Öppet idag från 08:00

Ögonmottagningen Nyköpings lasarett, Nyköping

Nyköpings lasarett, entré 20 vid Hållstavägen. Målpunkt C plan 2.

Ögonmottagningen Nyköpings lasarett, Nyköping

Ögonkliniken i Sörmland är en länsklinik med placering på Mälarsjukhuset i Eskilstuna, Nyköpings lasarett och Kullbergska sjukhuset i Katrineholm under en gemensam ledning. Ögonkliniken har idag 90 anställda som utför cirka 60 000 besök/år och cirka 3000 operationer/år. Vanliga patientgrupper är de med grå starr (katarakt), glaukom (grön starr), diabetesförändringar i ögat, åldersförändringar på gula fläcken (macula), skelning hos barn och vuxna. Vi har även neurooftalmologisk verksamhet på kliniken och en omfattande verksamhet kring AMD/svullnad av gula fläcken. Vi opererar idag på alla tre sjukhus: Kataraktkirurgi (grå starr), Glaukomkirurgi (grön starr), Skelningskirurgi, Poliklinisk kirurgi och Injektionsbehandling av gula fläcken. Ibland behöver vi remittera patienter för utomlänsvård/högspecialiserad vård vilket innebär att du får vård vid något av våra närliggande universitetssjukhus.

Informationen uppdaterades 16:02 - 6 okt, 2020

Logga - Kry

4 / 5

16 okt, 2020 Gunborg U. skrev:

Ringde och fick en tid då jag skulle bli uppringd och få prata med en sköterska.Hon ringde på rätt tid men så fort jag svarade bröts samtalet och sen stod det systemfel innan jag svarade så rullade en text där det stod (ingen identiteds något mer som jag inte kommer ihåg.Blev uppringd tror det blev sex gånger och varje gång hände samma sak.Synd nu får jag gå och vara orolig för mitt öga hela helgen.Har alltid blivit så vänligt bemött när jag varit på besök för undersökning.MVH Gunborg

9 jul, 2020 Mia-Fia K. skrev:

Tyvärr blev det mycket negativt för mig att undersöka ögonen på Nyköpings lasarett. Jag blev först inte ens hälsad på när jag väl hittade dit - var mycket dåligt skyltat - utan möttes av stum sköterska som viftade med armen - vad har hänt med vanlig trevlighet, särskilt när det är en ögonundersökning man ska göra och aldrig varit med om det förut. De var opedagogiska både sköterska och läkare, talade inte om vad som skulle ske. utan plötsligt utan förvarning tvingades jag hålla ögonen öppna utan att först få information om vad som skulle ske. I den första apparaten kom tryckluft mot ögat och bara det hade varit fint att få veta eftersom det skedde plötsligt. Men ännu värre var när jag kom in till läkaren, även hon mycket fåordig, efter flera försök att få mig att stirra in i stark lampa tvingade hon plötsligt in ett stort instrument i ögat utan att berätta varför - förstår nu i efterhand att det användes för att tvinga upp ögat så att hon kunde lysa in med lampan utan att jag skulle blinka. Men just då kändes det mycket otryggt och reflexen att blinka gick inte att hindra vilket gjorde undersökningen smärtsam! Jag tror helt säkert att allt hade gått mycket bättre med en bättre information inför varje steg så att jag visste vad som skulle ske. Nu hade jag dessutom ont i flera dagar efteråt.

12 nov, 2019 magnus h. skrev:

11 dec, 2018 Marianne Holmgren skrev:

5 okt, 2015 Madelene skrev:

ögonmottagningen i Nyköping får högsta betyg av mig idag! Trevliga sköterskor och läkare samt gratis kaffe! Kände mig väl omhändertagen. Tack!

Måndag - Torsdag : 08:00 - 17:00
Fredag : 08:00 - 14:00