss

Kontakta oss på Kvinnohälsan Stortorget om du har frågor eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 07 september 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Kvinnohälsan Stortorget

Barnmorska hos Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg

Vad kan barnmorskan hjälpa mig med? Hos Kvinnohälsan Stortorget kan du träffa erfarna barnmorskor som kan hjälpa dig med: Preventivm...

Vad kan barnmorskan hjälpa mig med?

• Preventivmedelsrådgivning
  • Provtagning för könssjukdomar
  • Cellprovtagning för dig som fått kallelse
  • Graviditetstest
  • Inskrivning vid graviditet
  • Graviditetskontroller

Välkommen att boka en tid hos oss!

Gravid hos Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg

Är du gravid? Grattis! Ett nytt liv växer inom dig och ger upphov till förväntningar men också många frågor. För oss på Kvinnohälsan lägg...

Är du gravid?

Grattis! Ett nytt liv växer inom dig och ger upphov till förväntningar men också många frågor. För oss på Kvinnohälsan lägger vi stor vikt vid att ge dig och din partner ett gott omhändertagande för att skapa trygghet under såväl graviditet som efter förlossningen.

Vad händer hos barnmorskan?

På inskrivningssamtalet träffar du en av våra barnmorskor och ni pratar då om graviditeten, din hälsa, om förväntningar och oro som ni kanske har. Vi talar också om kost, motion, droger, alkohol och fosterdiagnostik. Tillsammans med barnmorskan gör ni sedan upp en vårdplan. Om ni behöver träffa en läkare bokas en tid in så snart som möjligt.

Kvinnohälsan Stortorget har ett nära samarbete med sjukgymnast, kurator, psykolog och förlossningsavdelningen i Helsingborg.

Välkommen att boka tid för inskrivningssamtal hos Kvinnohälsan Stortorget!

NIPT hos Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg

På Kvinnohälsan Stortorget erbjuder vi gravida kvinnor testet Harmony NIPT från vecka 10+0. Kostnaden för provtagning täcks inte av offentlig sjukvård.

Vad är Harmony NIPT?

Harmony NIPT är ett blodprovsbaserat screeningtest för att identifierar de vanligaste kromosomavvikelserna. Provet analyserar kromosomavvikelser på kromosom 13, 18, 21 och man kan även se avvikelser hos könskromosomerna X och Y. NIPT har en träffsäkerhet på ca 99 procent och har ingen risk för missfall.

Innan du gör Harmony NIPT

Ultraljud bör utföras innan du tar blodprovet. Dels för att bestämma graviditetsvecka men också för att se antalet foster.

Kontakta oss på Kvinnokliniken Stortorget om du har frågor om Harmony NIPT!

Preventivmedel hos Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg

Hos oss Kvinnohälsan Stortorget erbjuder vi preventivmedelsrådgivning och förskrivning av preventivmedel. Vi hjälper dig att gå igenom vilket preventivmedel som kan passa dig utifrån dina medicinska och personliga förutsättningar.

Olika preventivmedel

• P-spruta
  • Plåster
  • Kondomer (gratis)
  • Hormonfritt preventivmedel

Utvecklingen inom preventivmedel går framåt och vi håller oss ständigt uppdaterade med det senaste.

Provtagning för könssjukdomar hos Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg

Hos Kvinnohälsan Stortorget kan du testa dig för de sexuellt överförbara sjukdomarna klamydia och gonorré. Klamydiatest Klamydia smitt...

Klamydiatest

Klamydia smittar genom vaginal- eller analsamlag. Det är en vanlig könssjukdom i Sverige och många vet inte om att de har sjukdomen eftersom alla inte får symtom. Om du misstänker att du är smittad måste du testa sig enligt smittskyddslagen. Du kan testa sig tidigast en vecka efter smittotillfället.

Vid provtagningen får du lämna ett urin - och ett vaginalprov och svaret kommer en vecka efter att testet gjorts. Vi återkommer endast med svar om testet är positivt och du får då ett recept på antibiotika. Genom att behandla klamydiainfektionen tidigt kan man minska risken för följdsjukdomar och sterilitet.

Gonorrétest

Gonorré smittar främst genom vaginal- och analsamlag men kan även smitta via oralsex. Om du misstänker att du är smittad måste du testa dig enligt smittskyddslagen.

Det är viktigt att få behandling snabbt om du är smittad, framförallt för kvinnor eftersom de kan ha svårigheter att bli gravida efter en obehandlad gonorréinfektion. Om du är gravid och har gonorré som inte behandlas kan barnet smittas under födseln.

Kontakta Kvinnohälsan Stortorget om du har några frågor eller vill boka en tid för testning!

Graviditetstest hos Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg

På Kvinnohälsan Stortorget kan vi erbjuda graviditetstest. Vanliga symtom vid graviditet Det vanligaste symtomet vid graviditet är ute...

På Kvinnohälsan Stortorget kan vi erbjuda graviditetstest.

Vanliga symtom vid graviditet

Det vanligaste symtomet vid graviditet är utebliven mens. Andra symtom är trötthet, illamående, bröstspänningar och mensvärkskänsla.

När kan man ta ett graviditetstest?

För att få ett säkert svar på om du är gravid bör du ta testet samma dag som din mens skulle ha kommit. Om du inte vet när mensen ska komma kan du ta testet tre veckor efter ett oskyddat samlag, då bör det ge ett säkert resultat.

Om du gör graviditetstestet för tidigt har hormonnivåerna inte stigit tillräckligt för att testet ska ge ett säkert svar. Då kan du göra ett nytt test efter en vecka om din mens inte har kommit.

Om du är gravid

Om testet är positivt och du vill behålla barnet bokar vi in dig för ett inskrivningssamtal. Under graviditeten ger vi dig sedan individuell omvårdnad och rådgivning. Vi träffas även upp till 16 veckor efter förlossningen.

Välkommen till Kvinnohälsan Stortorget om du vill ha information och rådgivning kring graviditet!

Cellprovtagning hos Kvinnohälsan Stortorget i Helsingborg

På Kvinnohälsan Stortorget erbjuder vi gynekologisk cellprovtagning till kvinnor som fått en kallelse. Gynekologiskt cellprov tas för att tidigt kunna upptäcka cellförändringar som riskerar att utvecklas till cancer om de inte behandlas.

Vilka kallas till cellprovtagning?

Region Skåne kallar alla kvinnor mellan 23-70 år till gynekologisk cellprovtagning. Är du mellan 23-49 år kallas du var tredje år och är du mellan 50-70 år kallas du var femte.

Ta alltid med din kallelse vid besöket!

Efter du har gjort ditt cellprov skickas provsvaret hem till dig inom åtta veckor. Du får svar oavsett om det är positivt eller negativt. Om provet innehåller HPV eller cellförändringar utreds det vidare.

Hör av dig till oss på Kvinnohälsan Stortorget om du har några frågor!

Marianne Molin

Telefon: 042-14 98 20

Leg. Barnmorska

Marianne är legitimerad barnmorska sedan 1981 och har tidigare arbetat med förlossning-, BB- och specialistmödravård (komplicerade graviditeter) samt preventivmedel och cytologprovtagning.

Eva Barner Öthander

Telefon: 042-14 98 30

Leg. Barnmorska

Eva har arbetat som barnmorska sedan 2000 och har erfarenhet inom förlossning och BB-mödravård.

Viveca Engevall

Leg. Läkare och specialist i obstetrik och gynekologi

Karta - Stortorget 13, Helsingborg

• 15:07 - 25 sep, 2018 skrev:

Eva är bästa barnmorskan

• 10:59 - 12 sep, 2018 skrev:

Har inte ord för att beskriva hur Marianne alltid ställt upp, hjälpt, stöttat och tagit hand om oss med stor omsorg och massor av kärlek

• 09:15 - 10 sep, 2018 skrev:

Eva är en underbar barnmorska. Kommer inte gå någon annanstans någonsin!

• 09:21 - 07 sep, 2018 skrev:

Marianne är så ödmjuk och bekväm som person. Man blir verkligen omhändertagen.

• Fråga ställd 16:05 26 sep 2018

Hej, jag har sen 2008 tagit Climaston 1/5 på inrådan av gynekolog Docteur Serge Vaksmann, 509 Route des Pèlerins, 74400 Chamonix-Mont-Blanc, Frankrike +33 4 50 53 08 16 och har nu flyttat till Sverige och Helsingborg. Mitt medhavda lager av Climaston 1/5 är nu nästan slut och jag hade fått informationen om att Vårdcentralen Landborgen skulle kunna skriva ut ett recept likvärdig denna behandling, men det verkar inte så. I måndags tog jag cellprov hos barnmorskan på Kvinnohälsan och hon kunde inte heller skriva ut ett recept. Då återstår ett besök hos en gynekolog och jag har förstått att det är långa väntetider...jag vill inte avbryta behandlingen då den har varit perfekt för mig. Kan ni göra något så här omgående ?? I väntan på svar med vänliga hälsningar Gudrun Bergdahl persnummer 530131-9025

Kvinnohälsan Stortorget svarar:

Hej. Din fråga har kommit till samma barnmorska som du pratade med i måndags. Du kan kanske försöka på gynmottagningen på lasarettet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Mvh Bm Eva Barner